سفیر فرانسه در کانبرا شنبه شب در مخالفت با توافق اوکوس گفت: استرالیا بالغو سفارش چند میلیارد دلاری زیردریایی‌های فرانسوی یک اشتباه دیپلماتیک بزرگ انجام داده است.

سفیر فرانسه

به گزارش همشهری‌آنلاین، ایرنا به نقل از فرانس ۲۴ نوشت: "ژان پیر تبتو" سفیر فرانسه قبل از بازگشت به پاریس در کانبرا در مورد توافق اوکوس به خبرنگاران گفت: این یک اشتباه بزرگ و برخورد بسیار بد در مشارکت بود زیرا این یک قرارداد (توافق فرانسه با استرالیا در مورد فروش زیر دریایی) نبود، این مشارکتی بود که قرار بود بر اساس اعتماد، درک متقابل و صداقت باشد.

به دنبال مشارکت جدید نظامی امنیتی استرالیا با آمریکا و انگلیس، کانبرا هفته گذشته اعلام کرد قرارداد سال ۲۰۱۶ خود را با نیروی دریایی فرانسه برای ساخت ناوگان زیردریایی های معمولی را لغو می کند و به جای آن با همکاری و مشارکت انگلیس و آمریکا حداقل هشت فروند زیردریایی هسته ای می سازد.

در ادامه موج انتقادها نسبت به مشارکت سه جانبه واشنگتن، لندن و کانبرا، مالزی روز شنبه اعلام کرد که تصمیم کانبرا برای ساخت زیردریایی های با قدرت اتمی می تواند یک مسابقه تسلیحاتی هسته ای منطقه ای را آغاز کند و این نشان دهنده نگرانی هایی است که قبلاً توسط پکن مطرح شده بود.

دفتر نخست وزیری مالزی بدون اشاره به نام چین اعلام کرد که این (مشارکت) باعث تحریک سایر قدرتها خواهد شد تا در منطقه به ویژه در دریای چین جنوبی، تهاجمی تر عمل کنند.

روز چهارشنبه گذشته اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا به همراه بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده مشارکت جدید امنیتی نظامی سه جانبه اوکوس را اعلام کردند که از منافع مشترک طرفین در منطقه هند و اقیانوس آرام محافظت می کند.

بر اساس مشارکت جدید، بریتانیا و ایالات متحده متعهد شدند که نیروی دریایی استرالیا را به فناوری زیردریایی های هسته ای مجهز کنند. استرالیا با پیوستن به همکاری نظامی با آمریکا و انگلیس، قرارداد ۶۶ میلیارد دلاری خود با فرانسه را به نفع پیمان اوکوس کنار گذاشت و این باعث خشم پاریس شد، که طبق این قرارداد قرار بود ۱۲ زیردریایی معمولی به استرالیا عرضه کند.

کد خبر 627506

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha