۴۱ سال از سالگرد پرواز هواپیماهای رژیم بعثی صدام که ناجوانمردانه حریم همسایگی را شکستند و با بمباران باند فرودگاه اهواز و مهرآباد تهران اعلام جنگ کردند، می‌گذرد.

یاد یاران

همشهری آنلاین _ بهاره خسروی:  یورش ناجوانمردانه‌ای که قرار بود نهال نوپای انقلاب را از ریشه برکند، با مقاومت و رشادت ۸ ساله مردم شکست خورد و همدلی و اتحاد ایرانیان باعث قوت و رشد این انقلاب شد. تعریف کردن قصه‌های جنگ و اینکه در جبهه‌ها سربازان جان‌برکف کشور با چه رشادتی از تمامیت ارضی کشور دفاع کردند و مردم در پشت جبهه با چه ایثار و از ‌جان‌گذشتگی پابه‌پای رزمندگان جنگیدند، حکایتی بی‌نظیر و تکرارنشدنی تاریخ این کهنه‌سرزمین آریایی است.

اما امروز بایدکاری کنیم که آرمان‌های دفاع‌مقدس حفظ شود و اهمیت و ارزش این مقاومت دلیرانه در میان همه نسل‌ها، به‌ویژه نسل چهارم انقلاب که به‌زودی سکان اداره کشور به آنها سپرده می‌شود، زنده بماند.  
در این بخش نگاهی داریم به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مدیریت شهری و مراکز فرهنگی در پهنه مرکزی همزمان با هفته دفاع مقدس. بی‌ تردید شهروندان می‌توانند با مشارکت و حضور در این برنامه‌ها سهم خود را در زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهیدان، با احترام به کار بزرگی که برای آزادی و استقلال کشورمان انجام دادند، ادا می‌کنند.

یـاد یـاران در شهر پرستاره
«مجید رباطی»/  شهردار منطقه ۱۰
  • نامگذاری ۴ معبر به نام شهدا

دیدار و تکریم خانواده معظم شهدا از جمله وظایف مهم مسئولان در نظام جمهوری اسلامی است، به‌ویژه در این روزهای حساس که پاندمی «کوویدـ ۱۹» باعث تعلیق امور روزمره شده و در این میان خانواده‌های شهدا و ایثارگران بیش از همیشه نیاز به کمک و همدلی دارند.  
شهردار منطقه ۱۰ با تأکید بر این موضوع می‌گوید: «برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا در میان همه شهروندان، به‌ویژه نسل جدید، ۴ معبر مهم منطقه به نام شهدای گلگون‌کفن در چند ماه گذشته مزین شد. همچنین برای نهادینه‌سازی فرهنگ ایثار و شهادت میان نوجوانان ویژه‌برنامه «معرفی شقایق‌ها» تهیه و در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.»
برگزاری ۱۹ دیدار مجازی و حضوری، رسیدگی به ۴۹ مورد از مشکلات و مسائل ایثارگران، قدردانی از ۹۵ خانواده معظم شهید و ۵ تن از رزمندگان و ایثارگران، ضدعفونی ۱۷ خانه پدر و مادر شهید و توزیع ۴۳ بسته اقلام بهداشتی، ۵۷ بسته سبد کالا و نیز ارائه کمک بلاعوض از دیگر اقداماتی بود که «مجید رباطی»، شهردار منطقه ۱۰، به آن اشاره می‌کند.  
رباطی هفته دفاع‌مقدس را یادآور افتخارات و رشادت‌های بزرگمردانی عنوان می‌کند که حماسه آفریدند و دلاوری‌های آنها در تاریخ شکوهمند ایران اسلامی به یادگار مانده تا الگوی مناسبی از جریان‌های فرهنگی در جامعه و بین نسل جوان‌ ترویج داده شود.  
همچنین برپایی نمایشگاه‌های دفاع مقدس، نصب تمثال مبارک شهدا و اعزام نمادین نیرو به جبهه، نصب استیکر و پرچم، برگزای نمایشگاه عکس و مسابقه کتابخوانی به‌صورت مجازی، عطرافشانی و غبارروبی و نثار گل بر مزار شهدا، اجرای نمایشی صحنه‌هایی از دفاع‌مقدس با کاروان خودرویی و موتورسوار، برپایی غرفه‌های کتاب، روایتگری و مقبره‌الشهدا از جمله برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی است که به گفته شهردار منطقه ۱۰، برای حضور و بهره‌مندی شهروندان از برکات معنوی آن اجرا می‌شود.  

یـاد یـاران در شهر پرستاره
«شیوا مقدم»/ رئیس فرهنگسرای خانواده
  • نمایشنامه‌خوانی 

نقش خانواده‌ها و همراهی و همدلی آنها در تربیت فرزندان صالح و سربازان دست از جان شسته برای دفاع از تمامیت ارضی کشور انکارناپذیر است. بر این اساس و با هدف‌ ترویج فرهنگ ایثار و جهاد در میان خانواده‌ها، برنامه نمایشنامه‌خوانی با عنوان «پوتین‌های عموبابا» از سوی فرهنگسرای خانواده همزمان با هفته دفاع‌مقدس برای شهروندان اجرا می‌شود.  
«شیوا مقدم»، رئیس فرهنگسرای خانواده، با بیان این مطلب توضیح می‌دهد: «این برنامه با هدف‌ ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت و آشنایی شهروندان با زندگی و تفکر مفاخر و بزرگان دفاع مقدس، همزمان با چهل و یکمین سالگرد آغاز دفاع‌مقدس و با تأکید بر نقش خانواده‌ها در این عرصه تدارک دیده شده است.»

یـاد یـاران در شهر پرستاره


به گفته مقدم، نمایشنامه «پوتین‌های عموبابا» به نویسندگی «شهرام کرمی» و کارگردانی «سعید خمان» فضایی رئالیستی دارد و قصه خانواده‌ای را در زمان جنگ روایت می‌کند. این نمایشنامه سال ۱۳۹۱ نوشته شد و در جشنواره فجر به روی صحنه رفت.  
این نمایشنامه سهشنبه ۶ مهرماه، ساعت ۱۶، در خانه نمایش فرهنگسرای خانواده اجرا می‌شود و شهروندان برای تماشای آن می‌توانند به نشانی خیابان سیدجمال‌الدین اسدآبادی (یوسف‌آباد)، خیابان بیست و یکم، بوستان شفق، فرهنگسرای خانواده مراجعه کنند.  
برای کسب اطلاعات بیشتر هم می‌توانید با شماره ۸۸۵۵۴۰۱۸ تماس بگیرید.

یـاد یـاران در شهر پرستاره
«محمدرضا جمالی»، رئیس باغ‌موزه قصر
  • روایتگری رزمندگان در باغ‌موزه قصر

روایت‌های جنگ و دلاوری‌هایی که سربازان در جبهه‌های جنگ برای دفاع از خاک و ناموس کشور داشتند، باید همچون گنجینه‌ای ارزشمند در میان همه نسل‌ها حفظ شود. نکته‌ای که با دور شدن از سال‌های جنگ شاید در میان نسل‌های جدید به فراموشی سپرده شود. ویژه‌برنامه «یادیاران» در باغ‌موزه قصر با کلی برنامه پر و پیمان برای معرفی این گنجینه‌های ارزشمند در همین هفته به موضوع اهمیت دلاوری‌های سربازان و ماجراهای جالب جبهه و جنگ می‌پردازد.  
«محمدرضا جمالی»، رئیس باغ‌موزه قصر، درباره این برنامه توضیح می‌دهد: «از روز ۳۰ شهریور تا ۶ مهرماه، همه‌روزه از ساعت ۱۷ تا ۱۹:۳۰، ویژه‌برنامه «یاد یاران» با مشارکت معاونت اجتماعی و بسیج شهرداری منطقه ۷ در باغ‌موزه قصر برگزار می‌شود.»
به گفته جمالی، حرکت کاروان نمادین اعزام رزمندگان به جبهه، روایتگری رزمندگان دفاع مقدس، اجرای سرودهای دانش‌آموزی، سخنرانی و جریان‌شناسی دفاع‌مقدس در کنار برپایی غرفه‌های فرهنگی، هنری و تدارک ایستگاه مشاوره سلامت از برنامه‌های مردمی و متنوع ویژه‌برنامه «یاد یاران» است.  
علاقه‌مندان به آشنایی و مطالعه تاریخ جنگ می‌توانند از ۳۰ شهریور تا ۶ مهرماه می‌توانند به ضلع شرقی باغ‌موزه قصر به نشانی انتهای خیابان شهید مطهری، خیابان شهدای ناجا، خیابان مرودشت مراجعه کنند.  

یـاد یـاران در شهر پرستاره
«مصطفی بابایی»/مدیر مراکز فرهنگی هنری منطقه ۱۰ و رئیس فرهنگسرای عطار نیشابوری
  • خاطرات جنگ و دلاوری‌ها 

بخش مهم زنده کردن خاطرات روزهای جنگ و انتقال ارزش‌های دفاع‌مقدس به نسل امروز بر حس وطن‌پرستی و عرق ملی استوار است، حسی که نقش مهمی در مقابله با تهاجم فرهنگی بیگانگان دارد. برنامه «شهر پرستاره» که از سوی فرهنگسرای عطار نیشابوری تهیه و تولیدشده به این موضوع می‌پردازد.  
«مصطفی بابایی»، مدیر مراکز فرهنگی هنری منطقه ۱۰ و رئیس فرهنگسرای عطار نیشابوری، بیان دلاوری‌ها و جوانمردی جوانان در عرصه دفاع‌مقدس را وظیفه متولیان فرهنگی می‌داند و می‌گوید: «آشنایی با تاریخ جنگ و شرح دلاوری‌ها و ایثار و از خودگذشتگی روزهای جنگ نقش مهمی در تربیت نسلی سالم و داشتن جامعه‌ای پویا و رو به پیشرفت دارد. ما سعی داریم تا با اجرای برنامه‌های گسترده فرهنگی به جوانان نسل امروز الگوهای صحیح تربیتی و فرهنگی و سبک زندگی سالم را آموزش دهیم.»
بابایی در ادامه درباره جزئیات برنامه شهر پرستاره توضیح می‌دهد: «یادمان شهدای گمنام، چهلچراغ، مهرآیین (تجلیل از خانواده شهید دفاع مقدس) در بوستان رضوان و همچنین ضیافت عاشقی (فضاسازی و اجرای نمایشی سنگرها و تصویر شهدا) در مجتمع فرهنگی ‌ـ هنری اعتماد، از جمله برنامه‌های حضوری است که شهروندان می‌توانند با مشاهده آنها از نزدیک با حال و هوای جنگ و جبهه آشنا شوند.»
او همچنین در ادامه به اجرای برنامه‌های مجازی به مناسبت ایام دفاع‌مقدس اشاره می‌کند: «یاد، مادر برام قصه بگو، میعاد عشق، خاطرات شهدا و مرور خاطرات رزمندگان دفاع‌مقدس از دیگر برنامه‌هایی است که در قالب کلیپ، فتوکلیپ، ویدئوکلیپ، نماهنگ، پادکست، پوستر و موشن‌تایپ تهیه و تولید شده است. شهروندان به‌راحتی با مراجعه به صفحه اینستاگرام فرهنگسرای عطار نیشابوری به نشانی farhangsara_attar می‌توانند برنامه دلخواه خود را تماشا کنند.

کد خبر 628781

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha