مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۳:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: موش‌ها تا زمانی که جوی‌ها مملو از آشغال است و به راحتی در آن‌ها، تکه‌های پیتزا و ساندویچ پیدا می‌شود، سراغ تله‌های سمی نمی‌روند!

مدیر عامل شرکت ساماندهی مشاغل و صنوف مزاحم شهر تهران دوشنبه (18 شهریور) در یک نشست خبری با بیان این خبر گفت که زندگی موش‌ها در تهران به دلیل نداشتن شبکه فاضلاب زیرزمینی به راحتی در سطح زمین جریان دارد.

امراللهی اظهار کرد: علیرغم این که در برخی نقاط شهر بین سه تا چهار مرتبه در روز جمع‌آوری زباله انجام می‌شود، اما باز هم بسیار از جوی‌ها و انهار تا ساعت‌های جمع‌آوری زباله در شب، غرق در زباله هستند و وفور مواد غذایی برای موش‌ها وجود دارد و در شرایطی که تکه‌های تازه و مقوی پیتزا و ساندویچ در جوی‌ها وجود دارد، هیچ موشی سراغ تله‌های سمی نمی‌رود.

وی گفت: موش‌ها قابلیت‌هایی نیز در ردیابی و شناسایی تله‌ها و مواد سمی دارند و به محض اطلاع از وجود این تله‌های سمی و یا مکانیکی، موش‌های دیگر در هشت تا 12 کیلومتری دورتر خود را مطلع می‌کنند.

 تعداد موش‌ها در تابستان چند برابر می‌شود

مدیر عامل شرکت ساماندهی مشاغل و صنوف مزاحم شهر تهران، با اشاره به رشد زاد و ولد موش‌ها در فصل تابستان، یادآور شد: یک موش ماده بین شش تا هفت بار در طول سال به خصوص در تابستان زایمان می‌کند و در هر بار بین پنج تا 10 موش به دنیا می‌آورد و به این ترتیب در فصل تابستان جمعیت موش‌های تهران چند برابر می‌شود.

وی به موفقیت طرح مبارزه با موش که حدود یک ماه گذشته اجرا شده است، اشاره کرد و افزود: این طرح تا 70 درصد موفقیت داشته است و بین دو هزار و 600 تا دو هزار و 700 لاشه موش به ما تحویل شده است که همراه با زباله‌های بیمارستانی دفن می‌شوند.

امراللهی خاطر نشان کرد: کم شدن حضور موش‌ها در معابر، یکی از ملاک‌های موفقیت طرح است، در عین حال بسیاری از این موش‌ها پس از خوردن طعمه در لانه‌های خود می‌میرند.

مرحله دوم مبارزه با موش پس از ماه مبارک رمضان اجرا می‌شود

وی با بیان این که این طرح در 123 ناحیه شهر تهران اجرا شده است، اظهار کرد: در جریان اجرای این طرح، علاوه بر آموزش شهروندان در مناطق مختلف، انواع تله‌های چسبی، مکانیکی و طعمه‌گذاری رایگان در اختیار مردم قرار گرفت.

امراللهی خاطر نشان کرد که مرحله دوم این طرح با موافقت معاونت خدمات شهری شهرداری تهران پس از ماه مبارک رمضان اجرا می‌شود.

وی به ضعیف شدن سموم مبارزه با موش‌ها به دلیل مخالفت وزارت بهداشت اشاره و بیان کرد: هر چند که سموم ضعیف شده هم موش‌ها را می‌کشند، اما اگر سموم قوی‌تر بود، مبارزه قوی‌تری داشتیم.

مدیر عامل شرکت ساماندهی مشاغل و صنوف مزاحم شهر تهران تصریح کرد: هنوز برآوردی از کل هزینه‌های این پروژه نداشته‌ایم، اما برای برنامه‌های مبارزه با موش مناطق شهرداری تهران در سال جاری1.5 میلیارد تومان اختصاص یافته است.

 فقط از انهار و جوی‌های شهر روزانه 60 تن زباله جمع می‌شود

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر مخزن‌های زباله به دلیل کثیف بودن، نداشتن شست‌وشوی هفتگی و غیره، مامنی امن برای موش‌ها شده‌اند، این موضوع را تایید کرد و توضیح داد: مذاکرات زیادی با مسئولان معاونت خدمات شهری داشته‌ایم و قرار شد در مناطقی که با وفور موش مواجه هستیم، مخازن حتما دو روز یک‌بار شست‌وشو شوند.

مدیر عامل شرکت ساماندهی مشاغل و صنوف مزاحم شهر تهران ادامه داد: در حالی که روزانه بیش از 60 تن زباله فقط از انهار و جوی‌ها جمع‌آوری می‌شود.

وی عنوان کرد: البته شرقی ـ غربی بودن بسیاری از جوی‌ها باعث می‌شود، زباله برای مدت زیادی در آن‌ها باقی بماند و محل تجمع موش‌ها شود.

 منطقه 11 شروع آزمایشی زنده‌گیری گربه!

امراللهی در پاسخ به این سوال که گاه تعداد گربه‌هایی که در یک منزل نگهداری می‌شوند، غیرمعمول است و هیچ برخورد و شکایتی نمی‌توان نسبت به مالکان این منازل داشت، تاکید کرد: اگر تشخیص داده شود که گربه نیز ایجاد مزاحمت کرده است، با نگهداری آن مبارزه می‌شود، اما در حال حاضر مشکل اصلی ما، نگهداری گربه‌ها در منازل است، چرا که اجازه ورود به منازل را نداریم و نمی‌توانیم با این تخلفات، برخورد کنیم.

وی گفت: گاه مشاهده می‌شود که پس از زاد و ولد گربه‌ها، افراد مادر را نگه می‌دارند و بچه‌ها را به بیرون از خانه می‌اندازند و هیچ کنترلی روی این افزایش جمعیت گربه‌ها وجود ندارد.

مدیر عامل شرکت ساماندهی مشاغل و صنوف مزاحم شهر تهران افزود: در منطقه 11 شهرداری تهران، طرح زنده‌گیری گربه‌ها را آغاز کرده‌ایم و در صورت موفقیت آمیز بودن، طرح در کل کشور اجرا می‌شود، در عین حال به دلیل جدید بودن این کار به دنبال پیمانکاری باتجربه هستیم.

واگذاری مراکز خرید و فروش خودرو به بخش خصوصی

وی ضمن تایید خبر واگذاری مراکز خرید و فروش خودرو به بخش خصوصی، تصریح کرد: این اقدام، با دستور شهردار تهران و در راستای واگذاری تصدیگری‌های شهرداری به بخش خصوصی صورت گرفته است.

امراللهی گفت: 80 میلیارد تومان برای چهار منطقه خرید و فروش خودرو و سرمایه‌گذاری در آن هزینه صرف شده است و لزومی ندارد، با وجود بخش خصوصی، شهرداری در این عرصه باقی بماند.

وی تاکید کرد که در جریان این واگذاری، هیچ یک از کارکنان بیکار نمی‌شوند و با نگهبانان این مراکز که عموما بیسواد هم هستند، همانند کارگران روزمزد برخورد می‌شود و سایر کارمندان هم یا به کار خود ادامه می‌دهند و یا به مراکز دیگر منتقل می‌شوند.

مدیر عامل شرکت ساماندهی مشاغل و صنوف مزاحم شهر تهران تاکید کرد: حتی در تحقق بند 20 ماده 55 قانون شهرداری در مورد رفع مزاحمت حیوانات موذی و مزاحم هم از همکاری و تصدی‌گری بخش خصوصی استفاده می‌کنیم.

فعلا صنوف را به خاور شهر و تالاب بهرام نمی‌بریم

وی با بیان این که انتقال باقیمانده صنوف و مشاغل مزاحم طبق آرای شورای شهر تهران از جمله تالاب بهرام و خاورشهر در حال انجام است، گفت: سنگ تراشان، فلزکاران و فلزتراشان، آهنکاران و فروشندگان مواد شیمیایی به این دو منطقه منتقل می‌شوند.

امراللهی با بیان این که شناسایی زمین‌ها و مکان‌هایی برای صنوف جدیدی که هر روز بیشتر می‌شوند، در حال انجام است، عنوان کرد: وجود برخی از صنوف فنی و تولیدی علیرغم مزاحمت برای شهر، لازم هستند و در تلاش هستیم که با همکاری شهرداری‌های مناطق، مجتمع‌های محلی را برای ساماندهی این صنوف در نظر بگیریم.

برخی کیوسک‌ها تا 150 میلیون تومان معامله می‌شوند

وی با اشاره به شروع طرح یکپارچه‌سازی کیوسک‌های شهری در آینده نزدیک، گفت: نما و ظاهر این کیوسکها یک شکل و منظم و بسیاری از معضلات آن‌ها از جمله موقعیت محل و مواد قابل فروش در آن ساماندهی خواهد شد.

مدیر عامل شرکت ساماندهی مشاغل و صنوف مزاحم شهر تهران با بیان این که فقط کیوسک‌های روزنامه فروشی و فروش گل مجاز هستند، گفت: خرید و فروش و انتقال کیوسک‌ها بین دارندگان آن‌ها غیرقانونی است.

وی تصریح کرد: تعداد کیوسک‌های شهری از چند سال گذشته روی یک‌هزار و 200 کیوسک باقی مانده و اضافه نشده، اما گاه اتفاق می‌افتد که به دلیل مسایل عمرانی و شهری محل این کیوسک‌ها جابجا می‌شود.

امراللهی گفت: برخی از این کیوسک‌ها که گاه مواد غذایی و غیرمجاز می‌فروشند، تا 150 میلیون تومان هم خرید و فروش شده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: در مرحله اول این طرح، کیوسک‌های خیابان ولی‌عصر(عج)، انقلاب، جمهوری اسلامی و شریعتی ساماندهی می‌شوند.

کد خبر 62828

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز