یک دستگاه جدید برای ردیابی مالاریا طراحی شده است. این دستگاه با اتصال به تلفن همراه هوشمند، در ۱۰ ثانیه تشخیص می‌دهد که کاربر به مالاریا مبتلا است یا نه.

دستگاه تشخیص بیماری مالاریا

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیو اطلس، در حالی که ردیابی عفونت مالاریا در جمعیت‌های در معرض خطر بسیار مهم است، گرفتن و تجزیه و تحلیل نمونه خون می‌تواند مشکل‌ساز باشد. یک دستگاه جدید برای کمک به تشخیص این بیماری طراحی شده است که با اتصال به تلفن همراه هوشمند با استفاده از نور و در عرض ۱۰ ثانیه قادر است بیماری را تشخیص دهد. 

اما مگر چه اشکالی در تشخیص از طریق نمونه خون وجود دارد؟ مالاریا عمدتا در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد، جایی که آزمایشگاه‌هایی که نمونه‌های خون را پردازش می‌کنند معمولا بسیار اندک هستند. بنابراین آزمایش در این گونه جوامع می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. حتی اگر نمونه‌ها در محل مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند، انجام این کار باز هم شامل افزودن یک معرف شیمیایی به هر یک و سپس انتظار برای ارزیابی نتایج است.

علاوه بر این، بسیاری از مردم دوست ندارند آزمایش خوند بدهند و به همین دلیل، برای تشخیص این بیماری به آزمایشگاه‌ها نمی‌آیند و یا حاضر نیستند در غربالگری شرکت کنند. اینجاست که طیف‌سنج دستی کوچک وارد عمل می‌شود. این دستگاه توسط تیمی از دانشگاه کوئینزلند استرالیا به سرپرستی دکتر مگی لرد ساخته شده است. 

افراد به سادگی لاله گوش یا نوک انگشت خود را روی دستگاه قرار می‌دهند، سپس دکمه‌ای را فشار می‌دهند تا دستگاه فعال شود. این دستگاه با تابش یک پرتور نور مادون قرمز بی‌ضرر به بافت زیری پوست، به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه، می‌تواند عامل بیماری‌زا را تشخیص دهد. 

نور مادون قرمز می‌تواند از طریق پوست به جریان خون نفوذ کند، و نوری که منعکس می‌شود، می‌تواند چیزی را که در جریان خون وجود دارد نشان دهد. مالاریا سلول‌های قرمز را آلوده می‌کند و باعث تغییرات ساختاری و شیمیایی از جمله وجود پروتئین‌های اختصاصی انگل می‌شود. این تغییرات، می‌تواند فرد آلوده را از غیرآلوده جدا کند. 

هنگامی که دستگاه، نور منعکس شده را پردازش کرد، داده‌ها را به صورت بی‌سیم به یک تلفن هوشمند متصل‌شده، منتقل می‌کند. یک برنامه نصب شده  در آن تلفن، نتایج را بی‌درنگ نمایش می‌دهد و اطلاع می‌دهد که آیا فرد به انگل مالاریا آلوده است یا خیر.

در شکل کنونی، ساخت این طیف‌سنج تقریبا ۲۵۰۰ دلار آمریکا هزینه دارد، اما در صورت استفاده در دنیای واقعی به سرعت هزینه خود ساخت خود را برمی‌گرداند. این دستگاه می‌تواند بیماری ۱۰۰۰ نفر در روز را تشخیص دهد و بسیار به صرفه‌تر از تکنیک‌های موجود است. 

کد خبر 727974
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha