مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷
۰ نفر

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی گفت: بخش عمده‌ای از واکسن‌های مربوط به بیماری‌های دام و طیور و همچنین واکسن گامبورو در این موسسه تولید می‌شود، در حال حاضر ۸۰ درصد واکسن مورد نیاز بیماری قانقاریای کشور نیز در مشهد تولید می‌شود.

مرغداری

به گزارش همشهری آنلاین، حمیدرضا فرزین با اشاره به اینکه موسسه رازی تنها واحد تولید کننده واکسن گامبورو، بیماری شایع طیور، در سطح کشور است، افزود: بیماری گامبورو از شایع‌ترین امراض در بین طیور است که جوجه‌های جوان به آن گرفتار می‌شوند. ویروس این بیماری سلول‌های لنفوسیت و ارگان‌های لنفوئیدی را مورد حمله قرار داده د و سیستم ایمنی طیور را به شدت تضعیف می‌کند.

وی ادامه داد: گامبورو از بیماری‌های شایع در بین طیور است که سیستم ایمنی پرندگان را مانند آنچه که بیماری ایدز با انسان می‌کند، درگیر می‌کند، تولید واکسن این بیماری از سال ۱۳۹۱ در موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی مشهد که شمال شرق کشور را زیر پوشش دارد، آغاز شده است.

فرزین اظهار کرد: نیاز کل کشور به واکسن گامبورو ۲ میلیارد دُز در سال است که سالیانه ۲۵۰ میلیون دُز آن در موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی تولید شده و بقیه آن از کشورهای دیگر وارد می‌شود.

وی افزود: اکنون موسسه رازی شعبه شمال شرق کشور بخش قابل توجهی از واکسن‌های حوزه بیماری‌های دام و طیور مانند بیماری‌های شاربن، آنتروتوکسی و قانقاریا را نیز تولید می‌کند. 

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در ادامه اظهار کرد: موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی از قدیمی‌ترین و توانمندترین موسسات تولید واکسن و سرم است که از سال ۱۳۰۳ در کشور فعالیت خود را آغاز کرده است و شعبه شمال شرق این موسسه از سال ۱۳۲۸ فعال شده است و اکنون بخش زیادی از واکسن کشور در بخش پزشکی و دامپزشکی در این شعبه تولید می‌شود.

فرزین در پایان گفت: در حال حاضر فقط در چند استان کشور همه مجموعه‌های مرتبط با دامپزشکی شامل اداره کل دامپزشکی، نظام صنفی دامپزشکی، دانشکده دامپزشکی و موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی با هم فعالیت دارند و این موضوع نقش مهمی در فعالیت‌های دامپزشکی در راستای ارتقای سلامت جامعه و امنیت غذایی دارد.

کد خبر 631290

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha