کتاب «علوم اجتماعی را بگشایید؛ گزارشی درباره ساختاربندی مجدد علوم اجتماعی» نوشته ایمانوئل والرشتاین با برگردان مهدی معافی در انتشارات پگاه روزگار نو منتشر شد و به بازار آمد.

كتاب علوم اجتماعى را بگشاييد

به گزارش همشهری آنلاین، کتاب ۱۵۸ صفحه‌ای «علوم اجتماعی» با پیشگفتار مترجم آغاز می‌شود و بخش اول آن ساخت تاریخی علوم اجتماعی از قرن هجدهم تا ۱۹۴۵ است. در ادامه نوبت به مباحثات درون علوم اجتماعی از ۱۹۴۵ تاکنون می‌رسد و در این بخش سه موضوع بررسی می‌شود: اعتبار تمایزها میان علوم اجتماعی، میراث علوم اجتماعی به چه میزان محدوداندیشانه و اروپامحور است؟ و واقعی بودن و اعتبار تمایز میان «دو فرهنگ».

سرفصل سوم کتاب اکنون باید چه نوع علوم اجتماعی را بسازیم؟ است که به چهار موضوع می‌پردازد: انسان‌ها و طبیعت، دولت به مثابه یک واحد تحلیلی، امر جهانشمول و امر خاص و عینیت. «علوم اجتماعی را بگشایید» با بخش نتیجه‌گیری: ساختاربندی مجدد علوم اجتماعی به پایان می‌رسد و واژه‌نامه هم پرونده کتاب را می‌بندد.

معافی در بخشی از پیشگفتار خود بر کتاب چنین آورده است: «کتاب «علوم اجتماعی را بگشایید/بگشاییم» دعوتی است برای بازخوانی و بازسازی علوم اجتماعی؛ علومی که به‌ واسطه ساخت تاریخی‌اش، توانسته ساختارها و رشته‌ها، پژوهشگران، معرفت‌شناسی‌ها و روش‌شناسی‌های خاصی را در درون خود شکل دهد و بر کلیتِ دانش مسلط سازد و در مقابل، باب مشارکت را به روی دیدگاه‌ها و روش‌شناسی‌ها و معرفت‌شناسی‌های بدیل ببندد و بازیگران محدودی را به‌ مشارکت بگیرد.»

مترجم درباره ترجمه کتاب هم می‌نویسد: «تلاش شد در معادل‌گزینی‌ها حداکثر پایبندی را به تشخیص مترجمین قبلی اصطلاحات علوم اجتماعی داشته و تا حد امکان، به سنت ترجمه در رشته‌های مختلف دانشگاه‌های ایرانی پایبند باشم. دوم اینکه برای انتشار ترجمه این گزارش که پیش از این به ۲۴ زبان ترجمه شده بود، با انتشارات دانشگاه استنفورد و سپس با امانوئل والرشتاین مکاتبه شد که با شروطی ساده اجازه ترجمه به من اعطا کرد. در حالی که قصد داشتیم از ایشان برای نگارش مقدمه درخواست کنیم، او از دنیا رفت.»

کتاب ۱۵۸ صفحه‌ای «علوم اجتماعی را بگشایید» با زیرعنوان «گزارشی در باب ساختارمندی مجدد علوم اجتماعی» نوشته ایمانوئل والرشتاین با برگردان مهدی معافی در انتشارات پگاه روزگار نو با شمارگان ۵۰۰ نسخه به بهای ۴۰ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 627721

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha