رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا فاش کرد که بعد از شورش شش ژانویه به کنگره که رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار محدود شدن اختیارات ترامپ شده بود، به او اطمینان داده که ترامپ نمی‌تواند دست به حمله هسته‌ای بی‌مقدمه بزند. 

مارک میلی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا،  پایگاه واشنگتن اگزماینر نوشت، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز سه‌شنبه در جلسه کمیته سرویس‌های مسلح سنا به تماس تلفنی با نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اشاره کرد که در هشتم ژانویه یا به عبارتی دو روز بعد از شورش کنگره انجام شده بود. 

در این تماس تلفنی ژنرال میلی به پلوسی گفته بود که رئیس جمهوری آمریکا تنها می‌تواند مجوز یک حمله هسته‌ای را صادر کند، اما خودش به تنهایی دست به انجام این کار نمی‌زند. 

به گفته ژنرال میلی، دفتر پلوسی خواستار برقراری این تماس تلفنی شده بود و به «مسائل فوری» اشاره داشت و طی آن، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا سوالی درباره اختیار رئیس جمهور برای شلیک تسلیحات هسته‌ای پرسیده بود. 

ژنرال میلی در کمیته سنا گفت: سعی کردم به او اطمینان خاطر دهم که شلیک هسته‌ای، یک فرایند بسیار خاص و سنجیده دارد. او نگران بود و اشارات شخصی بسیاری در توصیف شخصیت این رئیس جمهور به کار برد. 

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا افزود: به او توضیح دادم که رئیس جمهور تنها اختیار صدور مجوز حمله هسته‌ای را دارد و خودش به تنهایی دست به شلیک نمی‌زند و من در جایگاهی نیستم که بتوانم وضعیت سلامت روان رئیس جمهوری ایالات متحده را مشخص کنم. یک سری فرایند، پروتکل و مرحله هست و من مدام برای او تکرار می‌کردم که اصلا امکان یک شلیک تصادفی، غیرقانونی یا بی‌مجوز وجود ندارد. 

بعد از این تماس تلفنی، نانسی پلوسی در نامه‌ای به همکاران دموکراتش در مجلس نمایندگان نوشت که با ژنرال میلی درباره «اقدامات احتیاطی موجود برای جلوگیری از آغاز خصومت‌های نظامی به دست یک رئیس جمهور ناپایدار یا دسترسی به کدهای پرتاب و صدور دستور حمله هسته‌ای» رایزنی داشته است. 

مارک میلی همچنین سه‌شنبه گفت که با مقام‌های نظامی آمریکا برای «تجدید» فرایندهای مرتبط به شلیک تسلیحات هسته‌ای ملاقات داشته اما هرگونه تخطی از اصول را رد کرد. 

میلی گفت: من هرگز در تلاش برای تغییر یا تأثیرگذاری بر این روند، غصب قدرت یا وارد کردن خود در زنجیره فرماندهی نبوده‌ام، اما از من انتظار می‌رفت و درخواست می‌شد که توصیه‌های خود را ارائه دهم و اطمینان حاصل کنم که رئیس جمهور به طور کامل از مسائل نظامی مطلع است. 

حضور میلی و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا مقابل کمیته سرویس‌های مسلح سنای آمریکا همچنین با پرسش‌هایی درباره خروج دولت بایدن از افغانستان و یک تماس تلفنی میلی در دوران ریاست ترامپ همراه شد. 

در تماس تلفنی مدنظر، ژنرال میلی به همتای چینی خود اطمینان خاطر داده بود که اگر قرار شد ایالات متحده حمله‌ای انجام دهد، او را پیش از آن مطلع کند. بسیاری از جمهوریخواهان و شخص ترامپ تاکید دارند که این اقدام موجب تضعیف جایگاه ترامپ به عنوان فرمانده کل قوا شده بود. با این حال مارک میلی این تماس را عادی دانست. 

همچنین رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به قانونگذاران کشورش اطلاع داد که با چندین نویسنده بابت کتاب‌هایشان در ارتباط با دولت ترامپ مصاحبه داشته است، از جمله با بابت وودوارد و رابرت کاستا، روزنامه‌نگاران واشنگتن پست برای کتاب «خطر» که در هفته‌های اخیر انتقادهای بسیاری را متوجه همین ژنرال آمریکایی کرده است. 

او در ادامه همچنین تاکید کرد که با فیلیپ راکر و کارول لئونیگ برای کتاب «من به تنهایی می‌توانم آن را درست کنم: سال پایانی فاجعه‌بار دونالد ترامپ» و با مایکل بندر برای کتاب «صادقانه، ما در این انتخابات پیروز شدیم: داستان داخلی از اینکه ترامپ چگونه شکست خورد» مصاحبه داشته است. 

میلی در پاسخ به سناتور مارشا بلکبرن جمهوریخواه که گفت آیا صحبت‌های او برای این کتاب‌ها به درستی منتقل شده است، گفت: هیچکدام از این کتاب‌ها را نخوانده‌ام و نمی‌دانم. خبرهایی درباره آن‌ها را دیده‌ام اما آن‌ها را نخوانده‌ام. 

کد خبر 629501

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha