سازمان جهانی بهداشت عرضه گسترده نخستین واکسن مالاریا را برای نجات جان کودکان آفریقایی توصیه می‌کند.

WHO

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد ایمن‌سازی کودکان آفریقایی را با تنها واکسن تایید شده برای مالاریا توصیه می‌کند به کار خواهد و به این ترتیب امکان پیشرفت عمده‌ای در مبارزه با بیماری‌ که باعث مرگ صدها هزار نفر در سال می‌شود، رخ خواهد داد.

سازمان جهانی بهداشت استفاده از  RTS,S یا Mosquirix را که ساخت شرکت داروسازی انگلیس «گلاکسواسمیت‌کلاین» (GSK) است را برای پیشگیری از مالاریا توصیه کرده است.

از سال ۲۰۱۹ تا کنون ۲.۳ میلیون دوز از این واکسن به نوزادان در کشورهای آفریقایی غنا، کنیا و مالاوی در یک برنامه مقدماتی گسترده با هماهنگی سازمان جهانی بهداشت تزریق شده است.

این برنامه به دنبال یک دهه کارآزمایی‌های بالینی در هفت کشور آفریقایی انجام شد.

تدروس آدهانوم قبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت: «این واکسن در آفریقا و بوسیله دانشمندان آفریقایی تولید شده است و ما به آن افتخار می‌کنیم.»

تدروس افزود: «استفاده از این واکسن به اضافه ابزارهای موجود مانند پشه‌بند و حشره‌کش‌ها برای پیشگیری از مالاریا می‌توان جان صدها هزار کودک را نجات دهد.»

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید ۹۴ درصد موارد مالاریا و مرگ‌های ناشی از آن در آفریقا، قاره‌ای با جمعیت ۱.۳ میلیارد نفری رخ می‌دهد. این بیماری قابل‌پیشگیری بوسیله انگل‌هایی ایجاد می‌شود که بوسیله گزش حشره‌های آلوده منتقل می‌شوند. علائم این بیماری شامل تب، استفراغ و خستگی است.

این واکسن اثربخشی محدودی دارد و اثربخشی آن در پیشگیری از موارد شدید مالاریا در کودکان فقط حدود ۳۰ درصد است، اما تنها واکسن تاییدشده برای این بیماری است. آژانس دارویی اروپا در سال ۲۰۱۵ این واکسن را تایید کرد و سودمندی‌های آن را بیشتر از خطرات آن دانست.

یک واکسن دیگر بر ضد مالاریا به نام R21/Matrix-Mthat که دانشمندان در دانشگاه آکسفورد ساخته‌اند، در یک بررسی یک‌ساله در ۴۵۰ کودک در بورکینافاسو که نتایج آن در ماه آوریل (فروردین) اعلام شد، اثربخشی تا ۷۷ درصد را نشان داد. این واکسن هنوز مراحل کارآزمایی را می‌گذراند.

کد خبر 630822

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha