مدیر عامل کارخانه شفا فارمد و مدیر پروژه تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان امام گفت: با ارسال تمام مدارک و مستندات علمی واکسن برکت به وزارت بهداشت، در انتظار صدور مجوز این وزارتخانه برای آغاز کارآزمایی بالینی نخستین واکسن ایرانی کرونا برای افراد ۱۲ تا ۱۸ ساله هستیم.

واکسن کرونا ـ برکت

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، حسن جلیلی مدیرعامل کارخانه شفافارمد و مدیر پروژه تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان امام در جمع خبرنگاران درخصوص آخرین خبرها از تولید نخستین واکسن ایرانی کرونا گفت: تولید واکسن برکت در فاز یک و دو کارخانه شفافارمد به صورت ۲۴ ساعته در حال انجام است که محصول این تولید تا امروز بیش از ۱۶ میلیون دوز واکسن است. 

ستاد اجرایی فرمان امام در توزیع واکسن برکت نقشی ندارد

وی در پاسخ به سوالی درخصوص گلایه برخی مردم از کمبود واکسن برکت در مراکز واکسیناسیون عمومی برخی استان‌ها توضیح داد: ستاد اجرایی فرمان امام هیچ نقشی در توزیع واکسن برکت ندارد. تاکنون بیش از ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن برکت تحویل وزارت بهداشت شده که نحوه و میزان توزیع این واکسن‌ها در استان‌ها و شهرهای مختلف تماما توسط وزارت بهداشت تعیین می‌شود.

جلیلی افزود: حدود ۹ میلیون دوز واکسن دیگر نیز پس از طی مراحل کنترل کیفیت به زودی تحویل این وزارتخانه خواهند شد و دست وزارت بهداشت برای توزیع این واکسن کاملا باز است. 

مدیرعامل شفافارمد در پاسخ به سوال دیگری در خصوص پیگیری متعدد خانواده‌ها و اولیا برای تزریق واکسن برکت به دانش‌آموزان و فرزندان خود گفت: مطالعات بالینی انجام گرفته در سه مرحله قبلی برای افراد ۱۸ سال به بالا بود و لذا مجوز تزریق عمومی واکسن برکت برای رده سنی بالای ۱۸ سال صادر شد و طبق قوانین باید برای رده سنی جدید نیز کارآزمایی جداگانه انجام شود.

آماده‌ایم کارآزمایی بالینی واکسن برکت را برای افراد زیر ۱۸ سال آغاز کنیم

او ادامه داد: در همین خصوص تمام مدارک و مستندات لازم برای وزارت بهداشت ارسال شده، ستاد اجرایی فرمان امام هم تمام زیرساخت‌ها و شرایط لازم برای مطالعات جدید را فراهم کرده و آماده‌ایم تا هر زمانی که وزارت بهداشت مجوز انجام کارآزمایی بالینی برای افراد زیر ۱۸ سال را صادر کرد، تزریق واکسن برکت به داوطلبان ۱۲ تا ۱۸ سال را در مراکز مطالعات بالینی ستاد اجرایی فرمان امام و تحت نظارت کارشناسان وزارت بهداشت آغاز کنیم.

هیچ‌کدام از این هنرمندان واکسن برکت تزریق نکرده بودند

جلیلی در واکنش به برخی حواشی به وجود آمده در فضای مجازی در پی درگذشت چند هنرپیشه سینما و تلویزیون گفت: با پیگیری که انجام گرفت مشخص شد هیچ‌کدام از این بزرگواران واکسن برکت تزریق نکرده بودند و اصلا تاریخ تزریق آنها هم قبل از صدور مجوز برای واکسن برکت و آغاز واکسیناسیون عمومی با کمک واکسن‌های ایرانی بوده است.

برکت؛ کم‌عارضه‌ترین و یکی از اثربخش‌ترین واکسن‌هاست

مدیر پروژه تولید واکسن در ستاد اجرایی فرمان امام در پاسخ به سوالی درخصوص میزان استقبال مردم از واکسن برکت گفت: مردم به دانشمندان نخبه ایرانی کاملا اعتماد دارند و درجریان تزریق این واکسن هم برای همه ثابت شد که فرزندان این سرزمین حتی تحت سنگین‌ترین تحریم‌ها و محدودیت‌ها هم می‌توانند قله‌ها را فتح کنند و محصولی تولید کنند که در بین رقبای خارجی هم حرف اول را بزند و مطالبه فراوانی که امروز برای دریافت این واکسن در سطح کشور و حتی منطقه وجود دارد مؤید این مطلب است.

وی افزود: تمام گزارش‌های رسمی منتشرشده و تحقیقات انجام گرفته توسط وزارت بهداشت و مجموعه‌های پژوهشی مختلف حاکی از آن است که واکسن برکت کم‌عارضه‌ترین و یکی از اثربخش‌ترین واکسن‌هایی است که تا امروز در ایران تزریق شده است و موجب کاهش تلفات و بستری شدن بیماران کرونایی شده است.

به زودی خبرهای خوبی برای مردم خواهیم داشت

جلیلی درپاسخ به سوال خبرنگاری که از علت عدم انتشار مقاله علمی واکسن برکت و صدور مجوز سازمان جهانی بهداشت برای این واکسن پرسید نیز بیان کرد: بیش از یک ماه است که مقاله علمی و مستندات واکسن برکت آماده شده و برای انتشار در ژورنال‌های علمی هم ارسال شده که دراین خصوص به زودی خبرهای خوبی هم برای مردم کشورمان خواهیم داشت. برای گرفتن مجوز سازمان جهانی بهداشت هم اقدام کرده‌ایم و در حال گذراندن مراحل مختلف این پروسه از قبیل جلسات مشترک با کارشناسان سازمان جهانی بهداشت و پاسخ به سوالات آنها و ارائه مستندات‌مان هستیم.

کد خبر 631369

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha