بالاگرفتن تنش‌ها در پی لغو قرارداد فروش زیردریایی فرانسه به استرالیا باعث شد بایدن درخواست تماس تلفنی با مکرون بدهد و جانسون از عشق انگلیس به فرانسه بگوید اما این تنها فرانسه نیست که خشمگین شده؛ چین و کره شمالی هشدار نظامی صادر کرده اند.

امانوئل مکرون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فرنس۲۴، اعلام اتحاد دفاعی بین استرالیا، آمریکا و انگلستان، اوکوس، و تصمیم استرالیا برای پاره کردن قرارداد خرید زیردریایی‌های فرانسوی به نفع قراردادی جدید با آمریکا، خشم پاریس را برانگیخته است.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا اما در تلاش برای کم کردن نگرانی‌های فرانسه گفت: «این چیزی نیست که هیچ کس نگران آن باشد! به ویژه دوستان فرانسوی ما».

جانسون که در راه نیویورک بود به خبرنگاران گفت که انگلیس و فرانسه «رابطه‌ای بسیار دوستانه دارند که از اهمیت زیادی برخوردار است.» وی افزود: «عشق ما به فرانسه غیر قابل ریشه کن شدن است.»

لو دریان، وزیر امور خارجه فرانسه، در پاسخ به این سوال که چرا سفیر فرانسه از بریتانیا فراخوانده نشده گفت: «احتیاجی به این کار نیست. ما فرصت‌طلبی دائمی انگلیس‌ها را می‌شناسیم.»

یک منبع در وزارت دفاع فرانسه اما گفت که پاریس جلسه هفته جاری میان پارلی، وزیر دفاع فرانسه، و همتای انگلیسی‌اش بن والاس را لغو کرده است.

گابریل آتال ، سخنگوی دولت فرانسه نیز گفت بایدن درخواست تماس تلفنی با مکرون را داشته است که در روزهای آینده برقرار خواهد شد.

آتال تاکید کرد: «ما توضیح می‌خواهیم و ایالات متحده باید درباره این اقدام که به نظر می‌رسد نقض بزرگی برای اعتماد ماست پاسخ دهد.»

استرالیا اما از این تصمیم خود مبنی بر لغو قرارداد زیردریایی فرانسوی دفاع کرد و گفت ما به صراحت اعلام کردیم که براساس منافع ملی و استراتژیک خود تصمیم خواهیم گرفت. 

قرارداد فرانسه برای تامین زیردریایی‌های معمولی استرالیا در سال ۲۰۱۶ حدود ۳۱ میلیارد یورو ارزش دارد.

با این حال ائتلاف دفاعی جدید استرالیا-آمریکا-انگلیس با هدف مقابله با ظهور چین، استرالیا را به زیردریایی‌های هسته‌ای آمریکایی مجهز خواهد کرد.

کره شمالی نیز امروز هشدار داد که این توافق می‌تواند «رقابت تسلیحات هسته‌ای» را در منطقه آغاز کند.

رسانه دولتی این کشور به نقل از یک مقام وزارت خارجه گفت: «این اقدامات بسیار نامطلوب و خطرناکی است و توازن استراتژیک در منطقه آسیا و اقیانوسیه را بر هم می‌زند.»

چین نیز با عصبانیت واکنش نشان داده و این توافق را تهدیدی «بسیار غیرمسئولانه» توصیف کرده و به متحدان غربی هشدار داده است که خطر تیراندازی به پا، برای توقف حرکت، وجود دارد.

کد خبر 627815
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha