جمعه ۲۲ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر: 87 هنرمند مجسمه‌ساز از سراسر کشور در نخستین دوسالانه مجسمه‌سازی فضاهای شهری حضور خواهند داشت.

از این 87 هنرمند که در میانشان نام‌های شناخته‌شده‌ بسیاری دیده می‌شود، 111 اثر انتخاب شده است تا از 15 مهر تا 30 آبان به نمایش درآیند و البته رقابت کنند.

جالب اینکه نمایش آثار تنها به فضاهای نیمه‌تاریک و بسته گالری‌ها ختم نمی‌شود و برخی از مجسمه‌های بزرگ یا با تکنیک خاص، در فضای باز قرار می‌گیرند.

دوسالانه مجسمه‌سازی فضاهای شهری را سازمان زیباسازی شهرداری تهران برگزار می‌کند، اما خواهی‌نخواهی یادآور رویداد دوسالانه‌ دیگری است که 2 سال پیش معاونت هنری سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران با نام سمپوزیوم مجسمه‌سازی برپا کرد و ظاهرا دیگر قرار نیست برگزار شود.

مدیرعامل سازمان زیباسازی درباره آن چه که قرار است امسال انجام گیرد می‌گوید: «تهران نیاز بسیاری به آثار نقاشی، گرافیک و حجم دارد و در کل شهر، فقر این آثار احساس می‌شود.

اما تنها راه سریعی که سازمان زیباسازی برای استفاده از آثار هنرمندان در سطح شهر می‌تواند انجام دهد، اعلام فراخوان و برگزاری دوسالانه است.»

حجت‌الله ملاصالحی تاکید بر سرعت کار را این طور توضیح می‌دهد: « از میان آثار رسیده، مجسمه‌هایی که برای استفاده در فضا و مبلمان شهری مناسب باشند، بلافاصله در سطح شهر مورد استفاده قرار خواهند گرفت.»

این همان فرایندی است که در نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی اجرا شد. بنابراین طبیعی است که مدیر مرکز هنرهای تجسمی سازمان فرهنگی هنری به مهر بگوید:
 «با توجه به برگزاری نخستین دوره سمپوزیوم مجسمه‌سازی و تجارب به دست آمده بنا داشتیم دومین دوره را با هدف ارتقای هنر مجسمه‌سازی در فضاهای شهری برگزار کنیم.

ولی چون سازمان زیباسازی قصد دارد نخستین دوسالانه مجسمه‌سازی برای فضاهای شهری را برگزار کند، در برپایی دومین سمپوزیوم دچار تردید شده‌ایم.»

با این حال و به گفته مجتبی آقایی: «مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بر این عقیده‌اند که اگر قرار است سمپوزیومی برگزار شود این در صلاحیت مرکز هنرهای تجسمی سازمان است، ولی سازمان زیباسازی به تنهایی اقدام به برگزاری سمپوزیوم کرده و از آنجا که این 2نهاد زیرمجموعه شهرداری تهران هستند، به‌طور قطع نمی‌شود2 سمپوزیوم مشابه برگزار کرد.

در این صورت دومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران امسال برگزار نمی‌شود و هزینه‌های در نظر گرفته شده برای برپایی آن در مرکز هنرهای تجسمی صرف دیگر فعالیت‌های این مرکز خواهد شد.»

به هر حال...

به هر حال سازمان زیباسازی فراخوان خود را اردیبهشت منتشر کرده و 250هنرمند هم آثار خود را به دبیرخانه ارسال کرده‌اند و با نظر 5 داور، 111 اثر برتر از 87 هنرمند هم تا 20 روز دیگر به نمایش درمی‌آیند.

نتیجه، برگزاری دوسالانه‌ای است که شاید اگر آنچه را که قرار است انجام دهد در نظر بگیریم، با سازمان زیباسازی شهرداری هماهنگی بیشتری داشته باشد.

این دوسالانه در نخستین دوره در 2 بخش آزاد و ویژه با موضوع «حماسه و انقلاب اسلامی» برگزار می‌شود که بخش ویژه به‌مناسبت سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پیش‌بینی شده است.

جوایز نفرات برتر هم به نسبت مسابقات و جشنواره‌های هنری، آن قدر هست که رقابت را گرم‌تر کند: نفرات اول تا پنجم در بخش آزاد به‌ترتیب 4میلیون، 3میلیون، 2میلیون و 5/1میلیون تومان، البته همراه با دیپلم و تندیس. 3 نفر از مجسمه‌سازان برتر در بخش ویژه نیز با اهدای دیپلم افتخار، تندیس دوسالانه و 4 میلیون تومان وجه نقد مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

حمید شانس، سعید شهلاپور، حمید رضایی، اصغر کفشچیان مقدم و حسین سلطان‌زاده 5 داوری‌ هستند که 111 اثر را در دور اول انتخاب کرده‌اند، اما دادن جایزه‌های یادشده با نظر زهرا رهنورد، سیدمحمد بهشتی، ناهید سالیانی، سعید شهلاپور و طاهر شیخ‌الحکمایی خواهد بود.

دوسالانه هر سال

پنجمین دوسالانه مجسمه‌سازی‌ معاصر تهران، یعنی همان دوسالانه‌ای که دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد برگزار می‌کند، با موضوع «صلح، زندگی و افق آینده» روز 30 آبان 86 در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد.

حالا درست یک سال بعد از آن تاریخ، یعنی 30 آبان 87 قرار است دوسالانه مجسمه‌سازی فضاهای شهری تمام شود؛

یعنی خوشبختانه 2دوسالانه مجسمه‌سازی شهرداری و ارشاد، به‌صورت یک سال در میان برگزار می‌شوند و این طوری، هر سال یک دوسالانه مجسمه خواهیم داشت.

ضمن آنکه نخستین اکسپو مجسمه‌سازی هم به همت انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران 18 آبان‌ در خانه هنرمندان ایران آغاز می‌شود. یعنی درست وقتی که وقتش است.

کد خبر 63143

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز