رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه وعده اقامت با خرید آپارتمان در ترکیه و دوبی، سرابی است که بعضی هموطنان عزیز گرفتارش می‌شوند گفت: به دلیل مشکلات زندگی، نبود شغل و فشارهای اقتصادی در ترکیه، دوبی یا قبرس بسیاری از هموطنان مجبور به ترک این کشورها شدند؛ به طوری که در فرودگاه دوبی خودروشان را رها کرده و آمدند و دیگر سراغی از آپارتمان خود نگرفتند

ترکیه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا مصطفی‌قلی خسروی اظهار کرد: آدم دلش می‌سوزد که سرمایه‌های ایرانیان عزیز به خرید آپارتمان و ملک در ترکیه اختصاص پیدا می‌کند و بسیاری از آنها مالباخته می‌شوند. در تبلیغات شبکه‌های ترکی و عربی طوری وانمود می‌شود که در ترکیه یا دوبی همه چیز گل و بلبل است و با وعده اقامت، سرمایه‌ها را از دیگر کشورها جذب می‌کنند اما بارها پیش آمده که این کشورها به بهانه‌های مختلف از دادن اقامت امتناع می‌کنند و قوانین با تغییر مسئولان آن کشورها عوض می‌شود.

راهکارهای ترکیه برای ندادن اقامت

وی افزود: در ترکیه دو نوع سند ارایه می‌شود که یکی از طرف شهرداری و دیگری سند ثبتی است. وقتی خانه را به یک فرد خارجی می‌فروشند بعضا دولت می‌گوید که این سند شرایط دریافت اقامت را ندارد یا اینکه می‌گویند شما باید چند سال اینجا بمانید و بعد اقامت دریافت کنید. به هر حال هزینه‌های زندگی در آنجا زیاد است و شغل چندانی برای ایرانی‌ها وجود ندارد. بنابراین در بسیاری موارد با دریافت نصف یا یک سوم پول خانه خود مجبور به بازگشت می‌شوند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه در دوبی، قبرس و گرجستان نیز مشکلات اینچنینی برای ایرانی‌ها ایجاد شده است گفت: بعضی هموطنان ما خودروشان را در فروگاه دوبی گذاشتند و آمدند؛ زیرا فشارهای اقتصادی به آنها وارد شد و تعدادی از افراد حتی به زندان افتادند. برخی افراد حتی برای پیگیری وضعیت ملک خود دیگر به دوبی نرفتند.

خسروی تاکید کرد: کشورهای منطقه بازیهای اقتصادی را بلدند و از ناآگاهی شهروندان دیگر کشورها درباره اوضاع کشور مقصد سوءاستفاده می‌کنند. ایران از نظر آب و هوا، امنیت و فرهنگ بسیار بهتر از سایر کشورهاست. ما در کشور چهار فصل زندگی می‌کنیم که بسیاری از اتباع کشورهای حاشیه خلیج فارس دلشان می‌خواهد در ایران آپارتمان و ویلا خریداری کنند؛ چرا که شیفته فرهنگ و آب و هوای ایران هستند.

معاملات در شمال تهران به یک سوم معاملات ایرانی‌ها در ترکیه رسید

وی تصریح کرد: تعداد معاملات ماهیانه در شمیرانات به حدود یک سوم تعداد خانه‌هایی که ایرانیان هر ماه در ترکیه خریداری می‌کنند رسیده است؛ ماه گذشته ۲۵۹ فقره خرید مسکن در منطقه ۱ تهران داشتیم در حالی که ایرانی‌ها حدود ۷۰۰ خانه در ترکیه خریدند. این فاجعه‌ای است که بعدا صدایش در می‌آید. درست است که ترکیه کشور همسایه و دوست ماست ولی معمولا قوانین و مقررات آن با تغییر روسا عوض می‌شود. هیچ تضمینی وجود ندارد که دولت بعدی، املاک ایرانیان مقیم ترکیه را مصادره نکند. ممکن است به قدری مالیات برای خانه وضع کنند که رقمش از ارزش ملک بالاتر باشد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با توصیه به هموطنان برای خرید مسکن در ایران گفت: خرید مسکن، امن‌ترین سرمایه‌گذاری در ایران است و همواره سرمایه را در مقابل تورم مصون نگه می‌دارد. از قدیم می‌گفتند ملک را بخر پنج سال نگه دار بعد از پنج سال، ملک تو را نگه می‌دارد. چرا هموطنان عزیز باید به کشورهای اطراف بروند و سرمایه خود را از دست بدهند؟

خسروی با بیان اینکه خطرات خرید مسکن در کشورهای اطراف را بارها گوشزد کرده‌ام خاطرنشان کرد: در قبرس و گرجستان موارد متعدد کلاهبرداری به بهانه اقامت را شاهد بودیم. مواردی مثل ساختن سند صوری، فروش آپارتمان با چند برابر قیمت واقعی یا فروش خانه در اطراف شهرها که از هیچ امکاناتی برخوردار نبوده از جمله مشکلاتی بوده که برای هموطنان ایجاد شده است.

کد خبر 627264

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 99
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • US ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    59 56
    الکی مردم را از سرمایه گذاری در کشورهای معتبر تر از ایران نترسانید. مردم فریب این مقالات سفارشی دلالان و رانت خواران ایرانی را نمی خوردند. هر جای دنیا بهتر از ایران ثبات داره
    • ناشناس IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      20 13
      برج خلیفه که تو کشور حوزه خلیج فارس هست تو خبر نشون دادکه خالی ازسکنه هست اونها هرچی دارن از گرگهای وال استریت ویک عده هالوی وطنی. ساخت وساز دبی دیگه مثل قدیم نیست مگر مهدی قائدی کیسه رو ببره یک واحد برا بچه هاش بخره
  • AE ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    78 19
    حکومت نامتعادل ایران مردم رابدبخت وسرگردان این کشور وآن کشور کرد!! درایران فقط برای دولتمردان و روحانیون، امنیت شغلی و زندگی ورفاه وآسایش وجود داره!؟؟! بقیه مردم هم که مشاهده می کنید که باچه بدبختی روز رابه شب می رسانند!؟!؟
    • خسته از گرونی IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      25 8
      دوست عزیز، این حرفی ک گفته، تا حدود ۹۰ درصد واقعیت داره چون دارن از دبی و ترکیه صحبت میشه نه اروپا و آمریکا. کشورهای دیگه شاید از نظر اقتصادی و سطح رفاه اجتماعی بهتر از ما باشن؛ اما این امکانات و رفاه برای مردم کشور خودشونه نه بیگانگان. الان یکی از اقوام ما رفته ترکیه و به خاطر دیابت دیالیز داره میشه؛ و تا الان حدود ۲۵ هزار دلار خرج دیالیزش کرده.
  • داود IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    72 18
    ما ایرانی ها بی شک مظلومترین مردم تاریخ هستیم. از کشور خودمون فراری شدیم و اونجا هم که...
  • م ح IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    46 4
    بهتره یک کارشناس در مورد دلیل این سرمایه گذاری مطلب بنویسه در تمام دنیا برای کشورشون برنامه بلند مدت در تمام موارد دارن. حتی آموزش پرورش و شهر سازی و..... ولی ما همین طور بی برنامه جلو میریم
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    64 10
    ده برابر مالیات به ترکیه بده ، پول به دلال مفت خور منطقه ۱ نده
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    30 8
    باشه باور کردیم یه مدت می گفتند جمع کنید برید به غلط کردن افتادیم.
  • hrk4950 IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    17 13
    همه جا قانون دارد وبه قانون خود تعصب دارد. اگر ذره‌ای ا ز مال غیر را بالا بکشند. دزدها همیشه در مورد دیگران با ذهنیت خود قضاوت میکنند. تمام
  • TR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    19 31
    باعث همهٔ اینها خویشوند سالاری حاکمان ایران است!!
  • محمدی IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    9 2
    برنامه ترکیه همینه که اموال ایرانی ها را بالا بکشه یعنی واقعا این را سرمایه داران نفهمیدند
  • کاسب IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    0 1
    ترکیه سیاست خوبی درپیش گرفته.. قیمت ملک را طوری کرده که به راحتی کشورهای همسایه در ترکیه خونه بخرن... و هر سال میلیاردها دلار به حساب دولت ترکیه سرازیر میشه... و ما فقط شعار میدیم