مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹
۰ نفر

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی از اشتغال پایدار ۱۸۰ مددجو توسط مؤسسات غیردولتی طی سه سال گذشته در مشهد خبر داد.

مددجو

به گزارش همشهری آنلاین، حمیدرضا علیزاده در این باره گفت: این مددجویان با کمک مراکز اشتغال حمایت شده و با پرداخت ۲ میلیارد تومان یارانه به این مراکز، مشغول به کار شده‌اند.

وی با بیان اینکه سه مرکز اشتغال حمایت شده تحت نظارت بهزیستی در مشهد وجود دارد، افزود: در این مراکز، مددجو بین یک تا سه ماه مورد ارزیابی و تحت بررسی مددکاری قرار می‌گیرد تا توان، نیاز، سطح کارآیی و استعداد توانمندی وی ارزیابی و آماده‌ ورود به بازار کار شود.

علیزاده ادامه داد: پس از ارزیابی اولیه، نوبت به آماده‌سازی شغلی مددجو می‌رسد که این فرایند نیز سه ماه به طول می‌انجامد و طی آن آموزش‌های مختلف روان‌شناسی، مهارت‌های بازار کار، مهارت‌های زندگی و اصول زندگی اجتماعی در محیط کار گروهی به وی داده می‌شود.

این مسئول ادامه داد: به ازای هر ماه که مددجو در این مرکز تحت حمایت شغلی قرار دارد یک یارانه ۹۰۰ هزار تومانی به مرکز پرداخت می‌شود و در واقع می‌توان گفت برای آماده‌کردن یک مددجو برای ورود به کار و اشتغال واقعی، بین یک تا ۵ میلیون تومان یارانه پرداخت می‌شود.

وی اضافه کرد: یارانه به مرکز حمایتی همچنان ادامه دارد و حتی پس از اینکه مددجو مشغول کار شد نیاز به حمایت‌های روانی اجتماعی دارد که مربی شغلی که از طرف مرکز به کارفرما معرفی می‌شود به عنوان مددکار، مددجو را همراهی می‌کند و در مراحل مختلف او را مورد حمایت قرار می‌دهد.

علیزاده با اشاره به اینکه کارفرمایان وقتی که با مددجوی آماده به کار که تمام آموزش‌های لازم را دیده و مهارت‌های مختلف را آموخته روبرو می‌شوند با اشتیاق، وی را به کار می‌گیرند، اظهار کرد: مشوق‌هایی از سوی بهزیستی برای کارفرمایان در نظر گرفته شده که شامل وام اشتغال به ازای هر مددجو، یارانه حق بیمه کارفرما و همچنین کمک هزینه ارتقای کارآیی است که به آنها پرداخت می‌شود.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: هر مرکز اشتغال می‌تواند حداکثر ۴۰ مددجو را در طول سال مورد حمایت قرار دهد و او را به سمت اشتغال پایدار سوق دهد. حمایت بهزیستی از این مرکز در سال دوم و سوم اشتغال مددجو نیز ادامه می‌یابد تا اینکه مطمئن شویم مددجو به اشتغال پایدار رسیده است. کل هزینه‌هایی که بابت یک مددجو به یک مرکز اشتغال حمایت‌شده در طول سه سال پرداخت می‌شود حدود ۱۸ میلیون تومان است که نسبت به هزینه ایجاد یک شغل پایدار که امروز ۲۰۰ میلیون تومان برآورد می‌شود بسیار اندک است.

وی افزود: در طول سه سال حدود ۱۸۰ مددجو مشغول کار شده و ۷۰ درصد آنها به اشتغال پایدار رسیده‌اند که در مقایسه با هزینه‌ای که برای اشتغال آنها صرف شده، خروجی و نتیجه‌ بسیار خوبی است.

علیزاده با بیان اینکه مراکز اشتغال حمایت شده در سال اول ۶ ماه، در سال دوم ۳ و در سال سوم ۳ ماه یارانه دریافت می‌کنند که منوط به اشتغال پایدار مددجو است، اضافه کرد:  اگر در مراحل ارزیابی شغلی و آماده‌سازی مددجو به این نتیجه رسیدیم که وی برای کار آمادگی ندارد از چرخه اشتغال خارج می‌شود. طرح اشتغال حمایت شده مدت سه سال است که در ده استان کشور از جمله خراسان رضوی به صورت آزمایشی اجرا می‌شود.

کد خبر 627422

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha