مجموع نظرات: ۱
شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷
۰ نفر

موج سفرها به مازندران در هفته پایانی تابستان می‌تواند آغازکننده موج ششم کرونا در این استان باشد

ترافیک

اشکان جهان‌آرای ـ همشهری آنلاین:

پایان تابستان برای خیلی‌ها آخرین مهلت سفر چند روزه در سال محسوب می‌شود. رسمی همیشگی در سفرها به‌ویژه سفر به استان‌های شمالی ازجمله مازندران که معمولا طی سال‌های اخیر سبب می‌شد همواره یک موج از سفرها متعلق به هفته پایانی تابستان باشد؛ یعنی همین هفته‌ای که از امروز آغاز شده است. مازندران که به تازگی از موج عجیب و سنگین دلتاکرونا خارج شد این روزها به بهانه آخرین روزهای سفرهای تابستانی با یک تهدید جدی ناشی از موج سفرهای پایان تابستان مواجه است؛ موجی که در ۳روز اخیر نیز با بازشدن جاده‌های مازندران و برداشتن ممنوعیت تردد و همچنین با توجه به روند کاهشی آمارهای کرونا در سراسر کشور آغاز شد و به‌نظر می‌رسد در هفته پایانی تابستان بیشتر از هفته‌های اخیر به چشم بیاید.

ترافیک در مبادی ورودی

مشاهدات میدانی و آمارهای رسمی نشان می‌دهد که حجم سفرها به مازندران در چند روز اخیر بیشتر شده و می‌توان از حالا پیش‌بینی کرد که مازندران در روزهای آتی و تا پایان این هفته باید منتظر مسافران بیشتری باشد. سرهنگ هادی عبادی، سرپرست پلیس راه مازندران به همشهری می‌گوید: «پنجشنبه گذشته ترافیک پرحجمی را در مسیرهای ورودی مازندران شاهد بودیم و دیروز نیز ترافیک بازگشت مسافران از مازندران به سمت تهران پرحجم بود و حتی در برخی نقاط ترافیک به‌صورت مقطعی منجر به توقف خودروها می‌شد. در ۲۴ساعت منتهی به صبح جمعه ۱۵۱۴خودرو در مبادی ورودی مازندران به‌دلیل ورود غیرمجاز به این استان که در وضعیت نارنجی قرار دارد جریمه شدند و ۲۲۰خودرو نیز تمکین کردند و به مقصد بازگشتند.»

تجربه‌های تکراری

این اظهارات نشان می‌دهد  که میل به سفر به مازندران با وجود شرایط حادی که در این استان وجود داشت و احتمال بازگشت موج کرونایی همچنان زیاد است و همین موضوع نیز سبب بروز نگرانی‌هایی برای مازندرانی‌ها و مسئولان این استان شده است.

تجربه مردم و مسئولان استان از اثرگذاری حضور پرتعداد مسافران در این استان بر شکل‌گیری یا تشدید موج‌های کرونایی اثبات کرده که این حضور پایان تابستانی مسافران در مازندران می‌تواند تهدیدی جدی محسوب شود. موج پنجم کرونا از ۲۹خرداد یعنی ۲هفته پس از تعطیلات میانه خرداد که مسافران به این استان سفر کرده بودند، آغاز شد. در شرایطی که پیش‌بینی می‌شد با رسیدن مجموع بستری‌شدگان کرونایی استان به بیش از ۲۱۰۰نفر در پایان تیر به مرور روند کاهشی آمارها آغاز شود، تعطیلی ۶روزه البرز و تهران سبب شد با وجود ممنوعیت ورود به مازندران، صدهاهزار مسافر وارد این استان شوند. بلافاصله پس از آن نیز آمارهای کرونایی افزایشی تصاعدی یافت و تعداد مرگ‌های کرونایی استان نیز کمتر از ۲هفته بعد به ۵۰نفر در هر شبانه‌روز رسید.این تجربه‌ها پیش‌تر نیز برای مازندران رقم خورده است.

موج ششم کرونا درکمین مازندران

این استان که پس از حدود ۲‌ماه جدال سخت با این سویه از کرونا و جان‌باختن بیش از ۱۷۵۰نفر در موج پنجم اکنون حدود یک‌ماه است در مدار کاهشی آمارهای کرونایی قرار گرفته و تعداد مجموع بستری‌شدگان آن از ۴۰۷۶نفر در ۲۲مرداد به کمتر از ۷۰۰نفر رسیده است. به‌گفته مسئولان و کارشناسان حوزه بهداشت و درمان با توجه به عادی‌انگاری‌های اجتماعی نسبت به کرونا و حضور پرتعداد مسافران در استان، مازندران این استعداد را دارد که یک‌بار دیگر در شرایط بحرانی کرونایی قرار بگیرد.

احتمال آغاز موج ششم

دکتر قاسم اویس، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به همشهری می‌گوید: «هرچند وضعیت استان نسبت به‌ماه قبل بهتر شده و آمارها همچنان رو به کاهش است، اما با توجه به اینکه شیوع گونه‌های جهش‌یافته ویروس مثل لاندا در برخی کشورها اعلام شده، هرگونه کم‌توجهی به پروتکل‌ها می‌تواند یک‌بار دیگر ما را در شرایط بحرانی قرار دهد. متأسفانه رعایت پروتکل‌ها کمتر از ۵۰درصد است و این خطر وجود دارد که وضعیت بدتر شود. یادمان نرود واکسیناسیون آخر خط نیست و به رعایت پروتکل‌ها نیاز داریم. باید بیش از ۷۵درصد جامعه واکسینه شوند تا وضعیت پایدار شود.»

هفته‌ای که از امروز آغاز می‌شود برای مازندران می‌تواند درصورت حضور غیرمسئولانه و تکراری مسافران هفته‌ای خطرساز باشد. یکی از پیامدهای اجتماعی و روانی انجام سفر در دوران کرونا برای جامعه میزبان، معمولا افزایش ضریب عادی‌انگاری اجتماعی نسبت به پروتکل‌های بهداشتی است؛ موضوعی که بارها در مازندران مشاهده شده است. حضور مسافران معمولا سبب می‌شود جامعه بومی در مواجهه با عادی‌بودن حضور غیربومی‌ها در محل زندگی خود به‌طور ناخودآگاه شرایط را عادی‌تر تصور کند و همین موضوع بر میزان عادی‌انگاری اجتماعی می‌افزاید.

دکتر تورج اسدی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز این هشدار را مطرح می‌کند که با فاصله گرفتن از پروتکل‌های بهداشتی، موج جدید بیماری را برای مازندران به همراه خواهد داشت می‌افزاید: «هنوز از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان به وضع مطلوب نرسیده‌ایم، اما امیدواریم این روند افزایش یابد و تا پایان واکسیناسیون در جامعه ادامه داشته باشد.»

مازندرانی‌ها امسال یک تجربه مشابه از بازگشت زودهنگام موج کرونا داشتند. پس از اینکه موج چهارم کرونا در این استان در روزهای پایانی اردیبهشت تمام شد، حدود یک‌ماه بعد یعنی از ۲۹خرداد به‌دلیل حضور همیشگی مسافران و کم‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی موج پنجم کرونا آغاز شد و مازندران در شرایطی فوق‌حاد قرار گرفت. اکنون نیز شرایط کاملا مشابه همان روزهای پس از موج چهارم کروناست؛ عادی‌انگاری، حضور مسافران و سویه‌های جدید کرونا.

کد خبر 627405

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha