۱۲۳ کیلومتر از حریم شهر تهران در منطقه ۵ واقع شده است.باتوجه به اهمیت حفظ و صیانت از حریم، «مهدی اقراریان»، عضو شورای‌شهر تهران و «محمود کلهری»، شهردار منطقه ۵، به همراه «علیرضا صادقی»، مدیرکل حریم شهرداری تهران، از این محدوده بازدید کردند.

كميسيون رياست

همشهری آنلاین_ثریا روزبهانی: در این بازدید که نزدیک به ۴ ساعت به طول انجامید، چالش‌ها و مشکلات محور «امامزاده داود» (ع) تا روستای «رندان»، شهرک «دشت نمه»، ارتفاعات «حصارک»، «مرادآباد»، انبار نفت «شهران» و دره «فرحزاد» به‌صورت میدانی بررسی شدند.  

پیچ‌های تند جاده امامزاده داود(ع) را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذاریم تا عضو شورای‌شهر و مدیران شهری از نزدیک وضعیت محدوده را ارزیابی کنند. خودرو را در کنار جاده متوقف می‌کنند تا وضعیت ساخت‌وسازهای حوالی رودخانه کن و رستوران‌های آن محدوده را بررسی کنند.

مهدی اقراریان، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای‌شهر تهران، به اهمیت این‌گونه بازدیدها تأکید می‌کند: «هدف از این بازدید، تأکید بر حفظ صیانت از حریم منطقه، کنترل مضاعف و ایجاد هم‌افزایی بین همه دستگاه‌ها پیرامون صیانت از حریم غرب تهران است. مشکلات و موانع بسیاری در حریم وجود دارد. به همین دلیل در راستای اهتمام ویژه منطقه نسبت به حفظ و صیانت از حریم، باید توجه ویژه‌ای داشت تا از هرگونه سوء‌استفاده احتمالی این بخش جلوگیری شود. در این بازدید میدانی با تخلفات مختلف و متنوعی روبه‌رو شدیم که امیدوارم بتوانیم با همکاری دستگاه قضایی، گامی در جهت حفاظت از محیط‌زیست و حقوق عامه برداریم.

حرکت به سوی عدالت، بهسازی فضای شهری، تدوین برنامه مقابله با آسیب‌های شهری، تسریع روند بازسازی بافت فرسوده، جبران نا برابری اجتماعی و فضایی، برنامه‌ریزی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، جمع‌آوری و بازنگری قوانین شهری، لزوم تشکیل شورای هماهنگی دستگاه‌های نظارتی شهرداری، منع زباله‌گردی در تهران، ایجاد شفافیت و بازنگری در نظام پرداخت از جمله مواردی هستند که باید شهردار تهران در روند کار خود آنها را مورد توجه و در دست اقدام قرار دهد.»

  • حریم ۲ برابر محدوده شهری است

بازدید عضو شورای شهر تهران از حریم | همه نهادها باید برای صیانت از حریم کمک کنند

در اطراف روستاها برای ساخت ویلاهای لاکچری، دل کوه را شکافته‌اند و بر پیکره آن بناهای آهنی و سیمانی را ساخته‌اند. هرچند به‌صورت پراکنده هستند، اما در چشم برهم زدن و غفلت کوتاهی ویلاسازان سینه کش کوه را نیز تصاحب می‌کنند. مهدی اقراریان، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای‌شهر تهران، به موضوع اهمیت حریم شهر اشاره می‌کند و می‌گوید: «۲ برابر محدوده قانونی شهر تهران، حریم وجود دارد و بیشترین میزان تخلفات در حریم شهر اتفاق می‌افتد.

متأسفانه بیشتر تخلفات در حریم از سوی افراد وابسته به دستگاه‌ها و نهادهایی صورت می‌گیرد که صاحب قدرت و ثروت هستند.» او از وجود تداخلات در حریم غرب تهران به‌عنوان یکی از چالش‌های آن یاد می‌کند و معتقد است همه نهادها باید برای حفاظت از حریم به شهرداری کمک کنند. اقراریان ادامه می‌دهد: «متأسفانه در این حوزه، دچار شلختگی و ناهماهنگی و از هم گسیختگی هستیم که شکاف‌های بزرگی در متن جامعه ایجاد کرده است.

اگر نقشه حریم تهران را نگاه کنیم، درمی یابیم که با چه مشکلاتی مواجه هستیم. تداخلات مرزی، مدیریتی و ساخت‌وسازهای گسترده در مجاورت برخی روستاهای این بخش، مشکلات و ناهماهنگی‌هایی را رقم زده است. با نگاهی به نقشه هوایی شهر تهران می‌توان چالش‌های مربوط به حریم و تداخلات موجود در این زمینه را مشاهده کرد. موضوعی که بی‌توجهی به آن، زمینه‌ساز مسائل بعدی خواهد بود.»

  • حمایت دستگاه قضایی برای صیانت از حریم

تفاوت بافت روستایی را در کنار ویلاهای قد و نیم قد می‌توان از ارتفاعات مسیر به وضوح مشاهده کرد. در سال‌های اخیر با توجه به گرانی قیمت مسکن در کلان‌شهر تهران، موجب شده است تا افراد بیشتری حاشیه و حریم پایتخت را برای سکونت انتخاب کنند. اقراریان تأکید می‌کند ‌که تهران بالاترین میزان مهاجرت را نسبت به سایر شهرها دارد و این امر پایتخت را با چالش‌های متعددی از جمله آسیب‌های زیست‌محیطی مواجه کرده است.

او با بیان این موضوع درباره چالش‌های پیش روی حریم می‌گوید: «روستاها دارای طرح «هادی» هستند، اما با وجود این طرح، چند چالش جدی وجود دارد. برای مثال، در اجرای حکم، از مأموران شهرداری در مواجهه با تخلفات ساخت‌وساز، حمایت قضایی نمی‌شود، تفکیک اراضی کشاورزی از طریق کاشت درخت و نهال و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حریم تهران از جمله مسائلی است که به سبب رفع نشدن این نقایص و اشکالات موجود در زمینه تداخل در حریم، پدید می‌آیند.»

  •  غرب تهران ظرفیت‌های گردشگری کم‌نظیری دارد

بازدید عضو شورای شهر تهران از حریم | همه نهادها باید برای صیانت از حریم کمک کنند

ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار بالایی برای جذب گردشگر و بهره‌مندی مردم از این فضا درحریم منطقه ۵ وجود دارد. محمود کلهری، شهردار منطقه ۵، در این بازدید به پتانسیل‌های گردشگری این محدوده اشاره می‌کند و می‌گوید: «این حق مردم است که بتوانند از این ظرفیت بالقوه، استثنایی و کم‌نظیر بهره‌ببرند. با توجه به وجود بقاع متبرک و پتانسیل‌های طبیعی، باید بسترسازی‌های لازم را برای استفاده مردم و هم‌چنین گردشگران خارجی مهیا کنیم.

از سرمایه‌گذارانی که طرحی برای ارائه در حوزه گردشگری حریم منطقه ۵ دارند، دعوت می‌کنم در این زمینه فعالیت کنند. با همه توان از این طرح‌ها دفاع می‌کنیم. باید همه تلاشمان را به کار بگیریم که از حریم منطقه حفاظت و حراست کنیم.» او در ادامه این بازدید درباره اقدامات انجام گرفته در راستای توسعه روستایی این بخش می‌افزاید: «به درخواست اهالی روستای «تالون» و با پیگیری‌های به عمل آمده، ۵ مخزن هزار لیتری آب شرب نیز در روستای تالون تعبیه شده تا با توجه به کاهش بارش نزولات آسمانی شاهد مشکلات آب‌رسانی در این روستا نباشیم. هم‌چنین سوله ورزشی روستای «کیگا» تجهیز شده است.

این عملیات عمرانی می‌تواند به ارتقای سرانه فرهنگی و ورزشی این روستای کم‌برخوردار حریم منطقه کمک شایانی کند. در همین زمینه ۶۰۰‌مترمربع کفپوش و ۱۲۰‌مترمربع ساندویچ پنل نصب شده است که از سوی دیگر، گازرسانی به روستاهای کن و توابع آن صورت گرفته و این نشان می‌دهد که همه بخش‌های منطقه برای ما دارای اهمیت هستند.»

کد خبر 630100

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha