ترافیک ورودی محله فرحزاد صبح و شب ندارد. هر ساعتی از روز که گذرتان به خیابان فرحزادی بیفتد، چند دقیقه‌ای باید ترافیک کلافه‌کننده تنها مسیر دسترسی به این محله را تحمل کنید.

خيابان گلبهار

همشهری آنلاین_حسن حسن‌زاده: همین مسئله مسئولان شهرداری را به فکر ساخت یک ورودی دیگر به محله فرحزاد از بزرگراه یادگار امام(ره) انداخته است. حدود یک سال پیش، پروژه ساخت خیابان گلبهار با همین هدف، آغاز و در دل این خیابان در حال ساخت هم میدان تره‌بار فرحزاد جانمایی شد. با گذشت یک سال از آغاز پروژه، خیابان گلبهار همچنان نیمه‌تمام باقی مانده و مشکلاتی برای همسایگان ایجاد کرده است. سری به خیابان گلبهار زدیم و در گفت‌وگو با اهالی، شورایاران و مسئولان شهرداری، ابعاد مشکل و روند ساخت این معبر جدید را بررسی کردیم.  

حوالی ظهر وقتی کاسبی رستوران‌های خیابان فرحزادی رونق می‌گیرد، صف خودروهای گرفتار در ترافیک هم از خیابان فرحزادی تا ورودی این محله از بزرگراه یادگار امام(ره) کشیده می‌شود. محله فرحزاد با ۳۵ هزار نفر جمعیت و انبوهی از گردشگران و طبیعت‌دوستانی که گذرشان به این محله می‌افتد، فقط یک ورودی از بزرگراه دارد.

با وجود این، یک سالی است که شهرداری طرح ساخت خیابان گلبهار را کلید زده تا بخشی از مشکلات دسترسی به فرحزاد و بار ترافیک خیابان اصلی محله کاهش پیدا کند؛ طرحی که البته از یک سال گذشته تاکنون نیمه‌تمام باقی مانده و مشکلات ریز و درشتی را هم برای همسایگان این گذر در حال ساخت ایجاد کرده است. حوالی ظهر که ترافیک خیابان فرحزادی به اوج خود می‌رسد، از ورودی این خیابان مسیر خیابان گلبهار را در پیش می‌گیریم.

از ابتدای مسیر تا میدان تره‌بار تازه تأسیس محله آسفالت شده اما پس از آن یک معبر خاکی و پر دست‌انداز در انتظار خودروهاست. «مصطفی لآلی» شورایار محله فرحزاد می‌گوید: «تا پیش از ساخت این خیابان، در این محدوده راهی برای عبور خودروها وجود نداشت. فقط ساکنان منازل اطراف پای پیاده از دل این زمین‌های خاکی به منازل خود دسترسی داشتند. حالا که یک سال از ساخت خیابان گلبهار و جانمایی میدان تره‌بار در این خیابان می‌گذرد، تنها بخشی از این خیابان آسفالت شده و مهم‌تر اینکه هنوز خروجی خیابان به بهره‌برداری نرسیده است.» 

  • گرد و غبار سهم همسایه‌هاست

خیابان گلبهار کی تکمیل می‌شود؟  

خیابان گلبهار به معبری خاکی با ردیفی از آپارتمان‌های قد و نیم قد منتهی می‌شود. ساکنان حاشیه این معبر خاکی می‌گویند تا پیش از آغاز عملیات ساخت خیابان گلبهار خبری از تردد وقت و بی‌وقت خودروها و بروز مشکلات ریز و درشت امروز نبود. «حمید اسمی» ساکن یکی از خانه‌های حاشیه این گذر می‌گوید: «شهرداری با ساخت میدان تره‌بارکاری مثبت انجام داده و حالا اهالی می‌توانند مایحتاج خود را با قیمت مناسب‌تر تهیه کنند.

اما مشکل اینجاست که میدان تره‌بار در یک خیابان نیمه‌کاره ساخته شده است. شهرداری تنها بخشی از خیابان گلبهار را آسفالت کرده و پیش از تکمیل این خیابان، میدان تره‌بار را در دل آن جانمایی کرده است. در حالی که هنوز تکلیف خروجی خیابان گلبهار روشن نیست.» اسمی ادامه می‌دهد: «مشتریانی که با خودرو شخصی از بزرگراه یادگار امام(ره) برای خرید به این محدوده می‌آیند، به جز این معبر خاکی و پر دست‌انداز راهی برای خروج ندارند.

حالا همسایه‌ها مانده‌اند و گرد و غبار ناشی از تردد خودروها.» این حرف‌ها درددل مشترک ساکنان حاشیه این معبر خاکی است. «قدرت زیادی» یکی دیگر از ساکنان این محدوده می‌گوید: «از آنجایی که شبکه فاضلاب شهری در فرحزاد تکمیل نشده، فاضلاب مصرفی خانه‌ها هم به این معبر خاکی می‌ریزد و علاوه بر بوی نامطبوع مشکلات زیست‌محیطی دیگری هم ایجاد می‌کند. اگرچه شهرداری بخشی از نهر حاشیه خیابان را تکمیل کرده است ولی تا آسفالت نشدن کامل معبر این مشکلات پابرجاست.»

  • اگر خروجی خیابان گلبهار باز شود

خیابان گلبهار کی تکمیل می‌شود؟  

در انتهای معبر خاکی، درختان توت چند ده‌ساله جلب توجه می‌کنند. این توتستان نشان از ملک شخصی یکی از همسایه‌ها دارد که در مسیر خروجی این خیابان در حال ساخت قرار گرفته است. لآلی می‌گوید: «خروجی خیابان گلبهار به ملک شخصی یکی از همسایه‌ها منتهی می‌شود. در پیگیری‌هایی که از شهرداری کرده‌ایم، یکی از دلایل طولانی شدن پروژه ساخت خیابان گلبهار هم همین مسئله عنوان شده است.

مدتی پیش مالک این زمین با ریختن ماسه، خروجی معبر نیمه‌کاره را مسدود کرد. در نتیجه خودروهایی که برای خرید از تره‌بار به این محدوده ‌آمدند، مجبور شدند از همان راه آمده برگردند و مسیر یک‌طرفه تا خیابان فرحزادی را طی کنند. اگرچه با پیگیری شورایاران و شهرداری منطقه، فعلاً مالک زمین به باز کردن مسیر رضایت داده و به تازگی خروجی خیابان هم باز شده، اما گرد و خاک ناشی از نیمه‌کاره ماندن پروژه امان همسایه‌ها را بریده است.»

لآلی ادامه می‌دهد: «تکمیل خیابان گلبهار و آسفالت شدن کل مسیر، راه دسترسی خودروها به خیابان مهر و سپس میدان شهید فرحزادی و بالادست محله را هموار می‌کند. سال‌هاست ترافیک خیابان فرحزادی به‌عنوان تنها مسیر دسترسی به محله از بزرگراه یادگار امام(ره) معضل شماره یک محله است. ساخت خیابان گلبهار می‌تواند بار ترافیکی خیابان فرحزادی را کاهش دهد. چون علاوه بر اهالی فرحزاد، ساکنان محله شهرک نفت و اهالی چند محله دیگر منطقه ۵ هم از خیابان فرحزادی برای دسترسی به منازل خود استفاده می‌کنند.» 

  • ادامه پروژه پس از توافق با مالک

«حسن صفات» شهردار منطقه ۲ از ساخت خیابان گلبهار با هدف سهولت در تردد شهروندان و کاهش معضلات ترافیکی فرحزاد می‌گوید: «وجود رستوران‌های بسیار در محدوده گردشگری فرحزاد باعث افزایش حجم‌ تردد در این محدوده شده و علاوه بر ایجاد مشکلات ترافیکی در خیابان‌های این محله، بر ترافیک بزرگراه یادگار امام(ره) هم اثرگذار است. به همین دلیل برای سهولت در دسترسی اهالی فرحزاد به خیابان‌های گلپاد، امامزاده داود(ع) و میدان تره‌بار جدید فرحزاد، طرح ساخت خیابان گلبهار با توجه به طرح تفصیلی و طرح مطالعاتی ترافیک در دستور کار قرار گرفت.»

صفات از جزئیات این معبر جدید می‌گوید: «خیابان گلبهار با طول ۱۲۰‌متر و عرض ۱۳‌متر طراحی شده است. در این طرح عملیات ساخت ۲۶۰‌متر نهر سرپوشیده، ۴۴۰‌متر نهر روباز و کانیو برای هدایت‌ آب‌های سطحی اجرا شد.»
با وجود این، مدتی است که پروژه ساخت خیابان گلبهار به دلیل قرار گرفتن یک ملک شخصی در خروجی این خیابان متوقف شده است.

«محمدرضا کرمی» معاون فنی و عمران شهردار منطقه در این‌باره می‌گوید: «در طرح ساخت خیابان گلبهار، این خیابان از کنارگذر بزرگراه یادگار امام(ره)، آغاز و به محور امامزاده داود(ع) متصل می‌شود. پروژه ساخت این خیابان پس از اجرای بخشی از آن به دلیل قرار گرفتن یک ملک شخصی معارض در خروجی خیابان و شکایت مالک متوقف شد. پس از این اتفاق، معاونت فنی و عمران در مکاتبه با حوزه املاک شهرداری منطقه درخواست توافق با مالک را ارائه کرده است تا در صورت توافق و جلب رضایت مالک، پروژه ساخت خیابان گلبهار ادامه پیدا کند.»

کرمی ادامه می‌دهد: «هرچند بخشی از این ملک معارض در طرح تفصیلی به‌عنوان معبر در نظر گرفته شده اما ادامه کار مشروط به توافق با مالک است. قرارداد این پروژه پابرجاست و پیمانکار هم برای ادامه پروژه آماده است. امیدواریم با حصول این توافق زودتر خیابان گلبهار، تکمیل و بار ترافیکی خیابان فرحزادی و مشکلات اهالی رفع شود.»



 

کد خبر 628209

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha