همشهری آنلاین: تقاضای آمریکا برای تعلیق روابط تجاری با بانک‌های ایرانی در واکنش به برنامه هسته‌ای تهران، انتقاد روسیه را در شورای امنیت سازمان ملل برانگیخت.

روزنامه برلینر مورگن پست گزارش داد، بر اساس خبر خبرگزاری نووستی، آنگونه که زلمی خلیل‌زاد سفیر آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد، ایالات متحده همراه با برخی متحدانش قصد دارد تماس‌هایش با بانک‌های ایرانی را به شکلی واضح محدود کند تا مانعی بر سر راه برنامه هسته‌ای ایران ایجاد شود.

به گفته وی، در اولین گام باید همه شعبه‌های بانک‌های ایرانی در غرب تعطیل و حساب‌های آنها مسدود شود.

خلیل‌زاد از دیگر کشورها خواست تا این الگوی آمریکایی را دنبال کنند و ادامه داد که آمریکا پیشنهادهای خود را در این خصوص به شورای امنیت سازمان ملل ارایه داده است.

وی مبنای این پیشنهادها را قطعنامه سوم مارس 2008 خواند که در آن از همه کشورها خواسته شده است به بازبینی تماس‌های مالی خود ایران بپردازند. وی ادعا کرد بدین ترتیب به شکل غیرمستقیم از برنامه هسته‌ای ایران جلوگیری می‌شود.

اما کنستانتین دولگف، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل تاکید کرد این قطعنامه حاوی هیچ محدودیت جدید مالی بر ایران نیست و این پیشنهاد آمریکا پیامی سیاسی دارد. وی گفت: «هر کشوری مجاز است خودش تصمیم بگیرد به چه شکل درباره مفاهیم قطعنامه‌ها قضاوت کند.»

کد خبر 63111

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز