سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام انجام شدن روزانه ۵۰ پرواز به عراق گفت: علت ازدحام در فرودگاه امام، مراجعه بدون روادید تعدادی از زائران است.

فرودگاه امام

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وزارت راه و شهرسازی، سیاوش امیرمکری افزود: برای کسانی که بدون روادید به فرودگاه آمدند نمی‌توانیم کاری کنیم و از آن‌ها خواهش می‌کنیم، فرودگاه را ترک کنند و مطمئن باشند پول بلیط آن‌ها نیز برگردانده می‌شود.

وی درباره مراسم معنوی پیاده روی اربعین گفت: ثبت نام زائران در سامانه سماح انجام شده است و در صورت مراجعه زائران نسبت به صدور بلیط برای آن‌ها اقدام می‌شود که این چهارچوب کاری ما بود.

امیرمکری افزود: با توجه به اینکه نخستین روادیدهای صادر شده توسط سفارت عراق از طریق سازمان حج و زیارت در ۲۸ شهریورماه بدست عده‌ای از زائران رسید و بازه زمانی سفر اربعین براساس توافقاتی که صورت گرفته از ۲۸ شهریور تا ۱۰ مهرماه است که کل بازگشت زائران باید صورت بگیرد.

سرپرست سازمان هواپیمایی کشور تاکید کرد: با توجه به اینکه روادیدها به مرور زمان صادر شد و در اختیار زائران قرار گرفت، ما نیاز داشتیم که ۶۰ هزار زائری که قرار است براساس روادید صادر شده اعزام شوند اسامی‌شان مطابق سامانه در اختیار شرکت‌های هواپیمایی قرار می‌گرفت تا مشخص شود از کدام استان‌ها، شهرستان‌ها باید این اتفاق بیافتد.

امیرمکری گفت: برای اینکه بتوانیم توزیع برنامه ریزی سفر را در سطح کشور انجام دهیم، نیاز به آمار افرادی داشتیم که در استان‌های کشور موفق به اخذ روادید می‌شدند و این آمار تقریباً سی‌ام شهریور به ما اعلام و براساس آن توزیع پروازها در ۱۰ استان کشور برنامه ریزی شد.

وی با بیان اینکه ۱۳ شرکت هواپیمایی داخلی برای انجام عملیات پروازی اعلام آمادگی کردند، افزود: شرکت العراقیه و یک شرکت دیگر عراقی نیز طبق برنامه خودشان اقدام به همکاری خواهند کرد.

امیرمکری گفت: ما برای ۲۸ شهریور خود را آماده کرده بودیم که تا ۴ مهرماه، در یک بازه زمانی ۸ روزه ۶۰ هزار زایر را منتقل کنیم و ماباید روزانه ۵۰ پرواز را اعزام می‌کردیم، اما باتوجه به تأخیری که در روزهای اول این اقدام رخ داد، بجای اینکه روزانه ۷ هزار زائر را منتقل کنیم، روزانه ۳ تا ۴ هزار مسافر منتقل کردیم.

وی گفت: در روزهای اخیر تکلیف همه روادیدها مشخص شد و موفق شدیم با برنامه ریزی روزانه آمار اعزام روزانه مان را به ۱۳ هزار و ۵۰۰ مسافر برسانیم و در روز ۳۱ شهریور، ۱۳ هزار صندلی مسافر برای اعزام به عراق آماده بوده است.

سرپرست سازمان هواپیمایی کشور افزود: در فرودگاه امام عده‌ای از زائران قبل از تاریخ اعلامی ما یعنی ۲۸ شهریور اقدام به خرید بلیط از العراقیه کرده بودند و بر اساس روالی که این شرکت داشت خودش مجوز اعزام مسافر را با هماهنگی که در داخل عراق داشتند، انجام داده بودند و روادید بر این اساس صادر نمی‌شد.

وی گفت: مسافرانی که بلیط از العراقیه خریده بودند به فرودگاه آمده بودند تا اعزام شوند، ولی کشور عراق اعلام کرده بود زائران در بازه زمانی ۲۸ شهریور تا ۴ مهر ماه زائری را بدون روادید درج شده در گذرنامه نمی‌پذیرد بنابراین این‌ها به فرودگاه مراجعه کرده بودند و ما امکان اعزام آن‌ها را نداشتیم.

امیرمکری خاطرنشان‌کرد: بعضاً با پا در میانی العراقیه پروازهایی انجام گرفت و وقتی این پروازها انجام شد در فرودگاه مقصد با مشکلاتی مواجه شدند، ما برای اعزام زائران طی ۲ روز آینده تا پنجشنبه شب گذشته ۳۴ هزار زائر را اعزام کردیم و امروز هم ۱۳ هزار نفر اعزام می‌شوند و طی ۲ روز آینده نیز باید ۷ هزار نفر را اعزام کنیم.

وی با بیان اینکه علت ایجاد ازدحام در فرودگاه امام، مراجعه بدون روادید تعدادی از زائران‌بوده است، گفت: برای آن‌ها نمی‌توانیم کاری کنیم و از آن‌ها خواهش می‌کنیم، فرودگاه را ترک کنند و پول بلیط آن‌ها نیز برگردانده می‌شود. عده‌ای هم هستند که بدون بلیط به فرودگاه مراجعه کردند و در اصل انتظار دارند در فرودگاه برای آن‌ها بلیط صادر شود.

سرپرست سازمان هواپیمایی کشور افزود: افرادی روادید بدست و با تست پی سی آر به فرودگاه مراجعه کردند و، چون نتوانستند از آژانس‌های مسافرتی دریافت کنند به فرودگاه آمده و بلیط می‌خواهند، ما ۲ روز آینده را هم برای اعزام فرصت داریم.

وی افزود: برخی ایرلاین‌ها طبق برنامه بلیط‌شان را فروختند نتوانستند طبق برنامه پروازشان را انجام دهند، به دلایلی این اتفاق افتاد، یکی زمان پذیرش مسافران از سوی فرودگاه نجف بود، این اقدام چند روزی است با تأخیر بوده و بنابراین این‌ها بر اساس اعلام اولیه بلیط فروختند، اما حالا که باید پرواز صورت بگیرد، تائیدیه آن با تأخیر انجام می‌شود گاهی هم اتفاق دیگری می‌افتد و به هر حال ناوگان کشور مشکلاتی دارد.

وی گفت: هم اکنون برخی پروازها به مشکل خورده است و تا رفع مشکل، قطعاً زائران باید در فرودگاه باشند و همکاران در فرودگاه امام باید پاسخگو بوده و دلایل آن را توضیح دهند و فضای مناسب را در اختیار زائران قرار دهند تا پرواز انجام شود.

سرپرست سازمان هواپیمایی کشور تاکید کرد: قیمت مصوب ما برای شرکت‌های هواپیمایی تعیین شده است و دلیلش هم این است که ما در پروازهای خارجی به هیچ وجه قیمت تعیین نمی‌کنیم و بازار، خود قیمت را تعیین و تبیین می‌کند، اما درخصوص پروازهای اربعین بنا بر دستور مقام وزارت، تصمیم گرفتیم عددی را تعیین کنیم تا برای زائران در حد قابل قبول باشد.

وی افزود: تا زمانی که بحث‌بازگشت از طریق مرزهای زمینی نبود، تماماً تصمیم مان این بود که هزینه بلیط رفت و برگشت به قیمت تعیین و توافق شده با شرکت‌های داخلی باشد. قیمت رفت و برگشت از تهران و شهرهایی که در نیمه غربی کشور هستند ۵ میلیون تومان بود. وقتی مرز زمینی باز شد نرخ بلیط رفت ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شد.

امیرمکری بیان کرد: برای مشهد و بندرعباس قیمت بلیط رفت و برگشت ۶ میلیون تومان است و اگر یک طرفه باشد ۴ میلیون تومان است. طی امروز و ۲ روز آینده تلاش و برنامه ریزی لازم برای اعزام زائرانی که بلیط تهیه کردند و آن‌هایی هم که در فرودگاه امام حضور دارند و حتی کسانی که بلیط ندارند را انجام خواهیم داد تا اعزام شوند، بجز مسافرانی که بدون روادید مراجعه می‌کنند.

کد خبر 628739

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha