شرکت فایزر به تازگی نخستین داده‌ها درباره بی‌خطر بودن واکسن کرونایش را برای کودکان ۵ تا ۱۱ ساله منتشر کرده و از بی‌خطر بودن و موثر بودن آن برای کودکان زیر ۱۲ سال خبر داده است.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از GMA کارآزمایی این واکسن در ۲۲۶۸ کودک نشان داد که دوز کمتر واکسن فایزر- یعنی یک سوم دوز داده شده به بزرگسالان و نوجوانان- باعث ایجاد پاسخ ایمنی قوی و کافی در کودکان ۵ تا ۱۱ ساله می‌شود.

اگر سازمان غذا و داروی آمریکا با این ارزیابی شرکت فایزر موافقت کند، نهایتا افراد زیر ۱۲ سال هم امکان واکسیناسیون - در صورت تایید با دوز کمتر  واکسن- را خواهند داشت.

کارآزمایی‌های بالینی قبلی در بزرگسالان و نوجوانان توانسته است ارزیابی تخمینی از اثربخشی واکسن انجام دهد، اما از آنجایی که دانشمندان از قبل می‌دانند که واکسن‌های شناخته‌شده بی‌خطر و موثر هستند، آزمایش واکسن در کودکان کمسن به طریقی متفاوت انجام شد. در این کارآزمایی‌ها پاسخ ایمنی کودکان بر اساس آنالیز نمونه خون‌شان انجام شد که اصطلاحا بررسی immune-bridging نامیده می‌شود.  این بررسی‌ها اطلاعات مهمی درباره توانایی واکسن در ایجاد پاسخ‌های ایمنی در این گروه کودکان که هنوز واکسن برایشان تایید نشده است، به دست می‌دهند.

بررسی فایزر نشان داد دوزهای پایین‌تر واکسن در این کودکان کم‌سن‌تر باعث ایجاد میزان‌های آنتی‌بادی می‌شود که قابل‌مقایسه با میزان آنتی بادی در افراد ۱۶ تا ۲۵ ساله‌ای است که دوز استاندارد واکسن فایزر یعنی ۳۰ میکروگرم را دریافت کرده‌اند.

در واقع دراین بررسی، پژوهشگران متوجه شدند کودکان ۵ تا ۱۱ ساله‌ای که در این کارآزمایی دوز ۳۰ میکروگرمی واکسن را دریافت کرده‌اند، دچار عوارض جانبی بیشتری شده‌اند. عوارض جانبی در کودکانی که دوز کمتر واکسن را دریافت کرده بودند، مشابه عوارض جانبی مشاهده شده در نوجوانان و بزرگسالان بود- یعنی درد در محل تزریق، سردرد و خستگی.

کد خبر 628397

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha