یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۵ - ۱۲:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: "تا زمانی که خواسته حکومت عراق و جامعه‌ی بین‌المللی برقراری دموکراسی در عراق و تامین ثبات و امنیت این کشور باشد، در عراق باقی خواهیم ماند."

به گزارش خبرگزاری‌ها، تونی بلر، نخست وزیر انگلیس که در حال حاضر در بغداد بسر می‌برد، در کنفرانس خبری مشترکی با نوری المالکی، نخست وزیر عراق ضمن بیان مطلب فوق گفت: در دیدار خود از بغداد و در گفت‌وگو با مقامات مسوول دولت عراق بر چهار موضوع مهم متمرکز شدیم که این موضوع‌ها عبارتند از:

1- موضوع کنفرانس آشتی ملی و ضرورت نتیجه بخش بودن این کنفرانس.

2- بالا بردن سطح توانایی نیروهای امنیتی عراق جهت عهده‌دار شدن مسوولیت‌های این کشور.
3- اهمیت موضوع همکاری کشورهای همجوار عراق با دولت فعلی در این کشور در جهت تامین ثبات امنیت و دموکراسی در عراق.

4- تاکید مجدد دولت انگلیس جهت همکاری و کمک به دولت فعلی عراق با هدف برقراری دموکراسی در این کشور.

بلر هم چنین تصریح کرد: در دیدار با مقامات مسوول حکومت عراق موضوع نیروهای انگلیسی در بصره را به بررسی و  به گفت‌وگو گذاشتیم. من در این گفت‌وگوها تاکید کرده‌ام تا زمانی که نیروهای امنیتی عراق به حالت آمادگی کامل جهت عهده‌دار شدن مسوولیت‌های امنیتی در این شهر نرسیده‌اند، نیروهای انگلیسی هم چنان اداره‌ بصره را به عهده خواهند داشت.

وی با اشاره به ضرورت همکاری کشورهای همجوار با حکومت فعلی عراق گفت: دولت‌های همجوار موظفند برای پیشبرد دموکراسی در عراق تلاش کنند و به برقراری امنیت و ثبات در این کشوربا تعهد بیشتری عمل کنند. من این سخن را در دیدارهای سابق خود از عراق گفته‌ام و صدها بار دیگر نیز اگر از این کشور هم دیدار کنم، باز هم این سخن را خواهم گفت.

نخست وزیر انگلیس مدعی شد: لازم است یک چیز را کاملا روشن کنیم و آن این است که استراتژی ما از همان آغاز در عراق بر مبنای برقراری دموکراسی در این کشور و حمایت از حکومت عراق جهت دستیابی به این دموکراسی بوده است، بنابراین ما بر اساس خواسته‌ حکومت عراق و جامعه‌ جهانی به فعالیت خود در این کشور ادامه می‌دهیم و هیچ تغییری در این استراتژی ما تا زمانی که نیروهای امنیتی این کشور به آمادگی کامل خود برسند، رخ نخواهد داد.

اظهارات نوری مالکی

نوری مالکی نخست وزیر عراق نیز با اشاره به موضوع انجام برخی از تغییرات در کابینه وزیران عراقی گفت: این یک اقدام کاملا طبیعی است که با توجه به وضعیت جاری در عراق ضرورت انجام آن وجود داشت.

وی افزود:: تمامی احزاب و ائتلاف‌های سیاسی و مردمی که در حکومت فعلی عراق مشارکت داشته‌اند با انجام این تغییرات در کابینه وزرای عراق موافقت کردند و مهم آن است که این احزاب هم چنان حمایت سیاسی خود را از دولت عراق و فراهم کردن زمینه لازم برای فعالیت این دولت را ادامه می‌دهند. اگر گروه‌های معارضی با انجام این تغییرات در عراق وجود دارد ما آماده‌ شنیدن افکار و طرح‌های این گروه‌های معارض هستیم زیرا هدف ما رسیدن به بهترین راه ممکن برای حل بحران‌های عراق است.

مالکی هم چنین با اشاره به اظهارات بلر نسبت به عدم عقب نشینی از شهر بصره و ادامه فعالیت‌ سربازان انگلیسی در این شهر گفت: ما نیز در این باره با دولت انگلیس کاملا موافق هستیم و معتقدیم که تا زمانی که نیروهای امنیتی عراق در این شهر به آمادگی کامل خود نرسیده‌اند، اداره‌ی این شهر باید هم چنان در دست نیروهای انگلیسی باشد. ما معتقدیم که عقب نشینی نیروهای ائتلاف از عراق یا حتی بصره نباید بگونه‌ای غیر برنامه‌ریزی شده انجام گیرد، زیرا در این صورت این موضوع تاثیرات منفی را بر عراق خواهد داشت. مطمئنا نیروهای انگلیسی روزی از شهر بصره عقب نشینی خواهند کرد اما ما باید به فکر جایگزین مناسب در این شهر باشیم و بیشتر درصدد آن باشیم که توانایی نیروهای خود را جهت عهده‌دار شدن مسوولیت‌های امنیتی بالا ببریم.

کد خبر 11191

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز