منطقه ۲۱ تا پیش از سال ۱۳۸۳ قسمتی از منطقه ۹ بود.

استاندارد

همشهری آنلاین _ مهدی اسماعیل‌پور:   پس از تفکیک شدن این محدوده از منطقه ۹ و تشکیل منطقه‌ای جدید به نام ۲۱ در تقسیم‌بندی‌های شهری، باز هم این منطقه به‌عنوان بخشی از زیر مجموعه اداره آموزش ‌و پرورش منطقه ۹ فعالیت می‌کند. این ویژگی‌ها در کنار افزایش ساخت‌وساز، گسترش محدوده مسکونی و افزایش جمعیت به‌ویژه در تهرانسر جنوبی و بخش «مسکن ویژه»، سبب شده است تا منطقه ۲۱ در زمینه سرانه آموزش با مشکلات و کمبودهای جدی روبه‌رو باشد.   رئیس اداره آموزش‌وپرورش منطقه ۹ و ۲۱ معتقد است اگر همین وضع ادامه یابد تأمین کلاس درس دانش‌آموزان حتی با ۲ شیفته کردن مدارس، باز هم دچار بحران خواهند شد.

جدا از مستقل نبودن نظام آموزش‌ و پرورش منطقه ۲۱، رونق ساخت‌وساز در سال‌های اخیر، رشد و توسعه سریع و ناگهانی محله‌ها و افزایش جمعیت، منجر به کاهش روزافزون سرانه آموزشی در این منطقه شده است. مشکلی که با تلاش و رایزنی‌های صورت‌گرفته، سرانجام یک مدرسه خیر ساز(مدرسه شمس فرد) در محله شهرک «دریا» تهرانسربه به بهره‌برداری رسید تا اندکی از مشکل کمبود سرانه آموزشی کاسته شود. هم‌چنین ساخت یک مدرسه خیرساز دیگر در محله مسکن ویژه تهرانسر در دست اقدام است. با این ‌وجود هنوز منطقه ۲۱ به‌ویژه محدوده تهرانسر با بحران کمبود مدرسه روبه‌رو است.

سرانه آموزشی منطقه۲۱؛ نصف میزان استاندارد
علی‌اکبر محسنی نسب/ رئیس اداره آموزش‌وپرورش
  • افزایش ۱۴ کلاس درس به ظرفیت آموزشی منطقه

رئیس اداره آموزش‌وپرورش منطقه ۹ و ۲۱ درباره مدرسه خیرساز شمس فرد در محله شهرک دریا به همشهری محله می‌گوید: «مدرسه «شمس فرد» ۱۴ کلاس دارد و زیر بنای آن ۲ هزار و ۸۰۰‌مترمربع است. حدود ۵۰۰ دانش‌آموز منطقه ۲۱ در این مدرسه تحصیل می‌کنند. اکنون باید سازمان «مسکن و شهرسازی» طی ابلاغی اعلام کند که این زمین‌ها متعلق به آموزش‌وپرورش هستند. مدرسه‌ای که قرار است ساخته شود، بین ۱۸ تا ۲۰ کلاس درس خواهد داشت. با توجه به اینکه مسکن «مهر» همچنان در حال ساخت و توسعه است، ظرفیت این مدرسه بین ۱۴۰۰ یا ۱۵۰۰ دانش‌آموزش خواهد بود. اگر هم در ۲ نوبت فعال باشد، آن‌وقت حدود ۳ هزار دانش‌آموز منطقه می‌توانند در این مدرسه تحصیل کنند.»

  • بحران مدرسه در راه است

محسنی نسب، رئیس اداره آموزش‌وپرورش منطقه ۹ و ۲۱، با تأکید بر کمبود مدرسه در محدوده تهرانسر جنوبی معتقد است با ادامه همین روند، طی ۳ تا ۴ سال آینده دچار بحران شدیدی خواهند شد. او می‌گوید: «با توجه به اینکه تهرانسر جنوبی درحال ‌توسعه است، به‌ویژه اینکه شهرک مسکونی مسکن ویژه نیز در این محدوده قرار دارد، تا چند سال آینده در تهرانسر با بحران مرکز آموزشی و مدرسه مواجه خواهیم شد. مسئولان اگر از همین امروز در جهت واگذاری زمین برای ساخت مدارس بیشتر اقدامی انجام ندهند، بدون‌ تردید با مشکل مواجه خواهیم شد. برای ساخت مدرسه، خیّران آماده همکاری هستند، اما باید زمینی وجود داشته باشد تا آنها پای‌کار بیایند.»

  • خیر مدرسه‌ساز داریم، زمین نداریم

محسنی نسب تأکید می‌کند که برای ساخت مدرسه در منطقه ۲۱ به ‌اندازه کافی خیر وجود دارد و آنها آماده هستند، اما موضوع اصلی، نبود زمین و اختصاص زمین‌های بایر پرشمار برای ساخت مدرسه است که در این زمینه لازم است تا همه نهادها و سازمان‌ها همکاری و تعامل داشته باشند: «تا زمانی که زمین داشته باشیم خیّران هم کمک می‌کنند. اما وقتی زمین وجود نداشته باشد در نتیجه آنها هم نمی‌توانندکاری از پیش ببرند. به تازگی برای منطقه ۲۱ قراردادی با ۲ خیر مدرسه‌ساز به مبلغ ۶ میلیارد تومان منعقد کرده‌ایم که در صورت نیاز باز هم کمک خواهند کرد. در منطقه ۲۱ زمین‌های بسیار زیادی وجود دارد، اما مشکلات و موانع اداری زیاد است و هماهنگی و همکاری لازم بین سازمان‌ها و نهادهای مختلف دیده نمی‌شود. موضوعی که در این میان اهمیت دارد تأمین مدرسه به تعداد کافی است تا فرزندان ما برای حضور در مدرسه و تحصیل دچار مشکل نشوند.»

سرانه آموزشی منطقه۲۱؛ نصف میزان استاندارد

  •  خیّر مدرسه‌ساز/ خوشحالم با همه بی‌مهری‌ها کار ماندگاری در منطقه ۲۱ کردیم

«فاطمه عرب» خیر مدرسه‌ساز درباره اینکه چگونه تصمیم گرفتند تا در منطقه ۲۱ و محله تهرانسر مدرسه‌ای بسازند، به همشهری محله می‌گوید: «این تصمیم بر حسب‌ تصادف بود، چون مدرسه‌ای که ساختیم نمونه آن در شهر «دماوند» بود. من و همسرم، آقای شمس فرد، از سوی پیمانکاری که مدرسه را ساخته بود، به آنجا دعوت‌شده بودیم. از آن مدرسه خوشمان آمد و اعلام کردیم که می‌خواهیم مانند این مدرسه را در جای دیگری بسازیم که مدرسه نیمه‌کاره‌ای در تهرانسر را به ما معرفی کردند. حدود ۳۰‌درصد کار انجام شده بود. تا پیش از آن نه منطقه ۲۱ و تهرانسر را می‌شناختم و نه به آنجا رفته بودم. در ادامه، تفاهمنامه ساخت مدرسه را امضا کردیم و این کار با وجود مشکلاتی که داشت، امسال به پایان رسید. البته افتتاح این مدرسه یک سال به تأخیر افتاد چون برخی همسایه‌ها همکاری نکردند و برای ساخت مدرسه تعامل نداشتند. همین موضوع سبب شد تا تصمیم بگیریم که دیگر در این منطقه مدرسه نسازیم. کار ساخت مدرسه یک سال و اندی پیش به پایان رسیده بود، اما همسایه‌ها اجازه گذاشتن در را ندادند تا افتتاح مدرسه به تأخیر بیفتد. با این حال خوشحال هستم که یک مدرسه زیبا ساخته شد و با وجود همه بی‌مهری‌هایی که صورت گرفت، یک کار ماندگار در منطقه ۲۱ بر جای گذاشتیم تا دانش‌آموزان بتوانند در یک محیط مناسب تحصیل کنند.»

  • سرانه‌ آموزشی کمتر از ۴ متر مربع

آمارهای نگران‌کننده‌ای درباره کمبود سرانه آموزشی منطقه ۲۱ با جمعیتی بالغ ‌بر ۲۰۰ هزار نفر وجود دارد. طی سال‌های اخیر، بیش از ۵ هزار دانش‌آموز به مدارس این محدوده اضافه‌شده است که بخش زیادی از آن به محله تهرانسر و مسکن ویژه تهرانسر مربوط می‌شود.   هر کلاس درس باید حداکثر با ۲۷ دانش‌آموز تشکیل شود که این میزان در منطقه‌۲۱ پایین‌تر از استاندارد تعریف‌شده و شامل ۳۰ دانش‌آموز در هر کلاس است. سرانه آموزشی شهر تهران برای هر دانش‌آموز ۳۴/۸‌متر است، اما سرانه آموزشی برای دانش‌آموزان منطقه ۲۱ به کمتر از ۴‌متر مربع می‌رسد.

کد خبر 631277

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha