همشهری آنلاین: مراجع و نمایندگان گروه‌های عراقی در مکه سند پایان خشونت‌ها و احترام به خون مردم بیگناه را امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری ها ، علمای شیعه و سنی عراق در پایان نشست خود در مکه مکرمه که به پیشنهاد سازمان کنفرانس اسلامی برگزار شد، سندی را امضا کردند که پایان ریختن خون مردم بیگناه، حمله به مساجد و کشتار نمازگزاران، توقف خشونت‌های طایفه ا‌یی و پایان اشغالگری‌ها در عراق را خواستار شده است.

در این سند که مورد استقبال مراجع بلندپایه‌ عراقی از جمله آیت‌الله سید علی سیستانی، شیخ محمد یعقوبی، شیخ بشیر النجفی و حارث الضاری، رییس هیات علمای مسلمین عراق واقع شد بر این موضوع تاکید شده است که خشونت‌های عراق طایفه‌یی نیست بلکه سیاسی است.

این سند 10 بند تمامی عناصر فتنه و آشوب در عراق را در بر می‌گیرد و بر ضرورت حفظ وحدت و تلاش جهت پایان اشغالگری‌های آمریکا در عراق تاکید دارد.

علمای شیعه و سنی عراق در این سند فراگیر تاکید کردند که چنانچه اختلافی بین مذاهب شیعه و سنی وجود داشته باشد، اختلاف نظری بیش نیست و ریشه در اصول اعتقادی و ارکان دین اسلام ندارد.

در این سند هم چنین بر ضرورت حفظ حرمت مساجد و اماکن عبادی، عدم خدشه‌دار نمودن احساسات مذهبی و نژادی تاکید شده است.

علمای عراقی هم چنین متعهد شدند که با هر گونه تلاش جهت ایجاد شکاف در بین عراقی‌ها مبارزه کرده و پیروان مذاهب شیعه و سنی را به حمایت از مظلومان و مبارزه با ظالمان ترغیب کنند.

در سند مکه هم چنین به دولت عراق یادآوری شده که به مسوولیت‌های خود در قبال توسعه‌ی امنیت و افزایش راه‌های حمایت از اقشار مختلف مردم عراق پایبند باشند.

علمای شیعه و سنی عراق هم چنین حمایت خود را از تمامی تلاش‌هایی که جهت تحقق آشتی ملی فراگیر در این کشور صورت می‌گیرد، اعلام کردند.

اکمل الدین احسان اوغلو، دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی نیز طی سخنانی در این مراسم ابراز امیدواری کرد که این نشست بتواند به پایان خونریزی‌ها در عراق، حفظ وحدت و ثبات این کشور و جلوگیری از وقوع جنگ داخلی در آن منجر شود.

وی ضمن درخواست از مراجع و علمای عراقی برای کمک به موفق شدن این سند، بر تلاش پیگیر سازمان کنفرانس اسلامی جهت گردهم آوردن مراجعه دینی شیعه و سنی در زیر سقفی متحد و ایجاد توافق بر سر متن این سند تاکید کرد.

در این نشست‌ که از روز پنجشنبه آغاز شده بود، احمد عبدالغفور سامرایی، رییس اوقاف شیعه، عدنان الحیدری و شیخ محمود الصمیدعی، عضو هیات علمای مسلمین عراق و شیخ صدرالدین القبانچی، عضو شورای عالی انقلاب اسلامی عراق نیز حضور داشتند.

هیچ یک از نمایندگان آیت‌الله سیستانی و یا مقتدی صدر، رهبر شیعه‌ عراق در این نشست حضور نداشتند.

کد خبر 6306

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز