مجموع نظرات: ۱
جمعه ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۷
۰ نفر

رئیس مجلس شورای اسلامی از نهایی شدن بررسی لایحه منطقه آزاد مازندران در کمیسیون تخصصی خبر داد و گفت که طرح در نوبت ارائه شدن در صحن علنی مجلس است تا پس از تصویب به شورای نگهبان ارائه شود.

بندر امیرآباد

به گزارش همشهری آنلاین، محمدباقر قالیباف در سفر یک روزه‌اش به مازندران که با هدف سخنرانی در دو یادواره شهدا و بازدید از بندر امیرآباد انجام شده بود اظهار کرد: طرح منطقه آزاد مازندران که پیش‌تر در مجلس قبلی تصویب شده بود، به دلیل اشکالاتی که از نظر شورای نگهبان بر این لایحه وارد بود به مجلس عودت داده شد تا پس از بررسی در کمیسیون تخصصی دوباره در صحن علنی مطرح شود.

وی افزود: این طرح در کمیسیون تخصصی نهایی شده و باید برای تصویب در صحن علنی مجلس ارائه شود. البته موضوع منطقه آزاد مازندران و خراسان در یک لایحه گنجانده شده که در کمیسیون تخصصی بررسی و نهایی شده است.

رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: منتظریم این طرح مهم به صحن مجلس بیاید و امیدواریم نمایندگان تصمیم مورد انتظار مردم دو استان را بگیرند تا نهایتاً لایحه به شورای نگهبان ارسال شود.

لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری-صنعتی سرخس-دوغارون و منطقه آزاد سه‌لکه‌ای مازندران در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بررسی قرار گرفته است. این دو طرح پیش‌تر پس از تصویب در روزهای پایانی مجلس دهم به شورای نگهبان ارائه شده بود که شورای نگهبان اطلاعات و توجیهات پیوست هر دو لایحه را قانع کننده ندانسته و آنها را رد کرد.

ماجرای تصویب منطقه آزاد در مازندران چند سال است که حاشیه‌های متعددی ایجاد کرده و گاهی این حاشیه‌ها تا مرز اختلافات بین نمایندگان مازندران در مجلس نیز پیش رفته است. از چند سال پیش که بحث ایجاد منطقه آزاد تجاری در مازندران پیش کشیده شد، جدال‌ها بر سر این که کدام نقطه از استان به منطقه آزاد تجاری تبدیل شود سر گرفت. عمده درگیری‌ها و اختلاف‌نظرها نیز بین نمایندگان مجلس بود. سال ۱۳۹۵ که لایحه ایجاد مناطق آزاد جدید به تصویب دولت رسید، این حاشیه‌ها در مازندران پررنگ‌تر شد. حتی سال ۱۳۹۶ در جلسه معارفه محمد اسلامی به عنوان استاندار مازندران وقتی ربیع فلاح پیش از تودیع خود و معارفه استاندار جدید در جلسه اعلام کرد که بندرامیرآباد به عنوان منطقه آزاد تجاری به تصویب شورای عالی مناطق آزاد کشور رسیده، نظم جلسه با اعتراض یکی از نمایندگان غرب استان مختل شد.

 پس از مدت‌ها اختلاف بین نمایندگان مجلس دهم و مسئولان شهرستان‌های مازندران، در نهایت تصمیم گرفته شد که در مازندران منطقه آزاد تجاری سه لکه‌ای با در نظر گرفتن سه کانون بندرامیرآباد، چپکرود جویبار تا میرود بابلسر و بندر نوشهر تأسیس شود. نمایندگان مجلس دهم در آخرین روزهای فعالیت خود این طرح را پس از تایید در شورای عالی مناطق آزاد به صحن مجلس بردند و تاییدیه آن را نیز گرفتند. اما طرح در شورای نگهبان تایید نشد و برای رفع برخی نواقص برگشت خورد.

در حال حاضر دو منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد و منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر در مازندران وجود دارد و فعال است که هر دو منطقه در طرح منطقه آزاد سه‌ لکه‌ای مازندران نیز گنجانده شده‌اند. ضمن این که تأسیس منطقه آزاد تجاری در مازندران مخالفانی هم در این استان دارد. صاحبنظرانی که معتقدند با توجه به تجربه فعالیت مناطق آزاد در کشور و ضعف نظارت بر عملکرد این مناطق، منطقه آزاد تجاری در مازندران می‌تواند قاچاق کالا در این استان را افزایش دهد.

کد خبر 627242

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha