روند ناکامی مازندران اگرچه در دستیابی به منطقه آزاد به پایان رسید اما تصویب آن نیز اما و اگرهایی را بین گروه‌های مختلف در استان ایجاد کرده است.

منطقه آزاد

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر،  ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۹۹ بود که هریک از نمایندگان حاضر در مجلس و متولیان دولت در مازندران، تصویب منطقه آزاد تجاری استان را با ۱۳۱ رأی در مجلس شورای اسلامی به‌عنوان فتح بزرگ و پایان دوره ناکامی‌ها و آینده‌ای شیرین و رویایی برای اقتصاد استان اطلاع‌رسانی کردند.

از پست اینستاگرامی شبانه استاندار گرفته تا مصاحبه‌ها و توئیترهای نمایندگان مردم استان در مجلس، نشان می‌دهد که تصویب این لایحه و تبدیل مازندران به منطقه آزاد تجاری، چقدر برایشان شعف‌آور بوده است.

اگر نگاهی به تاریخچه منطقه آزاد در مازندران و سابقه سه دهه‌ای برای تعیین و تصویب منطقه تجاری در استان بنگریم به‌خوبی درمی‌یابیم که تصویب منطقه آزاد، جدای از مزیت‌ها و معایبی که خواهد داشت، یک گام به‌سوی همگرایی شدن در استان بوده است، چراکه در سه دهه گذشته به دلیل مخالفت و سهم خواهی مای شهرستانی نمایندگان و مسئولان، طرح منطقه آزاد مازندران هر بار از دستور کار مجلس و دولت خارج می‌شد.

محمد اسدی، استاد دانشگاه در این زمینه گفت: مناطق آزاد یکی از ابزارهای لازم برای توسعه صادرات و ایجاد اشتغال در کشور و کاهش موانع قانونی است که این امر از طریق تأسیس مناطق آزاد تجاری – صنعتی ویژه اقتصادی میسر است، ازاین‌رو برای رفع موانع رشد و توسعه و ایجاد رونق اقتصادی در برخی مناطق کشور از جمله مازندران، طرح منطقه آزاد به تصویب رسید.

وی ادامه داد: در منطقه آزاد پیشنهادی امیرآباد کل مساحت هزار و ۶۰۰ هکتار، محدوده پیشنهادی چپکرود – می‌رود ۴۶۱ هکتار و محدوده پیشنهادی منطقه نوشهر ۸۴ هکتار است این درحالی‌که نقشه محدوده منطقه آزاد تجاری – صنعتی دوغارون هشت هزار و ۷۰۰ است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: حدود سه دهه از تأسیس اولین منطقه آزاد در ایران می‌گذرد، اما تجربه نشان می‌دهد که هنوز این مناطق از نبود زیرساخت مای مناسب رنج می‌برند، جلب و جذب سرمایه‌گذاری‌ها باید در اولویت این مناطق قرار گیرد زیرا شواهد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که صنایع مستقر در این مناطق عمدتاً بازارهای داخلی را هدف قرار می‌دهند و نسبت به صادرات توجه کمتری دارند.

زیرا شواهد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که صنایع مستقر در این مناطق عمدتاً بازارهای داخلی را هدف قرار می‌دهند و نسبت به صادرات توجه کمتری دارند

اسدی تصریح کرد: مناطق آزاد باید نگاه صادراتی و صدور فرآورده ‌ها به بازارهای جهانی را مدنظر قرار دهند، در حال حاضر سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی انجام شده در این منطقه به‌صورت کارآمد و با هدف توسعه صادرات نبوده و بیشتر به داخل توجه شده است.

به گفته وی، طبق بند ۱۱ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج مورد تأکید است و در مناطق آزاد و تجاری مازندران باید این موارد موردتوجه قرار گیرد نه اینکه منطقه‌ای به سمت واردات کالاهای غیرضروری باشد.

اسدی توفیق ناچیز مناطق آزاد در جذب سرمایه‌گذاری های خارجی را از جمله ضعف‌های این مناطق در کشور بیان کرد و گفت: یکی از دلایل عدم توفیق، ابهام و عدم شفافیت قوانین بالادستی و فقدان راهکار مشخص در تضمین سرمایه است که ضرورت بازنگری در آن احساس می‌شود.

منطقه آزاد مازندران با محوریت سه لکه امیرآباد، چپکرود و می‌رود و نوشهر به‌عنوان منطقه آزاد تجاری، اقتصادی، سلامت و گردشگری مورد تصویب قرارگرفته است و پایین بودن سطح و محدوده آن، باز چندصدایی را در مازندران طنین‌اندازی کرده است.

در حال حاضر برخی منتقدان در فریدون‌کنار و بابلسر بر این عقیده هستند که در این شهرستان‌ها فقط یک زمین ۴۸۰ هکتاری در سواحل می‌رود بهنمیر به‌عنوان بخشی از منطقه آزاد در نظر گرفته‌شده است و این دستاوردی نیست که چنگی به دل بزند و اگر حمایت دولت در این مناطق وجود نداشته باشد، آزاد بودن منطقه تجاری نمی‌تواند سبب رفع محرومیت در منطقه شود.

به تأکید آنان در منطقه آزاد پیشنهادی حتی بندر فریدون‌کنار نیز دیده نشده است و این به معنای شکست پروژه محسوب می‌شود.

اما حسینعلی قلی‌زاده، مدیرکل پیشین بنادر و دریانوردی مازندران و یکی از مشاوران تهیه طرح پیشنهادی منطقه آزاد در مازندران نیز با اشاره به تلاش انجام شده برای تصویب منطقه آزاد نوشهر گفت: در طرح اولیه پیشنهادی، ایجاد منطقه آزاد در امیرآباد مطرح بود اما با تلاش نمایندگان، مناطق آزاد نوشهر و فریدون‌کنار اضافه‌شده است.

قلی‌زاده افزود: تقسیم‌بندی منطقه آزاد فقط یک عنوان محسوب می‌شود زیرا وقتی قانون منطقه آزاد تصویب می‌شود برای همه‌جا شرایط یکسان است و تفکیکی درباره نوع آزاد بودن نداریم.

وی ادامه داد: منطقه آزاد تجاری، گردشگری نوشهر، تجاری – فناوری فریدون‌کنار و تجاری – صنعتی امیرآباد با توجه به شرایط ویژه هر منطقه توسط ما پیشنهادشده است و در منطقه نوشهر نظر ما این بود که تبصره‌ای اضافه شود تا در این محدوده جغرافیایی هرکه بخواهد در ساحل، هتل های چند ستاره و تأسیسات دریایی احداث کند بتواند از ویژگی منطقه آزاد و تسهیلات آن بهره گیرد.

قلی‌زاده یادآور شد: در حال حاضر آنچه تصویب‌شده، فنس گمرکی محدوده بنادر امیرآباد، نوشهر و فریدون‌کنار است و تأثیر اقتصادی ندارد و اکنون زمان خوبی برای نقد این مصوبه نیست و باید در فرصت مقتضی این مسئله را بررسی کرد.

وی تصریح کرد: همیشه فرصت‌طلبان دنبال بهانه‌هایی هستند تا قیمت‌ها را افزایش دهند، هرچند بازار قیمتی ملک و اجناس بی‌رحمانه افزایش‌یافته و تأثیر مصوبه منطقه آزاد زیاد نخواهد بود اما چندان بی‌تأثیر نیست.

بازار مازندران همواره منتظر شوکی است تا قیمت‌هایش را در حوزه مای مختلف ازجمله مسکن و زمین به اوج رساند، تصویب منطقه آزاد نیز جنب‌وجوشی در این بازار پرنوسان ایجاد کرده است و در روزهای باقیمانده، پایش های میدانی نشان می‌دهد که‌ موج جدیدی برای غارت و خرید اراضی بکر کشاورزی و باغات و تبدیل آن به ویلاها و برج در مناطق مختلف ایجاد شده است.

احمد حسین‌زادگان، استاندار مازندران با اشاره به تصویب منطقه آزاد مازندران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: فعالیت منطقه آزاد، گامی بزرگ در مسیر توسعه اقتصادی و تجاری استان محسوب می‌شود.

وی از اهتمام ویژه مجمع نمایندگان استان در این راستا تقدیر کرد و یادآور شد: در سایه اتحاد و همدلی، مازندران می‌تواند به اعتلا و آبادانی درخور و شایسته خود دست یابد.

جذب سرمایه‌های خارجی، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و کسب درآمد ارزی و افزایش صادرات، معافیت‌های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی، نداشتن تشریفات زائد ارزی و اداری و سهولت در فرآیند صادرات و واردات؛ محرک‌های تحقق شکوفایی استان از جمله مزیت‌های منطقه آزاد به شمار می‌رود.

کد خبر 511964
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    1 3
    امیرآبادبا داشتن زیر ساخت های لازم قابلیت منطقه آزاد شدن را داره از قبیل زمین زیاد وجاده ۴ بانده سه مسیر امیر آباد بهشهر امیر آباد رستم کلا امیر آباد نکا وراه آهن و فرودگاه ولی نوشهر بدلیل نزدیکی کوه ودریا ونداشتن راه مناسب مواصلاتی وراه آهن درصورت منطقه آزاد شدن باعث ترافیک وخطرات جاده ای جبران ناپذیری میشه
  • مجید محمودی IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    0 0
    سلام اگه منطقه ازاد باشه اون زمین خاکیهایی که دیدیم اباد خواهد شد و خیلی ثمره داره هم برای ایلامی های عزیز هم برای هو وطنهای دیگه.