دیوارهایی که شبانه بالا می‌روند و سقف‌های سستی که غیرمجاز شکل می‌گیرند و در پس آنها تخلفی نهفته، از معضلات اساسی در حوزه شهرسازی است که مدیریت شهری برای مواجه با آنها همواره تلاش می‌کند.

بازگرداندن 10 هزار متر مربع زمين به مردم

همشهری آنلاین_پروانه بهرام‌نژاد: اخیراً ۱۰ هزارمترمربع از زمین‌های کشاورزی محدوده حریم شهرداری منطقه ۱۳ از دست سودجویان آزادسازی و رفع تصرف و تعداد قابل توجهی ساخت‌وساز غیرمجاز در این محدوده تخریب شده‌است.  

  • صیانت از حریم 

وسعت زیادی از محدوده سیزدهمین تکه پایتخت را حریم تشکیل می‌دهد و این محدوده حدود ۸۰ کیلومترمربع مساحت دارد و شامل روستاهای سرخه‌حصار، همه سین (ده ترکمن)، اراضی موسوم به زیتون، خجیر و پارک‌های جنگلی سرخه‌حصار، خجیر و... و. می‌شود.

از این‌رو در سال‌ها و حتی ماه‌های اخیر در کنار موضوعات اصلی شهر، توجه به حریم و تلاش برای شناسایی زمین‌های تصرف شده توسط افراد سودجو، بیش از پیش مورد توجه متولیان این حوزه بوده‌است. «مرتضی رحمان‌زاده» شهردار منطقه۱۳ دراین‌باره می‌گوید: «در راستای فرامین و منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در صیانت از حریم و جلوگیری از گسترش بی‌رویه شهر تهران، ۲۵ مورد ساخت‌وساز غیرمجاز در حریم منطقه در ده سرخه‌حصار تخریب و آزادسازی شده‌است.»

او با بیان برنامه‌ریزی انجام گرفته و عزم شهرداری منطقه در این زمینه می‌افزاید: «این میزان تخریب و آزادسازی اراضی کشاورزی که در دو ماه گذشته انجام شده، با هدف حفظ و صیانت از حریم شهر تهران و جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز صورت گرفته‌است و این روند با جدیت همچنان ادامه خواهد داشت.»

  • نظارت مستمر و آزادسازی‌های پی‌درپی

بخش حریم منطقه ۱۳در محدوده شهرداری ناحیه۴ قرار دارد و این میزان تخریب در این محدوده انجام شده‌ و براساس آن ۱۰ هزارمترمربع از اراضی کشاورزی تغییر کاربری یافته‌است. شهردار منطقه دراین‌باره می‌گوید: «در این زمینه ۱۰هزارمترمربع از اراضی کشاورزی آزادسازی و به حالت اولیه بازگردانده شده‌است.» رحمان‌زاده ادامه می‌دهد: «پیش از این نیز ۴ هکتار از اراضی شرق تهران با تلاش و پیگیری‌های شهرداری منطقه رفع تصرف و آزادسازی شد.»

او درباره رویکرد مدیریت شهری منطقه۱۳ در برخورد قانونی با ساخت‌وسازهای غیرمجاز نیز معتقد است: «ما ضمن نظارت دقیق بر فعالیت‌ها در حریم و پیگیری گزارش تخلفات به‌صورت مستمر، صیانت از حریم و رعایت ضوابط و قوانین را پیگیری و پایش می‌کنیم و نسبت به این موضوع کم‌توجه نیستیم.»

این میان شهروندان نیز می‌توانند نقش مؤثری در حفظ حریم ایفا کنند که شهردار منطقه۱۳ دراین‌باره ضمن تأکید بر این موضوع می‌افزاید: «شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه ساخت‌وساز غیرمجاز، ما را مطلع کنند و با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند و به مجموعه شهرداری در پیشگیری و برخورد قانونی با هرگونه تخلف یاری برسانند.»

۴ هکتار در ماه‌های اخیر از اراضی تصرف شده حریم آزادسازی شد.  

۲۵ ساخت‌وساز غیرمجاز منطقه۱۳ در ۲ماه اخیر تخریب و رفع تصرف شده‌است.  

۸۰ کیلومتر وسعت حریم منطقه ۱۳ است.  

کد خبر 567249

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha