یک محقق ایرانی با تاسیس یک شرکت در سوئد به‌دنبال راه تجاری برای مبارزه با پشه‌های ناقل مالاریا بدون استفاده از سموم مضر برای محیط زیست است.

مالاریا

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری فرانسه، قفس‌هایی که با جوراب شلواری پوشانده شده‌اند و با پشه‌هایی در داخل آن در حال خزیدن هستند در آزمایشگاهی در سوئد نگهداری می‌شوند. محققان هر روز به آنها آب چغندر مملو از سموم کشنده می‌دهند که بخشی از یک طرح بزرگ برای مبارزه با مالاریا محسوب می‌شود.

با وجود تاخیر مکرر در آزمایش‌های میدانی به دلیل همه‌گیری بیماری کووید-19، محققان در سوئد هنوز بر این باورند که راز یک روش جدید سازگار با محیط زیست برای از بین بردن گونه آنوفل از پشه‌های ناقل مالاریا را یافته‌اند.

آنها بسیار امیدوار هستند و به همین دلیل شرکتی را با هدف تبدیل کشف خود به یک جایگزین تجاری مناسب برای آفت‌کش‌هایی که در حال حاضر برای کشتن پشه‌ها استفاده می‌شوند، تأسیس کرده‌اند؛ آفت‌کش‌هایی که می‌توانند به انسان و محیط زیست آسیب برسانند.

«نوشین امامی»، محقق 44 ساله، به شوخی می‌گوید، نگهداری از این پشه‌ها درست مثل داشتن یک حیوان خانگی است، اما این پشه‌ها برخلاف یک حیوان خانگی، فریب‌ خورده‌اند و ظرف مسموم را می‌نوشند. آنها فریب خورده‌اند، زیرا مایعی به آنها داده می‌شود با همان مولکولی که انسان را به مالاریا مبتلا می‌کند که این برای آنها اشتهاآور است.

امامی، زیست‌شناس عفونت مولکولی در دانشگاه استکهلم می‌گوید: «اگر این مولکول را به هر محلول دیگری اضافه کنیم، آن محلول را برای پشه‌ها بسیار خوشمزه کرده‌ایم. مثل طعم یک باگت تازه یا یک پیتزا تازه از فر بیرون آمده برای یک موجود گرسنه است».

در ماه دسامبر، سازمان جهانی بهداشت 241 میلیون مورد مالاریا را در سال 2020 گزارش کرد که در مقایسه با 219 میلیون مورد در سال 2019 افزایش قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد. با برآورد 627 هزار مرگ که 96 درصد آن در آفریقا بوده است، باید گفت که کودکان زیر 5 سال حدود 80 درصد از این مرگ و میرها را تشکیل داده‌اند.

مالاریا نه تنها افراد را بیمار می‌کند، بلکه افرادی که آلوده می‌شوند برای پشه‌ها جذاب‌تر هم هستند و سپس آنها انگل را به افراد بیشتری منتقل می‌کنند.

امامی با باز کردن یخچالی غول‌پیکر در دمای 27 درجه سانتی‌گراد، قفسه‌هایی از ظروف پر از آب پر از لاروهای در حال چرخش و قفس‌های پشه‌ها را به نمایش می‌گذارد که او و تیمش روزانه به آنها غذا می‌دهند.

او در این خصوص توضیح داد: «با افزودن مقدار کمی از سموم ترکیب شده با مولکول به آب چغندر، به جای خون انسان، پشه‌ها کشته می‌شوند.»

هدف همچنین استفاده از بی‌ضرر، سازگار با محیط زیست و راحتِ ترکیبات کشنده است.

لخ ایگناتوویچ که به همراه امامی شرکت جاذبه مولکولی را برای تجاری‌سازی این کشف تأسیس کرده‌اند، گفت که روش جدید این پتانسیل را دارد که مبارزه با پشه‌ها را به شدت تغییر دهد.

بیشتر بخوانید:

ایگناتوویچ در این خصوص گفت: «موثرترین راه برای از بین بردن پشه‌ها هنوز استفاده از آفت‌کش‌ها است، اما می‌دانیم که آفت‌کش‌ها نه تنها پشه‌ها، بلکه سایر حشرات و دیگر اشکال زندگی را نیز از بین می‌برند.»

کد خبر 648893

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha