ماجرا از اواخر سال ۱۳۹۸ آغاز شد. آن زمان تعدادی از شورایاران و شهروندان ساکن در محله یافت‌آباد به دفتر سازمان نوسازی شهر تهران در خیابان کریمخان زند رفتند تا خواسته خود را با مدیریت ارشد این مجموعه در میان بگذارند.

رونق یافت آباد

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی:   آنها شنیده بودند که سازمان نوسازی شهر تهران در محله‌هایی که با فقر خدمات و امکانات شهری مواجه‌اند مجموعه‌ای از پروژه‌های خدماتی و فرهنگی را اجرا می‌کند، بنابراین درخواست کردند تا در محله یافت‌آباد که سابقه و ظرفیت ورزشی بالایی دارد، مجموعه ورزشی ساخته شود تا ساکنان مجبور نباشند برای ورزش به محله‌های دورتر بروند و... «کاوه حاج‌علی اکبری» مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، با این سخنان انگیزه ساخت میدانگاه دریافت را یادآور می‌شود و مابقی ماجرا را تا آماده‌سازی این پلازا برایمان نقل می‌کند.

پروژه «نارون» در محله یافت‌آباد که اسفند سال گذشته به بهره‌برداری رسیده از نتایج همان دیدار اهالی و شورایاران محله یافت‌آباد با مدیریت ارشد سازمان نوسازی شهر تهران است که با حمایت همه جانبه مسئولان شهرداری منطقه ۱۸ به ثمر رسیده و در سایه این همکاری، پروژه میدانگاه دریافت نیز که سازمان نوسازی شهر تهران قول اجرای آن را به ساکنان یافت‌آباد داده بود، در سال ۱۴۰۰ و در مهر ماه به بهره‌برداری نهایی می‌رسد.

  •   «نارون» و «دریافت»؛ محصول تلاش همگانی

بعد از طرح خواسته شورایاران و اهالی یافت‌آباد مهم‌ترین چالش فراهم کردن زمین و فضای مناسب برای تحقق آن بود. آن زمان «کاوه حاجی علی اکبری» مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران به صراحت به اعضای شورایاری محله یافت‌آباد اعلام می‌کند که اگر شهرداری منطقه ۱۸ زمین مناسب را در اختیار این سازمان بگذارد ساخت پروژه ورزشی به سرعت در این محله آغاز می‌شود. در ادامه با پیگیری شورایاران محله یافت‌آباد، شهرداری منطقه ۱۸ زمین ۲ هزارمترمربعی را در اختیار سازمان نوسازی شهر تهران قرار داد تا در این محل مجموعه ورزشی نارون اجرایی شود.
این مجموعه‌ که از چند ماه قبل در اختیار اهالی یافت‌آباد قرار گرفته، خانه کشتی، زمین چمن مصنوعی و فضای سبز زیبا و چشمنوازی دارد. علی اکبری عنوان می‌کند که سازمان نوسازی شهر تهران کمی قبل‌ از ساخت مجموعه ورزشی نارون، پروژه دیگری را در محله یافت‌آباد طراحی کرده بود که به دلیل تنگناهای مالی توانایی شروع آن را نداشت، اما زمانی که شورایاران محله یافت‌آباد جلو آمدند و قول همکاری دادند با وجود همه مشکلات عزم‌شان را جزم کردند تا این پروژه را به سرانجام برسانند. در واقع پروژه میدانگاه دریافت در امتداد پروژه نارون» اجرایی شد و به این مرحله از کار رسید.

  •  کاهش آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری

زمینی که سازمان نوسازی شهر تهران در آن پروژه ساخت میدانگاه دریافت را شروع کرده بود ۱۰ هزار و ۵۰۰‌مترمربع مساحت داشت. این‌طور که اهالی یافت‌آباد عنوان می‌کنند، این زمین بایر سال‌ها به حال خودش رها شده بوده و جز آسیب و ناهنجاری برای ساکنان هیچ سودی نداشته است. مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران کنار صفحه نمایش تلویزیون اتاق کارش قرار می‌گیرد و با نشان دادن تصاویر تهیه شده از محل ساخت میدانگاه دریافت می‌گوید: «یکی از مأموریت‌های سازمان نوسازی شهر تهران ایجاد امکانات برای محله‌ها و مناطق کم برخوردار است. به همین دلیل اجرای این پروژه در محله یافت‌آباد در فهرست اولویت‌ها قرار گرفت و در اسفند سال ۱۳۹۹ کلنگ ساخت آن با حضور شورایاران و ساکنان یافت‌آباد به زمین زده شد و شهروندان همانجا قول گرفتند تا سازمان این پروژه را در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برساند. اهالی یافت‌آباد عقیده داشتند که با این کار سایه سنگین ناهنجاری و بزهکاری از دامن محله‌شان رخت بر می‌بندد و آسوده خاطر می‌شوند.»

  •  سرعت عملیات با سازه‌های پیش ساخته

به گفته مدیرعامل نوسازی شهر تهران پروژه میدانگاه دریافت آثار فراوانی برای ساکنان محله به همراه خواهد داشت. مدیرعامل نوسازی شهر تهران درباره امکانات پیش‌بینی شده در این میدانگاه متفاوت محلی می‌گوید: «اجرای این پروژه در زمین ۱۰ هزار و ۵۰۰‌مترمربعی که حدود ۲ هزارمترمربع آن ساختمان بود در شرایط معمولی بین یک‌سال و نیم تا ۲ سال طول می‌کشید و اینجا مدیریت زمان و همچنین افزایش کیفیت و کمیت در کار اهمیت بیشتری پیدا می‌کرد. بنابراین می‌بینید که ۷۰ در صد از کار عملیاتی این پروژه از جمله مبلمان بتنی و اجزای ساختمان‌ها از نوع پیش‌ساخته بوده و درکارخانه و کارگاه به‌صورت ماشینی ساخته و در این محل استفاده شده است.

استفاده از این نوع تکنولوژی باعث صرفه‌جویی در زمان و انرژی شد به‌طوری که اکنون پس از گذشت ۶ ماه از آغاز این پروژه شاهد مراحل پایانی و نزدیک شدن به زمان بهره‌برداری آن هستیم.» وی با بیان اینکه این پروژه دایره تعاملات اجتماعی و فرهنگی ساکنان یافت‌آباد را قوی‌تر و گسترده‌تر می‌کند، می‌افزاید: «در میدانگاه دریافت، ۲ ساختمان در اختیار داریم که از فضای بالایی به هم متصل هستند. سقفی ایجاد شده که خود آن هم بخشی از پلازاست که با ۲ رمپ دسترسی در ارتفاع بالاتر مورد استفاده شهروندان قرار می‌گیرد. این پلازا ۲ بخش دارد یکی سالن ورزشی و دیگری ساختمان فرهنگی چندمنظوره و سر پوشیده. اهالی اصرار داشتند که در این مجموعه ورزشی، فضایی برای ایجاد زورخانه در نظر گرفته شود که همین‌طور هم شد و علاوه بر آن زمین چمن مصنوعی استاندارد با امکاناتی چون رختکن، آبخوری و دوش ورزشکاران و در ساختمان فرهنگی نیز امکاناتی مانند کتابخانه و قرائتخانه ایجاد شده است.»

رونق یافت‌آباد با میدانـگاه «دریافت»

  • نصب تلویزیون شهری در میدانگاه دریافت

یکی از موضوعات جالبی که کاوه حاجی علی اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران مطرح می‌کند نصب تلویزیون شهری در میدانگاه دریافت است که مقدمات کار انجام شده و با نصب و راه‌اندازی آن شهروندان در زمان برگزاری مسابقات ورزشی از جمله جام‌جهانی، المپیک، آسیایی و حتی رقابت‌های ورزشی داخلی می‌توانند در این میدانگاه حضور پیدا کنند و به‌صورت جمعی به تماشای برنامه‌ها بنشینند و لذت ببرند.

  • میدانگاه چیست و چه کاربردی دارد؟

میدانگاه فضایی است که شهروندان می‌توانند خواسته‌ها و نیازهای ضروری خود را یک جا در آن ببینند. در میدانگاه دریافت که طبق پیش‌بینی‌ها در مهرماه به بهره‌برداری می‌رسد، امکانات فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، خدمات شهری، رفاهی و تفریحی، دینی و مذهبی در یک محل دراختیار شهروندان قرار می‌گیرد. از جمله قرائتخانه، کتابخانه، دارالقرآن، خانه کشتی، زمین چمن مصنوعی فوتبال، کافی‌شاپ، کافی‌نت، رستوران و اغذیه‌فروشی و...

  • یافت‌آباد رو به‌ آبادانی است

«اصغر نوراللهی کیا» دبیر شورایاری محله یافت‌آباد و رئیس هئیت کشتی جنوب غرب تهران از اجرای پروژه‌های نارون و میدانگاه دریافت ابراز خرسندی می‌کند و می‌گوید: «یافت‌آباد رو به‌ آبادانی است و بدون‌ تردید افرادی که پس از سال‌ها مهاجرت و یا نقل مکان زندگی به این محله می‌آیند از پیشرفت و امکاناتی که این محله برخوردار شده تعجب می‌کنند و خوشحال می‌شوند.»

  • نتیجه کار به نفع اهالی

«داود قهرمانی» از ساکنان محله یافت‌آباد که از نزدیک شاهد ساخت میدانگاه دریافت در نزدیکی محل زندگی‌اش بوده، می‌گوید: «قبلاً این زمین بزرگ مایه خجالت و آبروریزی اهالی بود، چون هر عمل خلافی که فکرش را کنید ممکن بود اینجا رخ دهد. معتادان و کارتن‌خواب‌ها اینجا را استراحتگاه خود کرده بودند تا اینکه با پیگیری شورایاران محله قرار شد این فضای ناامن به فضایی مفرح با امکانات فرهنگی، اجتماعی و ورزشی تبدیل شود که ثمره آن را همه اهالی خواهند برد.»

کد خبر 631702

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha