مالزی به واکسن کرونای ساخت شرکت‌های فایزر و بیونتک مجوز مشروط برای استفاده به عنوان واکسن یادآور داده است.

COVID

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز وزارت بهداشت مالزی اعلام کرد این تاییدیه اجازه می‌دهد تا دوز سوم واکسن فایزر/بیونتک فقط در بزرگسالان ۱۸ ساله و بالاتر که دست کم شش ماه از دوز دوم واکسن کرونایشان گذشته باشد، تزریق شود.

مقامات بهداشتی مالزی قبلا گفته بودند که تزریق دوز سوم یادآور واکسن اجباری نیست، اما برای گروه‌های آسیب‌پذیر و در معرض خطر بالای بیماری شدید کووید-۱۹ کاملا توصیه می‌شود.

ترکیب کردن واکسن‌های متفاوت هم در تزریق دوزهای یادآور واکسن اجازه داده می‌شود. مالزی علاوه بر واکسن فایزر/بیونتک از واکسن‌ انگلیسی آسترازنکا و واکسن‌های چینی سینوواک و کان‌سینو در کارزار ملی ایمن‌سازی‌اش استفاده کرده است.

حدود ۶۴ درصد از جمعیت ۳۲ میلیون نفری مالزی شامل ۸۹ درصد بزرگسالانش به طور کامل واکسینه شده‌اند.

مالزی در ماه سپتامبر (شهریور) ۹۶۷۱ مورد مرگ ناشی از کووید-۱۹ ثبت کرد که مرگبارترین ماه از هنگام شروع پاندمی در این کشور است، البته مقامات می‌گویند این بالا رفتن مرگ‌ها مربوط به افزودن مرگ‌های به حساب‌نیامده از ماه‌های پیش است.

این افزایش موارد مرگ با وجود کاهش شمار عفونت‌های جدید در هفته‌های اخیر با شتاب گرفتن برنامه واکسیناسیون رخ داده است.

شمار موارد مرگ ناشی از کرونا در ماه سپتامبر در مالزی بیش از یک سوم کل ۲۶۳۳۵ مورد مرگ ناشی از کووید-۱۹ در این کشور است که تا به حال بیش از ۲.۲ میلیون مورد عفونت کرونا ثبت کرده است و از این لحاظ در رده سوم در آسیای جنوب شرقی قرار دارد.

مقامات مالزی وعده‌ داده‌اند که این تاخیر در گزارش موارد مرگ کرونا را  با تعیین حد زمانی برای بیمارستان‌ها برای تعیین علت مرگ حل کنند.

کارشناسان می‌گویند با وجود اینکه مالزی یکی از سریع‌ترین برنامه‌های واکسیناسیون در جنوب شرق آسیا را دارد، اما موارد گزارش‌نشده مرگ‌ومیر ناشی از کرونا نشاندهنده مشکلات سیستم بهداشتی در این کشور است، مشکلاتی شامل میزان نایکنواخت واکسیناسیون در ایالت‌های متفاوت، پایش ناکافی بیماران کرونایی در قرنطینه خانگی و نیز دسترسی محود به مراقبت‌های بهداشتی از جمله در میان مهاجران بدون مدارک اقامت.

مالزی همچنین دارای میزان‌های بالای چاقی،دیابت و فشار خون بالا به خصوص در میان افراد میانسال است که خطر بیماری شدید کووید-۱۹ را افزایش می‌دهند.

کد خبر 630925

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha