یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۸:۳۷

ترجمه - زهرا صابری: یافته‌های جدید محققان در محوطه باستانی شمال غرب ترکیه منجر به تغییر نظریه‌های احتمالی درباره مساحت شهر افسانه‌ای تروجا شده است.

بنابر احتمالات باستان‌شناسان تاکنون تصور می‌شد مساحت این شهر باستانی حداکثر 27 هکتار باشد در حالی‌که با کشف بخشی دیگر از بقایای این شهر در چند روز گذشته، این احتمال تا 35 هکتار افزایش یافت.

باستان شناسان هفته گذشته موفق به کشف بقایای شهر باستانی تروجا شدند. ادامه حفاری‌های این شهر که یکی از مهم‌ترین مناطق مورد جستجوی باستان شناسان از ده‌ها سال پیش تاکنون است، محققان را به این نتیجه رساند که شهر افسانه‌ای تروجا، بزرگتر از آنچه تاکنون تصور می‌شد بوده است. به گفته ارنست پرنیکا، سرپرست حفاری‌های تروجا، روند حفاری‌های دفاعی به جای مانده از این شهر که به عصر برنز (700 – 1800 پیش از میلاد) باز می‌گردد آشکارا برای باستان شناسان ثابت می‌کرد که مساحت این شهر بزرگتر از میزان کنونی آن است.

وی در ادامه افزود: تاکنون محققان چنین فرض می‌کردند که حداکثر مساحت شهر باستانی تروجا 27 هکتار باشد اما کشف بقایای این شهر در روزهای اخیر احتمال محققان مبنی بر بزرگتر بودن مساحت این شهر تا 35 هکتار را قریب به یقین کرده است.

باستان‌شناسان علاوه بر بقایای این شهر دفینه سنگی کوچکی را نیز در آن سوی حفاری‌ها کشف کرده‌اند. این دفینه که شامل یک ظرف سفالی و یک سنگفرش متعلق به عصر برنز است توجه بسیاری از کارشناسان و محققان را به سوی خود جلب کرده است. به گفته پرنیکا محتویات دفینه در چند ماه آینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت. وی افزود: به نظر می‌رسد این یافته برای مردم تروجا به منزله نوعی گنجینه بوده است بویژه که هیچگاه یک ظرف معمولی را درون محفظه‌ای سنگی قرار نمی‌دهند.

تروجا که در زبان مردم ترکیه تراوا نیز خوانده می‌شود شهری است باستانی در شمال غرب ترکیه امروزی که در استان کاناکال این کشور واقع شده است. قدمت این شهر افسانه‌ای که در حاشیه داردانل قرار گرفته به عصر برنز (700 – 1800 پیش از میلاد) باز می‌گردد. توقف کشتی‌های بسیار در این محوطه در آن زمان، ثروت بسیاری را راهی این شهر می‌کرد. این محوطه باستانی شهرت بزرگ خود را توسط هومر حماسه سرای بزرگ یونان به دست آورد.

جنگ‌های افسانه‌ای توصیف شده در کتاب «ایلیاد» هومر در این شهر رخ داده است. در دوران باستان نیز این محوطه و قهرمانان افسانه‌ای آن در میان مردم رم به شدت مورد تقدیر و احترام بوده‌اند به ویژه تپه ایلییوم این محوطه به شهرت قابل توجهی دست یافته بود. این در حالی است که مناقشات بر سر وجود این شهر و نیز موقعیت مهم آن  حدود 2 قرن است که به یکی از موضوعات بحث برانگیز در باستان شناسی تبدیل شده است.

امروزه بسیاری از دانشمندان باستان شناس بر این باورند که تپه مسکونی این محوطه که در زبان مردم ترکیه هیسارلیک نامیده می‌شود و 15 متر ارتفاع دارد همان شهر افسانه‌ای تروجا است که توسط هومر به‌عنوان مکان وقوع جنگ‌های باستانی تروجا توصیف شده است. هومر این منطقه را ایلیون یا ایلیوز نامیده است.

در سال 1820 روزنامه نگار اسکاتلندی کارلس مک لارن مقاله‌ای درباره تروجا منتشر کرد. در این مقاله که وی آن‌را در سال 1824 به یک رساله دکترا ارتقا داد تپه هیسارلیک به‌عنوان شهر باستانی تروجا معرفی شده بود.

www.welt.de