مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸
۰ نفر

پنجمین ماه امسال برای مازندران با تلخ‌ترین وضعیت ممکن پشت‌سر گذاشته شد. مرگ ۱۰۲۹ نفر در این استان طی یک ماه بر اثر ابتلا به کرونا و ثبت رکوردهای جدید از تعداد بستری‌شدگان و بیماران بدحال و سرریز ظرفیت بیمارستان‌های مازندران سبب شد که مرداد به بحرانی‌ترین ماه مازندران در سال‌های اخیر تبدیل شود.

مرگ - کرونا - کفن و دفن

به گزارش همشهری آنلاین، مازندرانی‌ها ماه سیاه و تلخی را پشت‌سر گذاشتند. موج پنجم کرونا که از ۳۰ خرداد در این استان آغاز شده بود و پیش‌بینی می‌شد مانند موج‌های قبلی پس از یک ماه به پیک برسد و کنترل شود، به دلایل متعددی مانند بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی در جامعه، سرعت بالای شیوع سویه دلتا و حضور چندباره و پرتعداد مسافران در استان به بدترین وضعیت ممکن پیش رفت.

تعداد قربانیان کرونا در مازندران که طی چهار ماه نخست امسال در مجموع ۷۶۲ نفر بود، فقط در ۳۱ روز مرداد به ۱۰۲۹ نفر رسید که شرایط فوق حاد و بحرانی مازندران از نظر شیوع کرونا در موج پنجم را نشان می‌دهد. آمارهای مرگ و میر کرونایی در مازندران طی پنجمین ماه سال نشان می‌دهد که میانگین مرگ‌های ناشی از کرونا در این استان طی ۳۱ روز مرداد ۳۳.۲ نفر در هر شبانه‌روز بود. کمترین تعداد مرگ کرونایی مازندران طی هر شبانه‌روز در مرداد ۱۲ نفر بود که یکم این ماه ثبت شد و بیشترین تعداد مرگ ثبت شده در هر ۲۴ ساعت نیز ۵۰ نفر بود که طی ۳ روز پیاپی و در روزهای ۱۷، ۱۸ و ۱۹ مرداد ثبت شد. ضمن این که تعداد قربانیان کرونا در مازندران از ابتدای امسال تا پایان مرداد به 1791 نفر رسید.

موج پنجم کرونا در مازندران طی ماه گذشته علاوه بر رکورد مرگ و میر، رکوردهای دیگر کرونایی مانند تعداد مجموع بستری‌شدگان، مجموع بیماران بدحال و مجموع بستری‌های روزانه را نیز با اختلاف بسیار زیاد نسبت به چهار موج قبلی ثبت کرد. تعداد مجموع بستری‌شدگان مازندران در ۲۱ مرداد به ۴۰۷۶ نفر رسید که در مقایسه با همه موج‌های قبلی این بیماری اختلاف بسیار زیادی دارد. این رقم برای مازندران در موج اول حدود ۲۳۰۰ نفر، در موج دوم ۱۹۱۳ نفر، در موج سوم ۱۴۱۶ نفر و در موج چهارم ۱۶۴۴ نفر بود.

البته به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران، آمار ۴۰۳۷ نفری در حالی ثبت شده که دانشگاه علوم پزشکی مازندران تعداد بستری‌شدگان موقت را به جمع آمارهای روزانه خود اضافه نمی‌کند و در صورتی که تعداد بستری‌موقت‌های روزانه نیز به این امار اضافه می‌شد، تعداد آمارهای روزانه افرادی که از مراکز درمانی مازندران بابت ابتلا به کرونا خدمات درمانی دریافت می‌کنند به بیش از ۷ هزار نفر نیز رسیده است.

مجموع بستری‌شدگان مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های مازندران نیز طی این ماه به بالاترین رقم ممکن رسید. ۲۵ مرداد ۴۳۸ بیمار بدحال کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند که بیشترین آمار ثبت شده از بیماران بدحال کرونایی در مازندران از ابتدای شیوع این بیماری تا کنون محسوب می‌شود.

تعداد بیشترین تعداد بستری‌های کرونایی جدید در هر شبانه‌روز نیز روز ۱۸ مرداد به ۸۲۲ نفر رسید که بیشترین آمار ثبت شده برای مازندران از نظر تعداد بستری بیماران مبتلا به کرونا در یک شبانه‌روز است.

مرداد؛ ماه شکست مازندرانی‌ها در مقابل کرونا

همه این آمارها نشان می‌دهند که مازندران در موج پنجم کرونا شرایط متفاوتی نسبت به چهار موج قبلی تجربه کرد که دلایل مهم‌ترین دلایل ان بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و سفرهای پرتعداد مسافران به این استان در اوج شیوع کرونا بود. نکته قابل توجهی که درباره موج پنجم کرونا در مازندران وجود دارد، میزبانی این استان از مسافران در ۱۲ روز تعطیل بود.

ستاد ملی مقابله با کرونا در دو ماه اخیر دو تعطیلات ۶ روزه برای مدیریت و کنترل روند شیوع کرونا تعیین کرد که تعطیلات ۶ روزه اول از ۲۹ تیر تا ۳ مرداد ویژه استان‌های البرز و تهران اعلام شده بود و تعطیلات دوم نیز از ۲۵ تا ۳۰ مرداد برای کل کشور در نظر گرفته شد. به بیانی ساده‌تر مازندران در بحرانی‌ترین روزهای کرونایی‌اش از ابتدای شیوع کرونا تا کنون به اندازه یک تعطیلات نوروز پذیرای مسافران بود که این موضوع شدت بحران را در این استان بیشتر کرد. از سوی دیگر نمی‌توان از نقش تعطیلات در سفرهای درون‌استانی خود مازندرانی‌ها و حضورشان در مناطق ییلاقی چشم‌پوشی کرد.

این دلایل در کنار هم سبب شدند که دلتاکرونا به هر میزانی که توان داشت در مازندران درگیری کرونایی ایجاد کند تا بیشترین میزان درگیری، بیشترین میزان بستری نسبت به جمعیت و بیشترین ضریب خطر ابتلا به کرونا در موج پنجم به نام مازندران ثبت شود. به طوری که به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران شاخص ریسک ابتلا به کرونا در مازندران به ۳۰ نفر در هر صد هزار نفر رسیده بود و در برخی شهرستان‌ها از جمله آمل نیز ۴۰ نفر در صد هزار نفر ثبت شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به همشهری آنلاین می‌گوید: متأسفانه مازندران در این موج از نظر مرگ‌های کرونایی در کنار استان‌هایی مانند تهران و قم و خوزستان بیشترین آمارها را ثبت کرد.

دکتر قاسم اویس می‌افزاید: فعلا چند روز است که آمارها در مازندران کاهشی شده و امیدواریم که این روند ادامه پیدا کند. البته باید منتظر نتیجه تعطیلات کرونایی هم باشیم و این احتمال وجود دارد که درگیری‌ها با کرونا یک بار دیگر افزایش یابد.

وی اظهار می‌کند: البته موج پنجم کرونا در مازندران با توجه به بی‌تفاوتی جامعه نسبت به پروتکل‌ها به صورتی پیش رفت که می‌توانیم بگوییم روند نزولی آن به دلیل به سقف رسیدن میزان درگیری رخ داد. یعنی ویروس تا جایی که امکان داشت در این استان درگیری ایجاد کرد. در موج‌های قبلی رعایت پروتکل‌ها نقش زیادی در کنترل و مهار کرونا داشت. اما این بار بی‌توجهی‌ها باعث شد که ویروس تا جایی که امکان داشت افراد را درگیر کند و در نهایت نیز پس از رسیدن به نقطه اوج در روند نزولی قرار گرفت.

این آمارهای بالای کرونایی در مازندران در حالی ثبت شده که این استان از نظر واکسیناسیون نسبت به بسیاری از استان‌ها شرایط مطلوبی دارد. تا کنون نزدیک به یک میلیون و ۴۰۰ هزار دُز انواع واکسن کرونا در این استان تزریق شده و همچنان نیز واکسیناسیون ادامه دارد. با این حال به دلایل مختلفی که بیان شد مازندران در مرداد بحرانی‌ترین وضعیت کرونایی را تجربه کرد و استمرار این بی‌توجهی‌ها از سوی مسئولان ملی نسبت به سفرها به این استان و بی‌تفاوتی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند مازندران را با توجه به در پیش بودن پاییز یک بار دیگر در چنین وضعیت وخیمی قرار دهد.

کد خبر 622138

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha