استان‌های یزد با ۱۵ ساعت و ۱۶ دقیقه، قم با ۱۵ ساعت و ۱۲ دقیقه و قزوین با ۱۲ساعت و ۵۸ دقیقه در ماه بیشترین و استان‌های کرمانشاه با ۳ ساعت و ۴۰ دقیقه، کهگیلویه و بویراحمد با ۳ ساعت و ۲۲ دقیقه و بوشهر با ۲ ساعت و ۴۰ دقیقه در ماه کمترین سرانه مطالعه را در سال ۱۳۹۹داشته‌اند.

کتاب کودک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از واحد مرکزی خبر مرکز آمار ایران گزارش داد: در سال ۱۳۹۹ سرانه مطالعه افراد ۱۵ساله و بیش‌تر با سواد در ماه به طور متوسط ۸ ساعت و ۱۸ دقیقه برآورد شد که به عبارت دیگر ۱۶ دقیقه و ۳۶ ثانیه در روز بوده است. از این مقدار ۶ ساعت و ۳۲دقیقه سرانه مطالعه کتاب غیردرسی، ۱ ساعت و ۲۳ دقیقه سرانه مطالعه روزنامه و ۲۳ دقیقه سرانه مطالعه نشریات بوده است.

طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار از طرح‌های آماری جدید مرکز آمار ایران است که با هدف شناخت فعالیت‌ها و رفتارهای فرهنگی خانوارها و استفاده از آن برای برنامه‌ریزی‌های فرهنگی کشور طراحی شده است. این آمارگیری در سال ۱۳۹۹، برای افراد ۱۵ ساله و بیشتر به‌گونه‌ای طراحی شده است که نتایج به تفکیک تمام استان‌ها قابل ارائه است. در این آمارگیری به ۴۳۷۰۰ خانوار شهری و ۱۸۸۶۰ خانوار روستایی و در کل به ۶۲۵۶۰ خانوار مراجعه شده و اطلاعات مرتبط با حوزه کتاب و نشریات، موسیقی، شبکه‌های اجتماعی، فعالیت‌های ورزشی، تغذیه، سرمایه اجتماعی و ... افراد ۱۵ ساله و بیشتر اخذ شده است.

مهمترین یافته‌های طرح در حوزه مطالعه به شرح زیر می‌باشد:
‏- در سال ۱۳۹۹ سرانه مطالعه افراد ۱۵ساله و بیش‌تر با سواد در ماه به طور متوسط ۸ ساعت و ۱۸ دقیقه برآورد شد که به عبارت دیگر ۱۶ دقیقه و ۳۶ ثانیه در روز بوده است. از این مقدار ۶ ساعت و ۳۲دقیقه سرانه مطالعه کتاب غیردرسی، ۱ ساعت و ۲۳ دقیقه سرانه مطالعه روزنامه و ۲۳ دقیقه سرانه مطالعه نشریات بوده است.

‏- به طور کلی ۹‏/۶۲ درصد افراد با سواد ۱۵ ساله و بیشتر در سال ۱۳۹۹ یک نوع مطالعه غیردرسی اعم از کتاب غیردرسی، روزنامه یا نشریه داشته‌اند.

‏- ۵‏/۵۴ درصد از افراد باسواد ۱۵ ساله و بیش‌تر، در یک سال قبل از آمارگیری، مطالعه کتاب غیردرسی اعم از چاپی یا الکترونیکی داشته‌اند.

‏- ۴‏/۲۲ درصد از افراد باسواد ۱۵ ساله و بیش‌تر، در ماه قبل از آمارگیری، روزنامه اعم از چاپی یا الکترونیکی مطالعه کرده‌اند.

‏- ۹‏/۸ درصد از افراد باسواد ۱۵ ساله و بیش‌تر، در ماه قبل از آمارگیری، نشریه (چاپی یا الکترونیکی) مطالعه کرده‌اند.

‏- از ۶ ساعت و۳۲دقیقه سرانه مطالعه کتاب غیر درسی در ماه، ۲ ساعت و ۳۲ دقیقه سرانه مطالعه قرآن و ادعیه و ۴ ساعت سرانه مطالعه سایر کتب غیر درسی بوده است.

‏- از افراد ۱۵ ساله و بیشتر که در سال ۱۳۹۹ مطالعه کتاب غیردرسی داشته اند، ۲‏/۳۳ درصد حداقل یک عنوان کتاب، ۷‏/۵۲ درصد دو تا چهار عنوان، ۵‏/۷ درصد پنج تا هفت و ۵‏/۶ درصد بیش از هفت عنوان کتاب مطالعه داشته‌اند.

‏- نتایج آمارگیری نشان می‌دهد اولویت مطالعه افراد به ترتیب مطالعه قرآن و ادعیه، رمان و داستان‌های کوتاه بزرگسالان، روانشناسی و تربیتی و موضوعات دینی (بجز ادعیه و قرآن) بوده است.

کد خبر 627630

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha