کتاب «موسی‌ترین به طور» تازه‌ترین اثر منتشرشده سیدعلی شجاعی است که کتاب نیستان روانه بازار کرده و روایتی است داستانی از زندگی و زمانه امام هفتم شیعیان حضرت امام موسی‌ کاظم(ع).

«موسی‌ترین به طور»

به گزارش همشهری آنلاین، چاپ دوم این کتاب صد و هشتاد صفحه ای هم اکنون در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است. سیدعلی شجاعی پیش از این در حوزه‌های مختلف نوشتاری طبع‌آزمایی کرده است، از نگارش رمان دینی تا داستان کوتاه اجتماعی. از نمایشنامه‌نویسی تا تولید کتاب برای مخاطبان کودک و نوجوان؛ اما در این اثر بار دیگر به یکی از سنت‌های ادبی دیرینه رجعت کرده است و داستانی تاریخی با روایت تاریخی و درباره یکی از بزرگان دین و تشیع خلق کرده است.

داستان «موسی‌ترین به طور» از زبان شش نفر روایت می‌شود. شش نفر که خود را شش چشم خلیفه عباسی می‌نامند؛ شش چشم برای چهار خلیفه که سی و پنج سال در پنهان‌کاری مطلق اخبار و اطلاعات قلمرو اسلامی را برای خلفای اسلامی ارسال می‌کردند و آنها را در جریان امر قرار می‌دادند. داستان این کتاب نیز از ماجرای شهادت امام صادق (ع) شروع می‌شود و ماجرای انتخاب جانشینی برای ایشان در مدینه. خلیفه یکی از شش چشم را مامور به قتل وصی امام صادق کرده است اما امام با ذکاوت تمام پیش از شهادت جز موسی پنج نفر دیگر از جمله شخص خلیفه را وصی خود قرار داده است و همین توطئه شهادت امام تازه شیعیان را خنثی می‌کند.

این داستان با چنین شروعی از زبان راویان دیگر به توصیف وضعیت جامعه اسلامی پس از شهادت امام صادق می‌پردازد و میزان تشتت تفاوت نگاه آرا در آیین مسلمانان را به تصویر می‌کشد و در ادامه داستان به روی زندگی و سلوک امام موسی ‌ابن جعفر (ع) تمرکز می‌کند. شجاعی داستان این کتاب را با تعلیق قابل توجهی شروع می‌کند و در ادامه به زیبایی به گزارشی از فرقه‌ها و مدعیان امامت پس از امام صادق(ع) می‌پردازد و نوع بدعت‌گزاری‌های میان آنها را به زیبایی در قلب روایتی داستانی بازگو می‌کند و پس از طرح این بدعت‌ها و نیز شرح کینه آل عباس بر خاندان نوبت و امامت به شرح ویژگی‌های حقیقی امام شیعیان می‌پردازد.

زبان زیبا و روان و در عین حال تاریخی این اثر در کنار اطلاعات دقیق و جامعی که از جامعه، طرز فکر و شیوه حکمرانی و نیز دغدغه‌های دینی جامعه مسلمانان در آن برهه تاریخی در قالب کتاب بیان می‌شود به این کتاب جذابیت و اعتنایی دوچندان بخشیده است.

کد خبر 628869

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha