سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایشگاه مجسمه‌های یاسمین سینایی با عنوان عاشقانه در نگارخانه اصلی فرهنگسرای نیاوران برپا می‌شود.

این نمایشگاه که ساعت 17 جمعه 25 مرداد افتتاح خواهد شد به صورت انفرادی خواهد بود. در این نمایشگاه یاسمین سینایی بیش از 20 مجسمه را در قالب 8 چیده مان به معرض تماشا می‌گذارد.

وی در عاشقانه به موضوع زنان عاشق در طول تاریخ پرداخته است و چه در ساخت و چه در چیده‌مان و محیط پیرامون آنها سعی کرده است به شخصیت و یا عاقبت‌شان اشارتی کند.

سینایی خود درباره این نمایشگاه نوشته است: به دنبال زنان عاشق تاریخ به راه افتادم آنها را در کتاب‌ها جستم داستان آنها را از دیگران پرسیدم و از زبان دوست و غریبه شنیدم، در راه داستان این زنان مرا با خود برد رابعه (نخستین شاعر زن عرب) را فهمیدم و شیرین را تحسین کردم در اشعارعاشقانه به دنبال تصاویر زیبا گشتم زنان عاشق گم نام بسیاری را نیز یافتم زنان عاشق را دنبال کردم و رد آنها را در میان اساطیر خدایان باستان پیدا کردم زنانی را یافتم که جانشان را در راه عشق گذاشتند و عاشقانی که جان دیگران را در راه عشق گرفتند آبسال سوخت و زلیخا ترد شد افلیا غرق شد و پاکی او با گلهای سپید یکسان شد.

آفرودیت عشق به آدونیس را هربهار با شکفتن گلی سرخ رنگ به یادمان می‌آورد در سفرم به دنبال زنان عاشق، زنان عاشق مشهور زیادی را شناختم و داستان زنانی بی نام و نشان بیشتری را یافتم حاصل این سفر نه تصفیر زیبا بود و نه رنگ نه شعر و نه داستان آنچه برایم باقی ماند تنها یک احساس بود تنها عشق بود.

ژولیت اسمیرنا، حرا و ... دیگر عشاق زنی هستند که سینایی مجسمه‌هایشان را به فرهنگسرای نیاوران خواهد آورد.

او که بیش از یک سال است برروی این پروژه کار می‌کند در این نمایشگاه زنان را در محراب‌ها و تابوت‌ها قرارداده است. این مجسمه‌ها از نیم تنه‌های کوچک تا فیگورهای بزرگ و بلند و باریک هستند و هریک از آنها را پرنده‌های کوچک، گلدانهای شمعدانی، شمع های سیاه، کبوتر، انار، پرهای طاوس، اشعاری از احمد شاملو و فروغ فرخ زاد، جملاتی ازکریستین بوبَن و نورپردازی های خاص احاطه کرده اند تا فضای قدیمی زندگی آنها امروزین شود و یا به قول خود هنرمند «آلوده فضای امروزی شوند.

یاسمین سینایی که فارغ التحصیل گرافیک است 15 سال است نقاشی تدریس می کند و 10 سال است مجسمه سازی می کند و تا امروز 10 نمایشگاه انفرادی در تهران، قطر و دبی برپا کرده و در بیش از 50 نمایشگاه گروهی شرکت داشته است.

مجسمه های عاشقانۀ یاسمین سینایی تا دوم شهریور 87 در نگارخانه اصلی فرهنگسرای نیاوران در معرض تماشای عموم قرار خواهد داشت و علاقه مندان می توانند همه روزه از ساعت 10 تا 20 و (روزهای تعطیل 20-14 ) از آن دیدن کنند.

کد خبر 60451

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز