این روزها هوای برخی نقاط البرز به ویژه فردیس بسیار آلوده است. مرز آلودگی تا حدی پیش رفته که اداره کل حفاظت محیط زیست امروز ۲۹ شهریور برای این شهر وضعیت قرمز اعلام کرده است.

آلودگی هوا

به گزارش همشهری آنلاین، براساس اعلام این وضعیت، کیفیت هوای شهرستان فردیس برای تمام گروه ‌ها ناسالم اعلام شد و شاخص برخط کیفیت هوا (ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون) در شهرستان فردیس روی عدد ۱۶۵ قرار دارد.

همچنین شاخص آلودگی هوا در شهرستان‌های اشتهارد، ساوجبلاغ، کرج و نظرآباد به ترتیب روی اعداد ۱۳۳، ۱۰۱، ۱۰۴ و ۱۲۰ قرار دارد و بیانگر ناسالم بودن هوا برای گروه‌های حساس است.

 علل آلودگی هوا

براساس اظهارات کارشناسان هواشناسی البرز، کاهش حقابه‌ها و خشک شدن بستر حوزه‌های آبریز دو رودخانه کرج و جاجرود تاثیر فراوانی در تشکیل کانون‌های گرد و غبار و آلودگی هوا دارند که اگر میزان حقابه‌ها افزایش پیدا کند بی‌شک از میزان آلودگی‌ها کاسته خواهد شد.

طبق این اظهارات در گذشته و قبل از احداث سدهای امیرکبیر و لتیان در شرق و غرب استان تهران، آب این رودها به جنول استان سرازیر می‌شد و در دریاچه نمک قم می‌ریخت. بعدها با ساخت این‌ سدها از میزان ریزش آب رودها به دریاچه نمک کاسته و این مساله سیی پدید آمدن کانون ریزگردها شده است که در این سال‌ها کاهش حقابه‌ها نیز مزید بر علت و باعث افزایش آلودگی هوای البرز شده است. زیرا وزش بادهای جنوب شرقی از جنوب استان سمنان و کویر لوت که خود حامل گرد و عبار هستند وقتی به سطج خشک شده دریاچه نمک می‌رسند باعث فعال شدن کانون‌های ریز گرد در این منطقه می‌شوند و همه این آلودگی‌ها را به استان البرز انتقال می‌دهند.

کارشناسان هواشناسی البرزهمچنین اعلام کرده‌اند که وزش بادها غربی از سمت استان قزوین نیز برخی کانون‌های ریزگرد این منطقه را فعال می‌سازد که در آلودگی‌ها هوای البرز تاثیر گذار است.

وچود کارخانه سیمان آبیک و نیروگاه حرارتی قزوین، فعالیت بیش از ۵۰۰  واحد صنعتی آلایند شیمیایی در اشتهارد، فعالیت مناطق و شهرک‌های صنعتی، افزایش جمعیت و ترافیک از دیگر عوامل آلاینده هوای البرز اعلام شده است.

کرونا برود ماسک‌ها در البرز باقی می‌مانند

کارشناسان هواشناسی البرز معتقدند البرزی‌ها به ویژه مردم کرچ آلوده‌ترین پاییز را امسال تجربه خواهند کرد.

آنها معتقدند با اعلام کمبود گاز بی‌شک نیروگاه‌های حرارتی در برخی از روزها از سوخت‌ها دیگر استفاده خواهند کرد که این مساله برحجم آلودگی‌ها خواهد افزود، از سوی دیگر سیستم‌های حرارتی خانگی و غیره نیز بر میزان آلایندگی اضافه خواهد کرد. این در حالی‌است که پیش‌بینی بارش کم پاییزی هم اعلام شده است که همه این مسائل نشان می‌دهد پاییز خوبی در راه نیست.

کارشناسان معتقدند اگر شرایط چنین باشد و اگر حثابه‌های رودخانه‌ها افزایش پیدا نکند شاهد اعلام روزهای بیشتری نسبت اعلام قرمز شدن هوای استان خواهیم داشت و در این شرایط اگر کرونا ریشه‌کن شود باز مردم استان ماسک‌ها را برچهره خواهند داشت.

کد خبر 627932

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha