سازمان بهداشت دانمارک با پس گرفتن بیانیه قبلی‌اش درباره معلق کردن واکسن کرونای مدرنا برای نوجوانان، اعلام کرد همچنان این واکسن را در اختیار افراد زیر ۱۸ سال می‌گذارد،

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز سازمان بهداشت دانمارک اعلام کرد: «توصیه‌های دانمارک در این باره تغییری نکرده است. این سازمان همچنان به ارزیابی هر دو واکسن فایزر/بیونتک و مدرنا ادامه می‌دهد. هر دو واکسن بسیار موثر هستند و جایگاه مهمی در برنامه واکسیناسیون دانمارک دارند.»

سوئد، یک کشور دیگر شمال اروپا، چهارشنبه اعلام کرد که استفاده از واکسن مدرنا را برای افراد متولدشده در سال ۱۹۹۱ و بعد از آن با توجه با افزایش موارد نادر التهاب قلب (میوکاردیت) و پرده پوشاننده قلب (پریکاردیت) در میان افراد جوان واکسینه‌شده متوقف می‌کند.

فنلاند، یکی دیگر از کشورهای این منطقه هم به اقدام احتیاطی مشابهی دست زد.

سازمان بهداشت دانمارک گرچه ظاهرا در ابتدا در متوقف کردن استفاده از واکسن مدرنا برای افراد کمسن از سوئد پیروی کرد، اما اکنون بیانیه قبلی‌اش در این باره را پس گرفته است و می‌گوید این بیانیه درست نوشته نشده بود.

سازمان بهداشت دانمارک می‌گوید حدود ۱۲۰۰ نفر افراد زیر ۱۸ سال در این کشور تا به حال واکسن مدرنا دریافت کرده‌اند.

واکسن مدرنا با نام تجاری «اسپایک‌وکس» (Spikevax) پس از واکسن فایزر دومین واکسنی بود که مجوز «آژانس دارویی اروپا» (EMA) را برای استفاده در افراد ۱۲ تا ۱۷ سال کسب کرد.

التهاب قلب و پرده‌های پوشاننده آن (میوکادریت و پریکاردیت) به عنوان یک عارضه بسیار نادر واکسن‌های فایزر و مدرنا به خصوص در مردان جوان و پسران نوجوان گزارش شده است. این عارضه خوش‌خیم است و  معمولا خودبه‌خود رفع می‌شود.

داده‌های مقدماتی در سوئد و کشورهای دیگر نوردیک (شمال اروپا) رابطه میان واکسن مدرنا و این عارضه نادر را در به خصوص پس از دوز دوم آن نشان داده بودند.

کد خبر 631158

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha