مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۱
۰ نفر

تکمیل زیرساخت‌های بندری سیریک در استان هرمزگان که از سال1398آغاز شده، با پیشرفت ۹۰درصدی به پایان نزدیک می‌شود.

ساحل مکران

ستاره حجتی-همشهری آنلاین:

سواحل مکران اگرچه در دوره‌های تاریخی ایران، برای رونق کسب‌وکار و تجارت دارای اهمیت ویژه‌ای بود و رد پای اقتصادی آن را حتی می‌توان تا دوره اشکانیان نیز مشاهده کرد، اما در دوران معاصر کم‌تر به ظرفیت‌های این حوزه توجه شده است؛ سواحلی که دسترسی آسان و کم‌هزینه‌تر به هندوستان را فراهم می‌کند. در سال‌های اخیر اما یک‌بار دیگر توجه دولتمردان به این منطقه، هم به‌منظور گسترش ساختارهای تجاری و هم باهدف کمک به توسعه اقتصادی کشور و محرومیت‌زدایی از این منطقه، جلب شد و توسعه سواحل مکران که میان 2 استان سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان کشیده شده، در دستورکار قرار گرفت.  به همین منظور سال۱۳۹۸ ساخت اسکله‌هایی در بندر سیریک مصوب و عملیات اجرایی آن آغاز شد؛ طرحی که بنا به اعلام سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، در حدود ۹۰درصد پیشرفت داشته است.

طرحی در خدمت توسعه بنادر سیریک
مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر دراستان هرمزگان درباره اجرای این طرح که با اعتبار ۷۵۰میلیارد ریال درحال انجام است، می‌گوید: بیش‌از ۹۰درصد از عملیات ساخت اسکله‌های شمعی و عرشه بندر چندمنظوره سیریک انجام شده و تکمیل آن همچنان ادامه دارد.
«حمیدرضا محمدحسینی» ادامه می‌دهد: توسعه سواحل مکران تضمین‌کننده اشتغال پایدار دراین منطقه است. این بندر با توجه به موقعیت جغرافیایی ویژه‌اش، با هدف افزایش بار اقتصادی در صادرات کالای تجاری و توسعه اشتغال پایدار در منطقه تعریف شده‌است. وی تأکید می‌کند: ایجاد زیرساخت‌های بندری با هدف تسهیل در تخلیه و بارگیری شناورهای تجاری سنتی و فلزی در بندر سیریک و کمک به رونق اقتصاد ساحلی و همچنین معیشت ساحل‌نشینان دراین منطقه انجام شده‌است.

مشخصات بندر چندمنظوره سیریک
محمدحسینی درباره مشخصات این بندر نیز اظهار می‌کند: بندر چندمنظوره سیریک با 34هکتار وسعت حوضچه و 51هکتار پس‌کرانه، پس از مجتمع بندری شهید رجایی، دومین بندر بزرگ به لحاظ وسعت حوضچه در محدوده سواحل استان هرمزگان به‌شمار می‌رود. وی می‌افزاید: طول بازوی اصلی موج‌شکن این بندرهزارو 400متر، طول بازوی فرعی 879متر و قطر چرخش حوضچه 80متر است. درحال‌حاضر یک فروند اسکله شناور 150تنی، یک فروند رمپ شناور 30متری و تعداد 66بولارد یا همان راهبند ستونی دراین بندر ساخته شده است. محمدحسینی ادامه می دهد: بخشی از طرح‌های توسعه این منطقه شامل ساخت سکوی پهلوگیری و یک فروند اسکله تجاری از نوع شمع و عرشه به‌طول 104متر است که مساحتی بیش‌از هزارو 750مترمربع را شامل می‌شود.

موقعیت راهبردی سیریک
مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر درباره اهمیت ساخت و راه‌اندازی این بندر می‌گوید: شهرستان سیریک از نظر راه دسترسی به اقیانوس هند و آب‌های آزاد، در موقعیتی راهبردی از سواحل مکران قرار گرفته است که این موضوع فرصت ویژه‌ای برای جذب سرمایه‌گذار و توسعه و عمران شرق استان هرمزگان محسوب می‌شود. 
محمدحسینی می‌افزاید: این موضوع هم مهم است که حدود نیمی از سواحل مکران در استان هرمزگان قرار دارد. بندر سیریک در خط الرأس مناطق دریایی جنوب ایران، یعنی در محل تلاقی دریای عمان و خلیج‌فارس واقع شده‌است. بنابرین ایجاد زیرساخت‌های بندری در راستای تسهیل تخلیه و بارگیری شناورهای تجاری سنتی و فلزی در بندر سیریک و کمک به رونق اقتصاد ساحلی و معیشت ساحل‌نشینان دراین منطقه صورت پذیرفته است.

تقویت زیرساخت‌ها
ساخت بندر سیریک در کنار ساخت راه‌آهن و منطقه آزاد چابهار، یکی از طرح‌های کلیدی دولت، به‌ویژه با شدت گرفتن دوباره تحریم‌های ظالمانه دشمنان، به‌عنوان راه‌حلی تجاری و اقتصادی برای ایران بود. این طرح جزو معدود طرح‌هایی در کشور است که زمان ساخت و تکمیل آن تقریبا برابر با زمان اعلام شده انجام شده‌است. داشتن ظرفیت‌های مهم و راهبردی بندری، تجاری، شیلاتی، دریانوردی، گردشگری و زیرساخت‌های اولیه برای اجرای طرح‌های بزرگ اقتصادی و تولیدی سبب شده شهرستان سیریک به کانون تحولات توسعه‌ای در محور مکران قرار گیرد. از ظرفیت‌های موجود این منطقه بندری می‌توان به امکان صادرات کالاهای غیرنفتی برای کشورهای همسایه و همچنین تولید و تکثیر لارو میگو، پرورش آبزیان و صید ماهی اشاره کرد. هم‌اکنون طرح‌های بزرگی مانند ساخت نیروگاه هزارو۴۰۰مگاواتی، تکمیل بندرگاه، ایجاد گلخانه آب کشت، آب‌شیرین‌کن و سد در سیریک به اجرا درآمده که برخی از آنها تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد. کارشناسان و مسئولان مربوط معتقدند با بهره‌برداری از این طرح‌ها، این شهرستان در مسیر توسعه‌ قرار می‌گیرد.

مزیت‌های توسعه سیریک
یک کارشناس اقتصادی درباره ضرورت توسعه سیریک به‌نفع توسعه مناطق ساحلی مکران می‌گوید: جنوب شرق ایران همواره از محرومیت، توسعه‌نیافتگی و مشکلات گسترده اقتصادی و اجتماعی رنج می‌برد. سواحل مکران با وجود قابلیت‌های بسیار زیاد در زمینه‌های تجاری و اقتصادی و حتی گردشگری، از گردونه سازندگی کشور جامانده بود. همین موضوع ضرورت توسعه بیش‌از پیش این منطقه را آشکار می‌کند.

«مهدی میرزاده» ادامه می‌دهد: نباید این نکته را فراموش کنیم که  توسعه مناطقی به این وسعت، مستلزم جذب سرمایه‌گذاری‌های فراوانی است که در برخی موارد دولت‌ها در کوتاه‌مدت از تأمین آن ناتوان هستند. بنابراین هدف‌گذاری دولت صرفا باید در توسعه زیرساختی باشد.

وی عنوان می‌کند: دولت درصدد است با فراهم آوردن امکانات و ظرفیت‌های داخلی و جذب سرمایه گذاری‌های خارجی که خارج از محدوده اثرگذاری تحریم‌های ظالمانه دشمنان ایران باشد، به توسعه جنوب شرق کشور کمک کند.

میرزاده می‌افزاید: توسعه سواحل مکران علاوه بر ضرورت‌های داخلی آن ازجمله ایجاد توازن در توسعه ملی، برخورداری شهروندان از فرصت‌ها، خدمات و تسهیلات برابر، استفاده از قابلیت‌های داخلی برای توسعه ملی، رفع تبعیض و احساس تبعیض در مناطق قومی و مذهبی، تنوع در فرصت‌های اقتصادی و کاهش وابستگی کشور به تنگه هرمز، در عرصه منطقه‌ای و بین المللی نیز فرصت‌هایی را برای ایران به‌وجود می‌آورد. یکی از نقاط استراتژیک که می‌تواند این فرصت‌ها را فراهم کند، سیریک است.

وی توضیح می‌دهد: توسعه این منطقه سبب خواهد شد امکان دخالت و بحران‌آفرینی رقبای منطقه‌ای به‌ویژه برخی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس در محدوده مکران کاهش یابد. هم‌اکنون برخی کشورهای منطقه در تلاشند از تفاوت‏‌های مذهبی و توسعه‌نیافتگی منطقه، به‌مثابه عاملی برای توسعه نفوذ خود در منطقه و ایجاد ناامنی در شرق و جنوب‌شرقی کشور استفاده کنند.

این کارشناس اقتصادی اضافه می‌کند: بدیهی است با توسعه مکران، ضریب امنیتی کشور نیز دراین منطقه ارتقا پیدا خواهد کرد. اهمیت سیریک علاوه بر موقعیت جغرافیایی، به این دلیل نیز هست که در گام نخست امکان توسعه این منطقه با سرمایه‌گذاری‌های کم‌تری فراهم خواهد بود، چراکه مسئولان بر بستر به‌نسبت آماده‌تری فعالیت خواهند کرد و جاذبه سرمایه‌گذاری درآن نیز بیشتر است.

کد خبر 628130

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha