سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: دولت بوش بعد از بحث‌های داخلی بسیار، تصمیم گرفته که اقدام تنبیهی مستقیمی علیه روسیه اتخاذ نکند.

روزنامه واشنگتن‌پست دیروز به نقل از منابع خبری خود در دولت بوش نوشت، واشنگتن بعد از بحث‌های چند هفته گذشته و بررسی نظر کارشناسان، به این نتیجه رسیده‌است که درصورت انجام اقدام یکجانبه علیه روسیه به جایی نخواهد رسید.

مقامات ارشد دولت بوش می‌گویند، بررسی‌های کاخ سفید نشان داده که اقدامات تنبیهی مانند تحریم‌های اقتصادی یا اخراج روسیه از گروه‌های تجاری بین‌المللی تنها نتیجه عکس در پی خواهد داشت و خشم روسیه را بر می‌انگیزد.

با این کار روسیه می‌تواند مناقشه گرجستان را به مسئله‌ای در چارچوب رقابت خود با آمریکا تبدیل کند که در این صورت امتیاز بیشتری خواهد داشت.

در همین راستا واشنگتن به متحدان اروپایی خود به‌طور جدی گوشزد کرده که از آنها در مقابله با روسیه توقعی بیشتر از صدور بیانیه یا انتقاد لفظی دارد.

اما از سوی دیگر آمریکا چاره‌ای هم جز پذیرفتن نظر کشورهایی مانند ایتالیا و آلمان که طرفدار رویکردی ملایم‌تر در مقابل روسیه هستند، ندارد.

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه‌ای با روزنامه واشنگتن پست گفت که دولت به موضعی واحد درباره روسیه رسیده و تصمیم دارد رویکردی راهبردی و درازمدت اتخاذ کند که البته شامل واکنش تاکتیکی با پیامدهای منفی نیست.

گیتس که خود از کارشناسان کرملین‌شناس در واشنگتن است و در گذشته رئیس سرویس اطلاعات مرکزی آمریکا بوده، در این مصاحبه گفت: همه ما در دولت به این توافق رسیدیم که باید در این زمینه با اروپا و دیگر کشورهای دنیا همکاری نزدیک داشته‌باشیم.

او افزود: اگر با شدت و بدون ملاحظه عمل کنیم، این ما هستیم که منزوی خواهیم شد.
در راستای همین راهبرد، بوش روز دوشنبه به کنگره اطلاع داد که به‌دلیل اقدامات اخیر روسیه، از بررسی توافقنامه همکاری هسته‌ای غیرنظامی که با پوتین درباره آن توافق کرده‌بود، منصرف شده‌است.

این اقدام واشنگتن هم کاملا از روی ملاحظه‌کاری انجام شد چرا که این توافقنامه به هر حال در کنگره به جایی نمی‌رسید و اعلام انصراف بوش در واقع فقط یک اقدام صوری بود.

از سوی دیگر تصویب طرح کمک یک میلیارد دلاری آمریکا به گرجستان برای بازسازی و بهبود شرایط اقتصادی این کشور نشان می‌دهد که واشنگتن در مقابله با روسیه بیشتر به‌دنبال تقویت موضع گرجستان است تا تنبیه روسیه.

مقامات ارشد دولت بوش در مصاحبه‌هایی با واشنگتن پست گفته‌اند که آمریکا امیدوار است فشار اقتصادی اروپا به روسیه، این کشور را از نظر اقتصادی با مشکل رو‌به‌رو کند. به هر حال واشنگتن بخش عمده دیپلماسی مستقیم برخورد با روسیه را به اروپا واگذار کرده‌است.

در همین حال مقامات آمریکایی حتی دیک‌چنی، در سخنان خود هیچگاه در برقراری دوباره روابط با روسیه را نبسته‌اند و همواره راه را برای مسکو باز گذاشته‌اند.

واکنش به روسیه

درون دولت بوش عده‌ای خواستار پاسخ تندتر به روسیه هستند و می‌گویند که نباید گذاشت روسیه اراده خود را در منطقه حاکم کند.

آنها می‌گویند که روسیه با اقدام اخیر خود در واقع پیام‌های واضحی به اوکراین، لهستان و کشورهای حوزه بالتیک داده‌است. دیک‌چنی معاون بوش سردمدار این گروه است.

او در روزهای نخست جنگ میان روسیه و گرجستان با گفتن این جمله که این اقدام بدون جواب نمی‌ماند، نظر خود را به‌صراحت اعلام کرد.

اما با تصمیم‌گیری نهایی دولت بوش درباره چگونگی واکنش به روسیه، چنی هم در روزهای اخیر لحن کلام خود را ملایم‌ کرده‌است.

کد خبر 62960

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز