«بازی مرکب» در حالی پربیننده‌ترین و موفق‌ترین سریال تاریخ شبکه نتفلیکس لقب گرفته که در پس داستان پیچیده آن، واقعیتی سهمگین درباره زندگی مردم کره جنوبی و شاید جهان نهفته است.

سريال بازي مركب

همشهری آنلاین - مهدی فروتن: کمتر از یک ماه از آغاز پخش سریال «بازی مرکب» در نتفلیکس گذشته و حالا مردم در گوشه و کنار دنیا درباره داستان و ماجراهای آن حرف می‌زنند. این مجموعه ۹ قسمتی درباره گروهی شامل ۴۵۶ نفر با تجربه‌های متفاوت از زندگی است که برای بردن یک جایزه نقدی حدود ۴۰ میلیون دلاری به شرکت کردن در بازی‌های کودکانه با پیامدهای ناگوار تکان‌دهنده دعوت می‌شوند. اندکی پس از آغاز پخش از نتفلیکس، «بازی مرکب» در ۹۰ کشور از جمله آمریکا و بریتانیا صدرنشین پربیننده‌ها شد.

حالا که تب سریال موفق نتفلیکس جهان را گرفته، شاید ریشه‌یابی داستان و دلایل احتمالی پربیننده شدن آن خالی از لطف نباشد. چوی یونگ-سو، شهروند ۳۵ ساله کره‌ای یکی از ۳۰ کارگری است که فقط می‌تواند پس از نیم‌شب از اتاق هتل خود در منطقه‌های اشرافی‌نشین در سئول، پایتخت کره جنوبی بیرون بیاید و گشتی پیرامون هتل بزند. او که محل زندگی‌اش را «کمی بزرگ‌تر از یک تابوت» توصیف می‌کند، می‌توانست در دنیایی خیالی یکی از شرکت‌کنندگان در رقابت «بازی مرکب» باشد.

کره جنوبی کشوری است که در آن می‌توان به راحتی آب خوردن وام گرفت و بعد در انبوه قسط‌ها غرق شد. چوی هم یکی از هزاران و میلیون‌های شهروندی است که قرض و وام گرفته و حالا در بازپس دادن آن درمانده‌اند. او که برای به دست آوردن پول قسط‌هایش راننده پیک است، می‌گوید: «احساس می‌کنم دیگران من را به چشم یک بازنده و شکست‌خورده می‌بینند. به همین خاطر، فقط شب‌ها دیروقت جرات می‌کنم از اتاقم بیرون بزنم، سیگار بکشم و گربه‌های ولگرد را تماشا کنم.»

به گزارش گاردین، «بازی مرکب» که به خانه‌های صدها میلیون و میلیاردها بیننده در سراسر جهان نفوذ کرده، روایتی است از فرآیند فروپاشی کاپیتالیسم در کره جنوبی. بدهی‌های خانگی در این کشور در سال‌های اخیر به شکلی چشمگیر افزایش یافته و به سطح باورنکردنی بیش از ۱۰۰ درصد درآمد ناخالص داخلی رسیده است؛ رقمی که در هیچ کشور دیگر در آسیا دیده نمی‌شود. این ماجرا را بگذارید کنار کاهش درآمد و افزایش خیره‌کننده بیکاری جوانان تا دریابید اقتصاد کره با چه هیولایی دست به گریبان است.

بر اساس آنچه در «بازی مرکب» به تصویر درآمده، یک بخت نامراد یا افزایش ناگهانی قیمت‌ها و سرمایه‌گذاری نامناسب می‌تواند یک نفر یا یک خانواده را به جایی برساند که فقط برای گذران زندگی و زنده ماندن به وام‌گیرندگان و قسط‌دهندگان حرفه‌ای تبدیل شوند. حالا محبوب شدن این سریال تازه نتفلیکس نشان می‌دهد موضوع بدهکار شدن داستانی جهانشمول است و به گفته کارشناسان، بسیاری از مردم جهان از آن رو به «بازی مرکب» روی خوش نشان داده‌اند که خودشان در این شرایط قرار گرفته‌اند.

واقعیتی تلخ که سریال بازی مرکب از زندگی مردم کره‌ جنوبی و جهان فاش کرد

افزایش پنج درصدی میزان بدهی‌ها نسبت به درآمد ناخالص داخلی در کره جنوبی به این معنی است که اگر شما تمام درآمدهایتان را در یک سال پس‌انداز کنید، در پایان سال باز هم نمی‌توانید تمام بدهی‌هایتان را صاف کنید و همچنان بدهکار می‌مانید. به دلیل بحرانی شدن اوضاع بدهی‌ها، بانک‌های کره جنوبی در چند ماه اخیر گرفتن وام را محدود کرده‌اند تا این‌گونه به بدهکاران فرصت نفس کشیدن بدهند اما آیا در زمان همه‌گیری کرونا می‌تواند به بهتر شدن شرایط زندگی و اقتصادی مردم امیدوار بود؟

چوی فقط دو سال پیش مهندس IT در منطقه پانگ‌یو بود که آن را هم‌ارز منطقه سیلیکون ولی آمریکا می‌دانند. او و همسرش پس از مدت‌های رایزنی و بحث و بررسی، تصمیم گرفتند در شهر محل زندگی‌شان اینچئون یک کافه باز کنند. آنها آرزوی میلیونر شدن نداشتند بلکه می‌خواستند وقتی بیشتر برای خودشان داشته باشند اما پس از یک شروع امیدوارکننده، ناگهان کرونا از راه رسید و کسب و کار خیلی‌ها از جمله چوی و همسرش را بسان بسیاری دیگر از مردم و کافه‌ها نابود کرد.

آنها چهار ماه اجاره کافه را ندادند و بعد برای گرفتن وام سراغ بانک رفتند. هر چند با دیدن نرخ سود چهار درصدی برق از سرشان پرید. وام گرفتن از چهار بانک بزرگ کره هم چاره کار نبود و رفته‌رفته میزان سود وام‌ها از ۱۷ درصد فراتر رفت. این دو که خانه‌شان را به عنوان ضمانت گرو بانک گذاشته بودند، دیگر نتوانستند کنار هم زندگی کنند. همسر چوی یک کار تمام‌وقت در رستورانی آن سوی کره پیدا کرد و زن و مرد ناچار شدند دو فرزندشان را پیش والدین خودشان بگذارند.

«بازی مرکب» شاید یک سریال سرگرم‌کننده برای بسیاری از مردم جهان و حتی خود شهروندان کره جنوبی باشد اما اگر از قربانیان وام‌های بانکی و بدهی‌های بی‌پایان بپرسید، این هم داستانی خیالی است که چندان به کار سر و سامان دادن به زندگی آنها نمی‌آید.

کد خبر 631065

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 86
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    کافیه تورم مثل ایران در کره جنوبی بالا بره تا مردم وام 4 درصدی رو سرمه چشم کنند. اینجا وام بالای 20 درصد می گیرند و کیفش رو می برند.
  • سارا IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    میلیارد وون نه میلیون
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    ی جوری میگی انگار خودت کانادایی ما اینجا از این بدتراشو داریم میبینیم ی بازی مرکب تو ایران برگدار کنن همه ی ایران شرکت میکنن
  • هادی IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    نه اینکه تو ایران یه درصدم روش نمیکشن 😏
    • فاطمه IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
      17 4
      کاملا موافقم باهات
  • هدی IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    ما که تا حالا وام زیر 18درصد برنداشتیم خودم پارسال یه وام 20میلیونی برداشتم گذاشتم بورس فاتحش خونده شد
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    داستانش یک خورده زرق و برق داره ولی واقعیه..
    • 😂😂🤣👍 IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
      15 3
      ممد
  • CA ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    73 8
    در ایران هرکس ۲ سال پیش وام ملیاردی گرفت برنده شد...آن موقع با یک ملیارد میشد خانه ی ویلایی خرید. الآن یک خودروی خارجی معمولی یک ملیارد است!!!!!
  • السا US ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    اینجا که ما داریم وام ۲۴٪ میگیریم ۴٪ واسه ما رویاست
  • Hamed IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    آره دیگه همه بد هستن فقط ماخوبیم
  • آرش IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    حالا اگه این بازی تو ایران وجود داشت فکر کنم ۷۰درصد مردم شرکت میکردند
  • صابر IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    سریال رو ببینید کاملا متوجه میشید که تمام کسانی که دعوت به بازی شدن انسانهای خلافکار تحت تعقیب یا دائم الخمرهای الکلی یا کسانی هستن که با بی توجهی و عدم مسئولیت پذیری زندگیشون رو از دست دادن یا مثل اقای گیهوون بخاطر بی قیدی زنش طلاق گرفته و همه اهل محل ایشون رو بعنوان یک قمارباز میشناسن ، این باعث نمیشه با مستمسک قرار دادن این سریال تخیلی وضعیت این افراد رو به عموم تعمیم داد ، از خانمها که یا فراری از کره شمالی بودن یا یکی دیگه که پدرش رو کشته بود ،نگارنده محترم در گوگل به رشد ناخالص ملی و درامد سرانه کره جنوبی رو یه سرچ ساده کنن متوجه میشن که فیلم تخیلی بیانگر وخامت اوضاع اقتصادی بزرگترین غول صنعتی جهان نیست ، حالا با اینجا مقایسه کنید که وام با سود ۲۵ درصد سالانه ،طی ۴ سال باید عین پول دریافتی وام رو باید گیرنده به بانک پس بده یعنی ۲ برابر ، موفق باشید
    • Mohammad IR ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
      28 9
      نه، کل مردم ایران حتی اونایی که رفتن خارج بر میگشتن بازی میکرن
  • * IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    80 14
    کشور کره که تحریم نیست،جنساشون هم خوبه ،مدیریتشون بهم خورده،حتما فساد مالی وبانکی زیاد دارن و به زبون مسلمونی خودمون ربا که میگن همینه بدبختی پشت بدبختی که البته برخی از بانک های خودمونم سودشون زیاد ورباست. البته جاهای دیگه دنیا هم هست،اقتصاد چین حرف اول میزنهبا جمعیت میلیاردیشون چون امشون کارآفرینن ودولتشون حمایتشون میکنه
  • همراز IR ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    75 69
    سلام.به نظرمن کره‌ی جنوبی درحال حاضر از همه‌ نظراز کشور ما پیشرفته تره هم وام ۲۵ درصدی ندارن و هم اختلاسگرا رو اعدام می کنن ،ای کاش یک روز تو کره زندگی کنید و وضعیت شهر و ببینید ،اونجا کسی زباله گردی نمیکنه و همه چیز سرجاشه،این فیلم هیجانش زیاده برای همین موفق بوده، همین
  • Ali MY ۰۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    87 15
    متاسفم برای کسی که این مطلب رو در مورد این فیلم پر محتوا نوشته که اینقدر کوته بین هست. این سریال ۱۰ سال طول کشیده که نوشته بشه. فکر میکنید یه نویسنده و کارگردان کره ای ۱۰ سال نیاز داره تا مشکلات جامعه خودش رو توضیح بده. این سریال کاملا براساس نظم جهانی (فراماسونرها) ساخته شده و خیلی از علامت های مربوط به فراماسونها هم در مکانها و جاههای مختلف سریال بکار برده شده. این بازی تفریحی که یک‌نفر گرداننده داشت و چند نفر از سراسر دنیا برای تفریح شرط بندی و ساپورت میکردن معنای به مراتب عمیق تر از گرفتن وام داشت. نقاب روی چهره، ملیت های مختلف، طریقه چیدمان صحنه و دیدن همه ماجرای بازی از زاویه بالا، زمین شطرنج بازی، علامتهای مربع، مثلث و دایره که بصورت واضح و ماهرانه انتخاب و در اسم فیلم و همه جا ازش استفاده شده بود (علامتهای فراماسونرها)، همه و همه نشان از بازی خوردن آدمها داره. مثل همین ویروس کرونا که بسیار مهندسی شده اختراع شد. لطفا یکبار دیگه و دقیقتر این فیلم رو ببینید دوست عزیز و کمی در مورد نشانه های داخل فیلم جستجو کنید.
  • حسین IR ۰۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    97 13
    خوشم میاد هر چرتی تو سایت میزنین همه بدن ما خوبیم
  • ناشناس IR ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    42 20
    اینجا تو ایران وام ۵۰ درصدی میدن و مردم استقبال میکنند اما هنوزم به وضعیت کره جنوبی نرسیده ایم چونکه کره منابع زیرزمینی نداره
  • محمدرضا باقری IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    11 2
    شما مثل اینکه کره شمالی و جنوبی رو با هم اشتباه گرفتی! شاخص رشد ناخالص داخلی ۲.۷ درصد ، تورم ۱.۲ درصد ، نرخ بیکاری ۳ درصد،جمعیت زیر خط فقر ۱۵ درصد رو میگی کشور بدبخت بیچاره ها!؟؟
  • کوروش روح الهی IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    11 2
    اگه بخوایم حساب کنیم یک چنین فیلمی اینجا ساخته میشد بقول یکی از دوستان که فرمودند همه مردم در اون فیلم شرکت میکردن ما فقط بلد شدیم از کشور های دیگری ایراد و مشکل بگیریم در صورتی که خودمان بدتر از کشور های دیگه هستیم اینجا یک چرخ ماشین رو ادم نمیتونه بخره چه برسه به ماشین کاش بجا مشکل کره ایی ها مشکلات کشور خودمون رو میگذاشتید....
  • وام گیرنده ایرانی IR ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    12 1
    والله پدرم یه پنجاه تومن وام پول پیش خونه گرفت مستاجر شدیم سه ساله هنوز ماهی دوتومن قست باز پرداختم تموم نشده باید از اینجا پاشیم رو پول پیش اضافه کنیم که یه جابجا شیم یعنی وام جدید اونم وقتی اینو پس ندادهیم هنوز انبار خونه رو زدن ابزار کار پدرمو بردن از کار بیکار شده کابینت سازه پدرم خدایی الان فکر نمیکنید این داستان برای یه پدر پنجاه ساله تو این کشور خیلی نزدیک تر باشه برای نشر دادن خبر تا یه سریال خجالت بکشبد دیگه فردا باز اخبار مربوط ب جومونگ میزارن بجاش از امسال بابای من که جانباز شدن الان با هزار تا درد باید جون بکنن اجاره بدن قسط بدن اخبار بزارید
  • abas IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    17 1
    صافی برنج به کفگیر گفت برو گمشو ۹سوراخه ؟ حالا شده حکایت ما واونا وزیر خارجه گفت ما فیلمای کره ای رو تحریم میکنیم واز ورود اونها جلو گیری میکنیم😂
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    11 3
    ما‌چقدر‌بدبختیم
    • اریا IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      1 0
      کره ی جنوبی بدبختی بی شعور