سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه برای نخستین بار پس از ۱۵ سال راهنمای تازه‌ای را منتشر کرد که محدوده مجاز برای مواد آلاینده هوا را در سطوحی پایین‌تر قرار می‌دهد.

air pollution

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس از هنگامی که سازمان جهانی بهداشت برای آخرین بار توصیه‌هایش را در این باره منتشر کد، پایش بهتر و پیشرفت علام تصویر آشکارتری از اثرات شش آلاینده عمده هوا بر سلامت انسان‌ها به دست داده است. بر اساس گزارش جدید این سازمان، ۹۰ درصد جمعیت جهان در حال حاضر در جاهایی زندگی می‌کنند که دست کم  یک نوع به طور خاص زیانبار ماده آلاینده در هوای‌شان وجود دارد.

تدروس آدهانوم قبریسوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت به خبرنگاران گفت: «هنوز به خاطر آلودگی هوا، عمل ساده نفس کشیدن در مرگ تا ۷ میلیون نفر در سال دخیل است. تقریبا هر کسی در سراسر جهان در معرض میزان‌های ناسالم آلودگی هوا قرار دارد.»

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید آلودگی هوا اکنون با سایر خطرات بهداشتی جهانی مانند رژیم‌های غذایی ناسالم و سیگار کشیدن قابل‌مقایسه است.

این راهنما که از لحاظ قانونی برای کشورهای عضو این سازمان الزام‌آور نیست و قرار است به عنوان چارچوب ارجاعی برای سیاست‌گذاران و دانشگاهیان به کار رود، غلظت‌های شش آلاینده شناخته‌شده موثر بر سلامت انسان را مورد تجدیدنظر قرار داده است: دو نوع مواد ذره‌ای که PM 2.5 و PM 10 نامیده می‌شوند و نیز اوزون، دی‌اکسید نیتروژن، دی‌اکسید گوگرد و مونوکسید کربن.

سازمان جهانی بهداشت از ۱۹۴ کشور عضوش خواسته است، میزان‌های حداکثر توصیه‌شده برای این آلاینده‌ها بر حسب راهنمای جدید پایین بیاورند.

این سازمان در این راهنمای جدید محدوده توصیه‌شده برای میانگین میزان PM2.5 (ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون) را از ۱۰ میکروگرم در متر مکعب را نصف کرده و به ۵ میکروگرم در متر مکعب کاهش داده است. همچنین محدوده توصیه‌شده برای PM10 (ذرات معلق زیر ۱۰ میکرون) نیز از ۲۰ میکروگرم به ۱۵ میکروگرم پایین آورده شده است.

این گزارش جدید می‌گوید در صورتی که میزان فعلی آلودگی هوا با ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون به حد توصیه‌شده در این راهنمای تازه کاهش داده شود، می‌توان از تقریبا ۸۰ درصد مرگ‌های مربوط به آن پیشگیری کرد.

کد خبر 628433

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha