با ادامه یافتن انفجارهای آتش‌فشان لاپالما، ابری از گازهای سمی زندگی در این منطقه را با مخاطره روبرو کرده است.

آتش فشان لاپالما

به گزارش همشهری آنلاین، شدت انفجارهای آتشفشانی در جزیره لاپالمای اسپانیا آتش‌نشانان را مجبور به عقب نشینی کرد، شهرهای اطراف نیز تخلیه شد و خطوط هوایی پروازها را به دلیل ابر ناشی از گاز و خاکستر لغو کردند.

باز شدن دهانه جدیدی در یکی از  این آتشفشان، فوران عظیمی را ایجاد کرده که باعث تشکیل  ابر غلیظ سیاه ز زمان آغاز فوران شده است. کارشناسان گفتند این آتشفشان وارد مرحله‌ای جدید از انفجار شده است.

بنابر اعلام موسسه آتشفشانی چزایر قناری ابر گازی و سمی تشکیل شده بیش از ۴ کیلومتر در آسمان ارتفاع گرفته و به سمت شمال شرقی، مدیترانه و سرزمین اصلی اسپانیا  در حرکت است.

ساکنان جزایر قناری که در ابتدا به خانه ماندن توصیه شده بودند اکنون مجبور به ترک و تخلیه شهرها شدند. حتی برخی در صدد خارج کردن حیوانات هستند اما مقامات اولویت را به مردم این مناطق دادند.

تصاویر | فاجعه در جزیره لاپالما |  ابری از گازهای سمی به سمت اسپانیا حرکت می کند

از زمان فوران آتشفشان Cumbre Vieja در یکشنبه گذشته، هزاران تن گدازه خارج شده که منجر به ویران شدن صدها خانه و بی جا شدن هزاران نفر شده است.

مقامات محلی خسارت وارده را بیش از ۴۷۰ میلیون دلار تخمین زده‌اند. تاکنون گزارشی از تلفات جانی احتمالی این حادثه گزارش نشده اما حدود ۱۵ درصد از مزارع موز و هزاران شغل به خطر افتاده است.

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا روز جمعه گفت که دولت اسپانیا قصد دارد این جزیره را به عنوان منطقه فاجعه زده تعیین و یک برنامه بازسازی جامع تدوین کند.

این اولین انفجار آتش فشانی در ۵۰ سال اخیر است که در جزیره ۸۵هزار نفری لاپالما رخ داده ؛ آخرین انفجار در سال ۱۹۷۱ بود که بخش دیگری از همین محدوده آتشفشانی را در برگرفت.

منابع رویترز، الجزیره

کد خبر 628754
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha