شرکت جانسون‌ اند جانسون روز سه‌شنبه اعلام کرد تزریق دوز دوم یادآور این واکسن ‌تک‌دوزی حدود دو ماه پس از تزریق دوز اول اثربخشی این واکسن در برابر اشکال شدید بیماری کووید-۱۹ را تا ۹۴ درصد بالا می‌برد.

J&J

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز  این داده‌ها به جانسون‌اندجانسون کمک می‌کند تا تقاضای تایید دوز دوم یادآور این واکسن از سازمان غذا و داروی آمریکا کند، هر چند این شرکت ر عین حال بر دوام پاسخ ایمنی ناشی از واکسن تک‌دوزی‌اش به عنوان وسیله‌ای برای تخفیف پاندمی کرونا در جهان تاکید دارد.

این شرکت می‌گوید دوز دوم واکسن یادآورش که دو ماه پس از دوز اول واکسن تزریق شده است، میزان‌های آنتی‌بادی را چهار تا شش برابر افزایش داده است. هنگامی که این دوز دوم شش ماه پس از دوز اول تزریق شد، میزان‌های آنتی‌بادی ۱۲ برابر افزایش پیدا کرد. بنابراین به نظر می‌رسد فاصله زمانی بیشتر میان این دو دوز باعث بهبودی بیشتر در حفاظت در برابر کرونا می‌شود.

عوارض جانبی دو دوز واکسن با عوارض مشاهده‌شده با یک دوز واکسن مشابه بود. داده‌های این بررسی هنوز باید مورد داوری کارشناسان مستقل قرار گیرد تا در ژورنال‌های علمی منتشر شود.

در حال حاضر فقط شرکت فایزر داده‌های کافی درباره اثرات دوز سوم یادآور برای واکسن دو  دوزی‌اش را تسلیم سازمان غذا و داروی آمریکا کرده است. یک هیات مشورتی این سازمان تزریق دوز سوم این واکسن را برای افراد بالاتر از ۶۵ ساله و افراد در معرض خطر بیماری شدید را توصیه کرد، اما تزریق عمومی دوز سوم یادآور مخالفت کرد و خواستار دریافت داده‌های بیشتر شد.

جانسون اند جانسون می‌گوید داده‌های این بررسی را به سازمان غذا و داروی آمریکا و سایر سازمان‌های ناظر دارویی در سایر کشور و نیز سازمان جهانی بهداشت داده است.

این شرکت همچنین روز سه‌شنبه اعلام کرد که شواهد به دست آمده از یک بررسی جداگانه جهان واقعی تزریق این واکسن تک‌دوزی در ۴۰۰۰۰ نفر در آمریکا (در مقایسه با ۱.۵۲ میلیون نفر واکسینه‌نشده با سن، جنس و سوابق پزشکی مشابه)  در پیشگیری از عفونت‌های کووید-۱۹ اثربخشی ۷۹ درصدی و در پیشگیری از بستری شدن اثربخشی ۸۱ درصدی داشت است.

این شرکت همچنین اعلام کرد شواهدی وجود ندارد که اثربخشی این واکسن در طول مدت بررسی از ماه مارس تا اواخر ماه ژوئیه- که در طول آن موج شیول سویه‌ی دلتا هم رخ داد- کاهش یافته باشد.

کد خبر 628237

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha