مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹
۰ نفر

بانک‌های خصوصی سپرده‌گذاری‌های انجام شده  در مازندران را خارج از این استان، به‌عنوان تسهیلات در اختیار فعالان اقتصادی می‌گذارند.

بانکداری

اشکان جهان‌آرای-همشهری آنلاین:

مشکل تأمین سرمایه در گردش واحدهای صنعتی مازندران درحالی‌که سپرده‌گذاری بانکی دراین استان آمار قابل توجهی دارد، به‌دلیل خروج منابع مالی از مازندران ازسوی برخی بانک‌های خصوصی و پایبند نبودن آنها به پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی همچنان پابرجاست.

تأمین سرمایه‌ در گردش یکی از چالش‌های اساسی بخش صنعت در کشور است. این موضوع دراستان مازندران، که عمده واحدهای صنعتی آن در دسته صنایع کوچک و متوسط قرار می‌گیرند، بیشتر دیده می‌شود. بیش‌از ۲هزارو۳۰۰ واحد صنعتی در مازندران فعال هستند که معادل ۴درصد واحدهای صنعتی کشور است و نزدیک به ۸۰هزارنفر دراین واحدها کار می‌کنند.

بخش مهمی از این واحدها نیز به‌دلیل وجود مشکل در تأمین سرمایه در گردش، با چالش‌های جدی مواجه‌اند و همواره تقاضای دریافت تسهیلات مناسب بانکی را مطرح می‌کنند، اما بسیاری از این تولیدکنندگان به تسهیلات مدنظر خود دست پیدا نمی‌کنند. این درحالی‌است که در مازندران به‌دلیل سپرده‌گذاری قابل توجه مردم این استان، منابع بانکی مناسبی برای ارائه تسهیلات به بخش تولید و صنعت وجود دارد.

سهم کم صنایع از سپرده‌های بانکی

سپرده‌گذاری در بانک‌ها درمیان مردم مازندران از روش‌های پرطرفدار برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. مازندرانی‌ها براساس آمارهای رسمی ازجمله جوامع استانی کشور محسوب می‌شوند که سرمایه‌های نقدی خود را بیشتر به بانک‌ها می‌سپرند. آمارهای رسمی بانکی نشان می‌دهد که در پایان سال۱۳۹۹ مازندران پس از تهران، اصفهان و خراسان‌رضوی چهارمین استان ازنظر سپرده‌گذاری بوده‌است. درحالی‌که سال۱۳۹۸ حجم سپرده‌گذاری مردم مازندران در بانک‌های خصوصی و دولتی حدود ۳۷۰هزارمیلیارد ریال اعلام شده بود، در سال۱۳۹۹ فقط در بانک‌های دولتی این استان ۷۵۰هزار میلیارد ریال سپرده‌گذاری ثبت شده و در ۵ماه سال‌جاری نیز این رقم در بانک‌های دولتی به ۷۸۰هزارمیلیارد ریال رسیده‌است.

 البته کارشناسان اقتصادی این افزایش روند سپرده‌گذاری در بانک‌ها را تهدیدی برای بخش صنعت و تولید می‌دانند، اما در شرایطی که این روند وجود دارد، دست‌کم با پرداخت تسهیلات به بخش صنعت و تولید از محل این سپرده‌گذاری‌ها می‌توان به رونق تولید در استان کمک کرد؛ هدفی که به‌گفته برخی مسئولان بانک‌های خصوصی در مازندران توجه چندانی به آن ندارند.

تسهیلات کافی نیست

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگارهمشهری دراین باره اظهار می‌کند: با توجه به تورم بالا، سرمایه در گردش و تأمین منابع مالی به‌عنوان یک چالش جدی برای صنایع استان مطرح است. چون باید دست‌کم نسبت به سال قبل بیش‌از ۵۰درصد تسهیلات‌دهی بانک‌ها اضافه شده باشد که این‌چنین نیست و معمولا مشکل اصلی صنایع ما هم تأمین منابع مالی است.

«حسینقلی قوانلو» می‌افزاید: سال‌گذشته از محل تسهیلات رونق تولید بیش‌از ۱۳هزارمیلیارد ریال به واحدهای صنعتی استان تسهیلات پرداخت شد، اما قطعا تسهیلاتی که خود بانک‌ها مستقیم ارائه می‌دهند، رقم بسیار بیشتری از این عدد است. فکر می‌کنم درمجموع سال‌گذشته بیش‌از ۳۰۰هزارمیلیارد ریال به کل بخش اقتصادی در استان تسهیلات داده شد، اما بازهم به نظرم نمی‌تواند نیاز استان را رفع کند و بیشتر از این نیاز داریم.

خروج منابع مالی از استان

وی ادامه می‌دهد: کمبود منابع مالی و تسهیلات ارائه شده درحالی است که سال‌گذشته منابع بانکی ما در استان به‌طور میانگین ۱۰درصد بیشتر از میانگین کشوری رشد کرد؛ درحالی‌که میانگین کشوری رشد منابع بانکی در سال۱۳۹۹ حدود ۳۸درصد بود، در مازندران نزدیک به ۴۸درصد افزایش منابع بانکی داشتیم. این موضوع نشان می‌دهد استان منابع خوبی دارد، اما بخش قابل‌توجهی از این سرمایه‌ها و منابع بانکی ما توسط بانک‌های خصوصی از استان خارج می‌شود و در تهران به‌صورت تسهیلات در اختیار فعالان اقتصادی قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران تصریح می‌کند: ما از بانک‌های دولتی تقریبا راضی هستیم. اما مشکل این است که بانک‌های خصوصی ما حدود ۲۰ تا ۲۵درصد از منابع مالی استان را در اختیار دارند و پرداخت تسهیلات‌شان به‌جای اینکه در استان باشد، عمدتا در تهران است. این یکی از مشکلاتی است که بارها در جلسه‌های شورای برنامه‌ریزی استان هم به آن اشاره کرده‌ایم؛ باید چاره‌ای برای رفع این مشکل در بانک‌های خصوصی اندیشیده شود.

کد خبر 627699

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha