بسیاری از عزاداران حسینی امسال به‌خاطر شیوع کرونا جسم‌شان از حرم مولایشان دور مانده اما با کمک به نیازمندان، کنار آمدن با فراق زیارت اربعین را برای خودشان هموار کردند.

کمک رسانی

همشهری- بهنام سلطانی: برخلاف آنها که خواسته یا ناخواسته با مطرح کردن دوگانه‌های غیرواقعی مثل برپایی مجلس عزاداری امام‌حسین (ع) یا کمک به مستمندان، بار معنوی مجالس حسینی را کمرنگ جلوه می‌دهند، گروهی از نیروهای جهادی با ارائه طرح‌های ابتکاری عزمشان را جزم کرده‌اند تا یک‌بار دیگر ثابت کنند کمک به نیازمندانی که در شرایط بغرنج اقتصادی مظلوم واقع شده‌اند چیزی جز پیمودن راه حسین (ع) نیست. گرچه این روزها برخلاف سال‌های قبل، شمارش معکوس عزاداران اربعین برای رسیدن به روز موعود و پیاده‌روی به سمت میعادگاه همیشگی، به جای نشاط و هیجان، رنگ غم و حسرت گرفته اما دلیل نمی‌شود دست روی دست بگذارند و کاری انجام ندهند. بسیاری از عزاداران حسینی امسال به‌خاطر شیوع کرونا جسمشان از حرم مولایشان دور مانده اما با کمک به نیازمندان، کنار آمدن با فراق زیارت اربعین را برای خودشان هموار کردند. آنها در قالب طرح‌های جهادی و عام‌المنفعه به کمک اهالی مناطق دور و نزدیک شتافتند و این چنین ساده و بی‌تکلف، حسرت پیاده‌روی در مسیر کربلا را به فرصت بدل کردند.
 

مناطق محروم

شیوع ویروس کرونا و تصمیم مقامات عراقی مبنی بر بسته بودن مرزهای زمینی، موجب لغو حضور بخش عظیمی از زائران ایرانی در مراسم اربعین امسال شد اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود. عده زیادی از عزاداران حسینی تصمیم گرفتند به هر ترتیب ممکن از قافله زائران اربعین جانمانند و با اجرای طرح‌های ابتکاری نذرشان را به‌گونه دیگری ادا کنند. آنها در قالب گروه‌های جهادی و موکب‌هایی که امسال محل خدمت‌رسانی را به جای مسیر نجف تا کربلا به نقاط محروم بردند به کمک نیازمندان شتافتند. دانشجویان جوان موکب لشکر ویژه شهدا در خراسان‌جنوبی در چنین شرایطی نام گروه‌شان را به موکب خدمت‌رسانی در مناطق محروم تغییر دادند و به همین زیبایی امسال با فراق زیارت اربعین کنار آمدند. آنها سال قبل با تشکیل یک جمع ۲۲ نفره راهی مناطق محروم شده بودند اما امسال با نفرات بیشتر و با دست پر به مناطق مرزی رفتند و موکب لشکر ویژه شهدا را با نام موکب «خدمت‌رسانی در مناطق محروم» در منطقه‌ای مرزی که شاید کسی کمتر گذر کرده باشد برپا کردند. اقدامات این گروه از ابتدای دوران دانشجویی شروع شد که در دانشگاه غذا رزرو می‌کردند اما نمی‌خوردند و آن را به‌دست نیازمندان می‌رساندند. دامنه فعالیت آنها با پولی که برای راهپیمایی اربعین و سفر به کربلا کنار گذاشته بودند گسترده شد. آنها می‌گویند هزینه‌ای را که برای سفر اربعین کنار گذاشته بودیم نمی‌توانستیم خرج مصارف دنیا کنیم. به همین‌خاطر به کمک ساکنان مناطق مرزی که مصالح ساختمانی داشتند اما توان پرداخت دستمزد کارگر و بنا را نداشتند رفته‌اند و برای‌شان خانه می‌سازند.
 

نذر نفس

برپایی مجالس عزاداری سیدالشهدا (ع) با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی به جای خود اما جوانان «موکب محسنین» رشت و رفقای هیئتی و جهادی‌شان که در ایام اربعین برای خدمات‌رسانی عازم کربلا می‌شدند، امسال آستین‌ها را بالا زدند برای اجرای یک طرح حسینی در بیمارستان‌ها. آنها در قالب طرح «نذر نفس» در محوطه بیمارستان رازی رشت، غرفه سلامت برپا کردند و با تشکیل بانک امانات کپسول اکسیژن، به یاری بیماران بدحال کرونایی رفتند. در این طرح، کپسول‌های اکسیژن به بیمارانی که نیاز دارند به‌طور امانت تحویل داده می‌شود و پس از استفاده، کپسول را برمی‌گردانند تا به کمک آن، یک بیمار دیگر را به زندگی برگردانند. بانک امانات کپسول اکسیژن که جوان‌های موکب محسنین در محوطه بیمارستان رازی رشت راه انداخته‌اند خیلی زود به یکی از مراکز اصلی تهیه اکسیژن رایگان در این شهر بدل شده و با کمک خیّران محلی، حالا با بیش از ۵۰۰ کپسول اکسیژن هر روز جان ده‌ها بیمار کرونایی را نجات می‌دهد. مردم برای گرفتن کپسول اکسیژن، تأییدیه پرستاری یا پزشک که برای ترخیص آنها نوشته شده را به همراه شناسنامه و کارت‌ملی به این غرفه می‌برند و کپسول را به‌طور امانت تحویل گرفته و پس از استفاده دوباره برمی‌گردانند. جوان‌های موکب محسنین از حال کادر درمان بیمارستان هم غافل نیستند و بخشی از غرفه سلامت را به آبمیوه‌گیری و توزیع آبمیوه تازه بین کادر درمان و بیماران کرونایی اختصاص داده‌اند.
 

آزادی یک زندانی

عزاداران تبریزی هم که امسال مجال حضور در راهپیمایی اربعین را نداشتند، عزمشان را جزم کردند برای شادی دل‌های غمگینی که اطرافشان سراغ داشتند، بلکه به برکت دعای دل‌های شکسته، راه خانه دوست دوباره باز شود. طرح «هر هیئت؛ آزادی یک زندانی» حاصل هم‌اندیشی هیئتی‌های تبریز است که در ماه‌های محرم و صفر امسال برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد در استان آدربایجان‌شرقی اجرا شد. هیئت «ولیه‌الله » تبریز با راه‌اندازی موکبی با همین نام در این کار خیر پیشقدم شد و جوان‌های این هیئت با هزینه‌ای که برای سفر به اربعین کنار گذاشته بودند، آزادی ۷۲ زندانی را به نیت شهدای کربلا تقبل کرد. آنها در نخستین مرحله مقدمات آزادی ۳۰ زندانی جرائم غیرعمد را فراهم کردند و این اعداد و ارقام موقعی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم تعداد زندانیان جرائم غیرعمد استان آذربایجان‌شرقی ۳۸۵ نفر است. خیّران می‌توانند کمک‌های نقدی‌شان را برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد این استان به شماره حساب‌های ستاد دیه بانک سپه ۸۸۰۰۸۱، بانک تجارت ۱۰۰۱۰۰ و شماره کارت بانک ملی ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۵۱۰۹۵۶ واریز کنند. بانیان موکب «ولیه‌الله» تبریز می‌گویند امسال بهتر می‌توانیم حال آنها را که هر سال از این کاروان جا می‌ماندند درک کنیم اما در همین فضای غم و حسرت هم به لطف خدا، درهای جدیدی از برکات به روی آنها و گروهشان باز شده‌ است.
 

خدمت ‌رسانی به مهاجران افغان

«کسی ‌که صبح ‌کند و اهمیتی به ‌کارهای‌ مسلمانان ندهد، از ‌آنان ‌نیست و کسی‌ که صدای مسلمانی را بشنود که فریاد کمک‌خواهی از مسلمانان را سر می‌دهد اما پاسخش را ندهد، مسلمان نیست.» این متن کوتاه که حدیثی از پیامبر (ص) را روایت می‌کند، بخشی از دعوتنامه فعالان جهادی«جامعه ایمانی مشعر» است خطالب به همه آنها که در روزگار سخت مهاجران افغان، مفهوم بلندی سایه همسایه را به درستی درک کرده‌اند. غیبت امسال ایرانی‌ها در مراسم پیاده‌روی اربعین را اگر با چشم دل نگاه کنیم، می‌تواند فرصتی باشد برای عرض ارادت به صاحب این حماسه تاریخی. هیئت‌ها و مواکب اربعین در طرحی به نام «همسایه» به یاری مهاجران افغانستان می‌شتابند. طرح کمک‌رسانی به مهاجرانی که بعد از حمله طالبان به افغانستان در مرز این کشور با ایران آواره شده‌اند، ابتکارگروه «جامعه ایمانی مشعر» است که حدود ۳ سال قبل و برای کمک به مردم زلزله‌زده لرستان سر و شکل گرفت. در طرح «همسایه» ۲ موکب در ۲ نقطه صفر مرزی یعنی منطقه تایباد در خراسان‌رضوی و زهک در زابل تشکیل شده تا به برادران مسلمان افغان که جایی بین مرز ایران و افغانستان آواره مانده‌اند کمک‌رسانی کند. هیئت‌های مذهبی کمک‌های نقدی افرادی را که امسال هزینه سفر به کربلا را صرف کارهای خیر کرده‌اند برای خرید اقلامی مثل پوشک‌ نوزاد، پوشاک‌ کودک، لوازم بهداشتی، ماسک و مواد شوینده، اسباب‌بازی‌ کودکان، برنج، روغن و حبوبات برای پخت و اطعام در مواکب جمع می‌کنند. جهادگران جامعه ایمانی مشعر می‌گویند به‌خاطر استقبال گسترده موکب‌های سراسر کشور از طرح همسایه ممکن است به‌زودی و با کمک برادران افغان چند موکب در داخل خاک این کشور تشکیل شود تا روند کمک‌رسانی به افغان‌ها آسان‌تر شود. خیّران می‌توانند با تلفن ۲۸۴۲۲۲۱۳-۰۲۱ تماس بگیرند یا از طریق کد دستوری ۱۱۱۲۱۱#* ۸۸۷۷* و ارائه کمک‌های نقدی و غیرنقدی یا اعزام موکب به مرز ایران و افغانستان در این طرح مشارکت کنند.

کد خبر 628568

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha