همه رانندگان هنگام گرفتن گواهینامه ملزم به آشنا شدن با قوانین رانندگی می‌شوند.

بردیا دریکوند

اما در عمل و هنگام رانندگی بسیاری از قوانین نادیده گرفته می‌شوند و نتیجه هم ایجاد ترافیک و وقوع تصادفات در معابر شهری است. میزان وقوع تصادف به موارد زیادی بستگی دارد. یکی از این موارد کنترل و نظارت پلیس بر معابر و کنترل تخلفاتی است که باعث وقوع تصادف می‌شود. استخراج نقاط حادثه‌خیز و کنترل و نظارت پلیس بر نحوه رانندگی و برخورد با تخلفات از وظایف پلیس است. نظارت بیشتری بر قوانین در کنار آموزش در کاهش تصادفات تأثیر دارد. خوشبختانه طی ۶ ماهه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته کاهش ۷۳‌درصدی میزان تصادفات را در منطقه ۲ داشته‌ایم. تصادفات خسارتی ۱۵‌درصد، کاهش و تصادفات جرحی ۷‌درصد کاهش داشته است. تصادفات جرحی معمولاً منجر به تصادفات فوتی می‌شود؛ بنابراین هرقدر آمار تصادفات خسارتی و جرحی کاهش یابد، تصادفات فوتی هم کاهش خواهد یافت.
مورد دیگر که به کاهش آمار تصادفات مربوط می‌شود رعایت قوانین توسط رانندگان است.

متأسفانه برخی رانندگان متخلف پیامدهای برخی تخلفات را نمی‌دانند. برای مثال در مقابل اعمال جریمه پلیس به دلیل دودی کردن شیشه‌ها می‌گویند مگر چه مشکلی دارد؟ یا بدون توجه و بالاتر از میزان سرعت تعیین شده رانندگی می‌کنند. به استناد ماده ۲۰۷ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی نصب هر نوع برچسب بیرونی و داخلی وسیله نقلیه ممنوع است؛ چون میدان دید راننده را کم می‌کند.

کم شدن میدان دید یا سرعت بالاتر ازحد مجاز منجر به تصادف خواهد شد. به همین سادگی ممکن است این نوع تخلفات منجر به تصادفات فوتی شود. برای کاهش تصادف‌ها، هر کسی به هر نوعی تخلف حادثه‌ساز دارد باید آموزش ببیند. فرقی هم نمی‌کند که برای خودش مشکل و حادثه به وجود می‌آورد یا برای دیگران. برای اینکه حادثه‌ها به حداقل برسد یا به وجود نیاید، متخلفان باید آموزش ببینند.
اعتقاد داریم این آموزش‌ها می‌تواند در بالا بردن آگاهی و جلوگیری از حوادث مؤثر باشد. هرچه رانندگان خطرات را بیشتر بشناشند، تخلف کمتر می‌شود و در نتیجه میزان تصادف کاهش می‌یابد و انضباط ترافیکی حاکم می‌شود. با بررسی آمار تلفات حوادث رانندگی این موضوع به خوبی دریافت می‌شود که بالا رفتن اطلاعات شهروندان مهم‌ترین عامل کاهش تلفات و خسارات است. امیدوارم با رعایت قوانین رانندگی ضمن احترام به حقوق شهروندان و عابران ایمنی خود و سرنشینان خودرو را تأمین کنیم.

کد خبر 629487

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha