یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹
۰ نفر

یک تحلیلگر بازار سرمایه درباره آینده بورس در مهرماه گفت: اتفاقی که در روزهای اخیر برای بازار سرمایه رخ داده به دلیل وجود چند ابهام است و هرچند قیمت‌ها در بازار ارزنده است اما احتمالا این روند تا اواسط مهرماه ادامه خواهد داشت.

بورس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، حدود دو هفته است که ترمز صعود بازار سرمایه کشیده شده است؛ به طوری که شاخص کل بورس که از مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد نیز گذر کرده بود روز گذشته به یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد رسید.

روزبه شریعتی  درمورد صعود شاخص کل بورس در تابستان اظهار کرد: دلیل صعود شاخص کل بورس تا محدوده یک و ۵۰۰ هزار واحد، عقب گرد از نگرش قبلی بود، چراکه بازار در بهار سال جاری بر این باور بود که در تیرماه  قطعا توافق سیاسی صورت می‌گیرد، چند ده میلیارد دلار پول به کشور برمی‌گردد و قیمت دلار به کمتر از ۲۰ هزار تومان می‌رسد و اما زمانی که وارد تیرماه شدیم، بازار متوجه شد نه تنها اتفاقات مذکور رخ نمی‌دهد، بلکه  گزارش های پولی بانک مرکزی منتشر شد که نشان می‌داد وضعیت نقدینگی  وخیم است. بنابراین بازار خود را با دلار ۲۵ هزار تومانی وفق داد و شاخص کل از یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد افزایش یافت.

وی ادامه داد: بازار به نقطه ثبات رسیده و در این منطقه درگیر چند ابهام کوچک است. البته باید گفت حتی اگر بازار ۱۰ تا ۱۵ درصد دیگر هم پایین تر برد و باز هم تقاضای قابل توجهی به سمت آن خواهد آمد. حتی روز گذشته که روند بازار منفی بود، ارزش صف فروش بازار ۸۰۰ میلیارد تومان بود و نمادهای در وضعیت

صف فروش کمتر از بهار  بودند، زیرا بازار این ذهنیت را ندارد که قرار است اتفاق وحشتناکی رخ دهد و قیمت دلار به سرعت کاهش یابد.

این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: شایعاتی درمورد نرخ سود ۲۳ تا ۲۵ درصد و همچنین شایعاتی درمورد حضورآقای طیب نیا که رابطه خوبی با افزایش نرخ بهره برای کنترل تورم دارد به بازار دامن می‌زند. اما به طور کلی بازار در شهریور خنثی بوده و منتظر است تا متوجه شود آیا مذاکرات شروع خواهد شد یا نه و همچنین از نظر سیاسی و تجاری چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. از یک طرف گزارش های شهریور ماه هفته آینده منتشر می‌شود و از طرف دیگر بازار منتظر نرخ خوراک پالایشی ها، نرخ گاز صنایع و وضعیت انتشار  اوراق بیش از ۲۰۰ هزار میلیار تومانی است که گفته می‌شود قرار است دولت برای کسری بودجه به فروش برساند. نرخ اوراق است که نشان می‌دهد چقدر بازار رقیب بازار سرمایه که بانک است می‌خواهد با بازار سرمایه بجنگد.

شریعتی با تاکید بر اینکه با شفاف تر شدن ابهامات مذکور، مسیر بازار بهتر می‌شود، بیان کرد: بازار گران نیست و بسیاری از سهم ها شرایط ارزنده دارند. اما احتمالا این روند اواسط مهر ماه ادامه داشته باشد.

کد خبر 627512

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha