رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: در تلاش هستیم که از آذر امسال ١٠ میلیون دوز واکسن پاستوکووک را ماهانه تحویل وزارت بهداشت دهیم.

واكسن كرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، علیرضا ⁩بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به افزوده شدن واکسن پاستوکووک به سبد واکسیناسیون کشور اظهار کرد: واکسن تولید مشترک ایران و کوبا، در کوبا با نام «سوبرانا» و در ایران به نام «پاستوکووک» شناخته می‌شود و نتایج مطالعات بینابینی فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن هفته آینده منتشر می‌شود.

رئیس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: در چهار هفته آینده تا ١٠ آبان ماه محموله ۶ میلیون دوزی واکسن به طور کامل تحویل وزارت بهداشت خواهد شد. بخش اول شامل یک میلیون و ٢٠٠ هزار دوز واکسن را هفته گذشته تحویل دادیم و بخش دوم هفته آینده تحویل داده می‌شود و تا ١٠ آبان محموله به طور کامل تحویل داده خواهد شد.

بیگلری تاکید کرد: واکسن پاستوکووک اثربخشی خوبی درباره واریانت واکسن‌گریز دلتا دارد و در تلاش هستیم از آذرماه ١٠ میلیون دوز واکسن پاستوکووک را ماهانه تحویل وزارت بهداشت دهیم.

بیگدلی بیان کرد: ما ١٢٠ هزار دوز واکسن در ابتدا به شکل فیلینگ تولید کردیم و تحویل دادیم و برای تحویل واکسن ها اکنون از فناوری مشترک استفاده می کنیم. بخشی از کار در کوبا و بیش از ۵٠ درصد تولید شامل فرمولاسیون و فیلینگ واکسن در ایران انجام می شود.

وی گفت: در صورتی که خط تولید ما به طور کامل راه اندازی شود از آذر ماه می‌توانیم ۴ میلیون دوز به ظرفیت تولید اضافه کنیم و ماهانه ١٠ میلیون دوز تحویل دهیم.

رئیس انستیتو پاستور بیان کرد: واکسن پاستوکووک کونژوگه است و در برابر واریانت دلتا اثربخشی خوبی دارد. کارایی واکسن فایزر در برابر واریانت دلتا به نصف رسید. در حالی که واکسن پاستوکووک در برابر این واریانت که در ٧ استان مورد استفاده قرار گرفت، اثربخشی بالایی داشت. این یکی از ویژگی های ممتاز واکسن پاستوکووک است و از طرفی می توان از این واکسن در گروه‌های سنی زیر ١٨ سال هم استفاده کرد.

بیگدلی با بیان اینکه واکسن پاستوکووک می‌تواند دوز یادآور یا سوم همه واکسن‌ها باشد، گفت: از واکسن پاستوکووک می‌توان برای یادآور سایر واکسن‌های دیگر استفاده کرد و این دوز کونژوگه نیست و از کم‌عارضه‌ترین واکسن‌هاست. همچنین واکسن پاستوکووک یک یادآور اختصاصی دارد و استفاده این واکسن در افرادی که سابقه ابتلا دارند، می تواند ایمنی خوبی ایجاد کند.

کد خبر 630615

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha