جمعه ۵ آبان ۱۳۸۵ - ۱۹:۰۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل - عزیز شاه‌محمدی: مسئول سیاست خارجی و امنیت اروپا بالاخره سکوت خود را شکست و تهاجم به عراق را اشتباه‌ترین تصمیم تاریخ خواند.

سولانا در آستانه سفر شش روزه به خاورمیانه وقتی به انتقاد ملایم از سیاست خارجی آمریکا پرداخته است که منتقدین اروپایی و آمریکایی سیاست رئیس‌جمهور آمریکا در خاورمیانه پا را از انتقاد فراتر گذاشته و رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر انگلیس را به باد ناسزا گرفته‌اند.
شاید سولانا در صدد بوده است در آستانه سفر به خاورمیانه با انتقاد از آمریکا در حمله به عراق و سیاست اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین از خود شخصیتی بی‌طرف و  معتبر ترسیم کند. چه آمریکا و اروپا به دلیل حمایت بی چون و چرا از اسرائیل و اعمال سیاست‌های دوگانه در منطقه به عنوان میانجی‌های بی‌طرف و قابل اعتنا، اعتباری ندارند. شاید قضاوت سولانا برای اشتباه‌بودن حمله به عراق  مقبول باشد، اما دلایل سولانا برای اشتباه خواندن این تهاجم حتما محل مناقشه است.
سولانا در مادرید پایتخت اسپانیا درباره دلیل اشتباه‌بودن حمله به عراق گفته است، این جنگ (حمله آمریکا و انگلیس به عراق) توازن منطقه را برهم زد و سقوط عراق و افغانستان به تبدیل ایران به عنوان یک کشور حاکم بر منطقه کمک کرده است.
منظور سولانا از برهم خوردن توازن منطقه پائین‌آمدن رتبه استراتژیک اسرائیل در منطقه است. اینکه سولانا اذعان کرده ایران به یک کشور حاکم بر منطقه تبدیل شده است، امر تازه‌ای نیست که سولانا بخواهد به آن اذعان کند.
وقتی صدام حسین در 31 شهریور 1359 با کمک آمریکا و اروپا به ایران حمله کرد، برای جلوگیری از تفوق منطقه‌ای ایران بود. سولانا به این دلیل حمله به عراق را اشتباه می‌خواند که آمریکا به هیچ یک از اهداف خود در ایجاد دمکراسی دولت‌سازی و ملت‌سازی در منطقه نرسیده است و طرح خاورمیانه بزرگ آمریکا به یک خاطره تبدیل شده است و به قول آقای سولانا در مقابل، ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای قد کشیده است.
تاسف آقای سولانا از این نیست که در مدت سه سال اشغال عراق 655 هزار عراقی کشته شده‌اند،هزاران نفر بی‌خانمان شده و هزاران خانواده نان‌آور خود را از دست داده‌اند. آقای سولانا سعی کرده نسبت به اشتباه آمریکا هشدار و انذار دهد، اما نمی‌گوید ارتکاب این اشتباه‌ها همچنان ادامه دارد. اروپا و آمریکا در حمایت از صدام حسین در حمله به ایران اشتباه کردند، در تشویق صدام به حمله به کویت اشتباه کردند، در حمله به عراق و اشغال این کشور اشتباه کردند، حالا هم در تروریست‌خواندن حزب‌الله لبنان اشتباه می‌کنند و نادیده‌گرفتن پیروزی حماس در انتخابات فلسطین نیز اشتباه است. همانگونه که اتخاذ سیاست‌های دوگانه، غلط و غیرقابل قبول است.
 آقای سولانا از این نکته غفلت می‌کند که ترکیب حامیان صدام در حمله به ایران در جناح‌ عربی، اروپایی و آمریکایی همان ترکیب حامیان تروریسم صهیونیستی در حمله به لبنان در خردادماه امسال است. این سیاستها اشتباه است. نادیده‌گرفتن مردم منطقه اگر غیرممکن نشده است، حداقل بسیار دشوار و پرهزینه است، گرچه آقای سولانا مسئول سیاست خارجی و امنیت اروپا خوانده می‌شود، اما تدوین و اجرای این سیاستها در اختیار وی نیست و وی وزیر امور خارجه و یا وزیر دفاع اروپا تلقی نمی‌شود، اما برخورد دقیق و منصفانه نسبت به تحولات خاورمیانه نیز انتظار حداقلی است که باید برآورده شود.
کد خبر 6671

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز