بسیاری از افرادی که واکسن کرونا می‌زنند، کنجکاو هستند که آیا دستگاه ایمنی‌شان به قدر کافی فعال شده است که از آنها در برابر این ویروس محافظت کند یا نه.

Ab test

یک راه معمول برای این کار آزمایش آنتی‌بادی‌های معینی در خون شما هستد که کروناویروس را هدف قرار می‌دهند. آنتی‌بادی‌های پروتئین‌های خاصی هستند که سلول‌های ایمنی شما در پاسخ به عفونت طبیعی با ویروس یا به تزریق واکسن می‌سازند- این پروتئین‌ها به عنوان بخش کلیدی از سلاح‌های بدن در پیشگیری از کووید-۱۹ عمل می‌کنند.

آزمایش‌های آنتی‌بادی بر خلاف ازمایش‌های دیگری که برای تشخیص عفونت فعال به کار می‌روند، هدفشان یافتن شواهدی درباره پاسخ ایمنی بدن به عفونت گذشته به ویروس است. این آزمایش‌ها همچنین می‌توانند آنتی‌بادی‌های معینی را که بدن در پاسخ به واکسن تولید می‌کند، هم شناسایی کنند.

سازمان‌هایی بهداشتی مانند سازمان غذا و داروی آمریکا انجام چنین آزمایش‌هایی را پس از واکسیناسیون توصیه نمی‌کنند.

پژوهشگران نیز می‌گویند محافظت در برابر ویروس کرونا را صرفا بر مبنای میزان‌های آنتی‌بادی در یک آزمایش ساده خون ارزیابی کرد.

آزمایش‌های آنتی‌بادی در سطح فردی می‌توانند برای شاهدی بر عفونت گذشته با کروناویروس باشند. پژوهشگران از آزمایش‌های آنتی‌بادی برای بررسی شیوع ویروس در یک جمعیت یا پیگیری تغییر میزان آنتی‌بادی در طول زمان استفاده می‌کنند.

اما به گفته دانشمندان هنوز درباره رابطه دقیق میان میزان‌های قابل‌شناسایی آنتی‌بادی‌ها و محافظت در برابر کروناویروس هنوز ناشناخته‌های بسیاری وجود دارد. از طرف دیگر استاندارد نشدن بسیاری از آزمایش‌های تجاری در دسترس برای آنتی‌بادی‌ها تفسیر نتایج آنها را مشکل‌تر می‌کند. در حال حاضر آزمایشی با میزان بالایی از قطعیت بتواند میزان محافظت شدن شما در برابر کروناویروس تعیین کند، وجود ندارد.

کد خبر 628900

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha