آموزش‌ در حوزه شهروندی سال‌هاست آغاز شده و با استقبال خوب شهروندان همچنان ادامه دارد.

بهسازي پياده رو

آموزش شهروندی شامل فرصت‌های یادگیری رسمی و غیررسمی است که شهروندان را قادر به کسب مهارت‌های مدنی و دانش از طریق تجربه می‌کند. مقوله شهروندی با حقوق انسانی در زندگی اجتماعی پیوند خورده و وظایف و مسئولیت‌ها را بین افراد جامعه تعریف می‌کند که در نهایت امکان مشارکت افراد در فعل و انفعالات اجتماعی را فراهم می‌کند.

به اعتقاد من توسعه باید دقیقاً در مرکز تمامی برنامه‌های آموزش شهروندی قرار گیرد. چون زیربنای توسعه شهری و به دنبال آن توسعه ملی در هریک از بخش‌های اجتماعی و فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و زیست‌محیطی است. با تداوم فعالیت‌ها و برنامه‌های آموزش‌های شهروندی می‌توان ضمن افزایش آگاهی شهروندان از فرهنگ شهرنشینی و رعایت قواعد رفتاری زندگی شهری شاهد کاهش هزینه‌های سنگین برای اداره شهر، محیط شهری و ساکنان شهر باشیم.  

در این زمینه اداره آموزش‌های شهروندی در ۶ ماهه نخست سال با وجود محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا، تعطیلی مدارس، ‌سراهای محله و سایر مراکز با همکاری و مشارکت معاونت‌های تخصصی، نواحی و محله‌ها، برنامه‌های متعددی را برگزار کرد. در توضیح برنامه‌ها هم برنامه‌هایی از جمله رویدادهای مشارکتی، برگزاری کارگاه و کلاس‌های آنلاین، تهیه، تولید و نشر ویدیو کلیپ‌های آموزشی در محورهای مختلف ورزشی، زیست‌محیطی و اخلاق شهروندی اجرا شده‌است.

از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این حوزه برگزاری رویدادهای مشارکتی‌ هم‌ـ سایه‌ـ هم با محوریت کاشت گل و گیاه، اجرای پروژه ارتقای فرهنگ آپارتمان‌نشینی با محوریت ساختمان بدون پسماند در محله ایوانک و شهرک پردیسان، قدردانی از دوچرخه‌سواران شهری در روز جهانی دوچرخه‌سوار با حضور شهردار وقت تهران، اجرای برنامه عملیاتی محله دوستدار کودک با تعیین خیابان مناسب برای اجرای پهنه امن خانگی در محله شهرآرا، اجرا و تهیه اطلس شهری کودکان و نوجوانان را می‌توان نام برد.

اگر بخواهیم از آمار و ارقام هم یاد کنیم، می‌توانیم به برگزاری ۴۵کارگاه و کلاس آموزشی آنلاین و بهره‌مندی۲۴۰ نفر ازشهروندان، اجرای برنامه هر محله یک گروه دوچرخه‌سوار با حضور ۱۱۴ نفر از شهروندان منطقه، تهیه و تدوین۱۲ ویدیوکلیپ و بروشورهای آموزشی و انتشار آن در بستر فضای مجازی با مشارکت محله‌ها در موضوعات مختلف مناسبتی استناد کنیم. برنامه‌های مناسبتی از قبیل هفته بدون پلاستیک و اجرای برنامه ویژه روز جهانی مبارزه با کار کودک با همکاری و استقبال شهروندان برگزار شد که از دیگر برنامه‌های اجرایی آموزش شهروندی بود. امیدواریم آموزش‌های شهروندی با استقبال خوب شهروندان زمینه‌ساز توسعه فعالیت‌های شهروندی باشد.  

کد خبر 628195

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha