مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
۰ نفر

ثبت روستای کریک در فهرست آثارملی، زمینه‌ساز فرصتی شد تا این روستای زلزله‌زده در شهرستان دنا اعتباری برای بازسازی بگیرد.

روستای کریک

مریم جعفری -همشهری آنلاین:

همه‌چیز در یک لحظه اتفاق افتاد، زمین غرید، دیوارها ترک خوردند و دنیا تیره و تار شد. زلزله ۶/۵ ریشتری شامگاه بهمن‌ماه سال ۱۳۹۹ در شهرستان دنا بخشی از روستای «کریک» در استان کهگیلویه‌وبویراحمد را تخریب کرد و روستانشینانی که به قدمت، زیبایی و گردشگرپذیربودن این روستای منحصربه‌فرد افتخار می‌کردند، خانه‌هایی را پیش چشم خود دیدند که برخی، دیگر قابل سکونت نبود؛ خانه‌های کاه‌گلی کهن که نظاره‌گر تاریخی طولانی دراین دیار بوده‌اند؛ خانه‌هایی که حالا ساکنان آن چندماهی است چشم به راه همت مسئولان و سرمایه‌گذاران هستند تا بازهم در آنها سکنی گزینند.

قرارگرفتن نام این روستا در فهرست آثار ثبت ملی شده، فرصتی بزرگ ایجاد کرد تا نگاه سرمایه گذاران به کریک جلب شود و اعتباری مناسب برای بازسازی آن اختصاص یابد.

تلاش برای بازسازی اصولی
از روستای کریک به‌دلیل معماری خاص آن به عنوان ماسوله جنوب یاد می‌شود، چراکه بافتی پلکانی و تاریخی دارد و همین موضوع بازسازی آن به شکل اولیه را با اما و اگرهای فراوانی مواجه کرده است. به‌دنبال وقوع زلزله، تلاش‌هایی برای بازسازی آن صورت گرفت، اما از آنجا که اکنون در فهرست آثار ثبت‌ملی قرارگرفته است، حالا تکاپوی بیشتری برای حفظ بافت اصلی پلکانی روستا دیده می‌شود.  

چندی پیش نیز معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار از تلاش برای بهسازی و تعمیر منازل مسکونی خسارت دیده از زلزله در روستای گردشگری کریک با حفظ بافت تاریخی آن خبرداده و بر مقاوم سازی منازل مسکونی و استحکام آن با استفاده از مصالح باکیفیت در این روستا تاکید کرده بود.  

علاوه‌برآن، وقتی معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد از ثبت ۵اثر تاریخی استان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد و در این میان نام بافت تاریخی روستای کریک هم دیده شد. باز هم نگاه‌ها به سمت این روستا و مرمت و بازسازی آن رفت.  

آثار ثبت ملی شده استان علاوه بر این روستا، پلکان سنگی تنگ شمشیر بریده دیشموک، قلعه قباد سی سختی، قلعه دژکوه سوق و قلعه دم عباس کهگیلویه است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد حفظ بافت قدیمی روستای کریک را یکی از اولویت‌های میراث فرهنگی دانسته و از اختصاص یک میلیارد ریال اعتبار برای مرمت خانه‌های تاریخی این روستای گردشگری در شهرستان دنا خبر داده است.  

به گفته مجید صفایی، طرح مرمت خانه های قدیمی شناسایی شده این روستا با مشارکت بخش خصوصی و کارشناسان میراث فرهنگی اجرا می شود و مراحل مقدماتی تعیین پیمانکار مرمت این بافت تاریخی هم مشخص شده است.

با توجه به گردشگرپذیر بودن این روستا و خساراتی که روستاییان در نتیجه زلزله متحمل شده اند، قرار است بخشی از این خانه‌های مرمت شده به عنوان اقامتگاه‌های بومگردی مورد استفاده قرار بگیرند تا هم بافت قدیمی روستا حفظ شود و هم گردشگری روستا دوباره جان بگیرد.  

در سال های گذشته هم یک اردوگاه گردشگری در روستای کریک ایجاد شده بود و گردشگری روستا رونق داشت و حالا هم انتظار می رود با حمایت از سرمایه گذاران این حوزه، شاهد توسعه گردشگری روستایی شویم.

زیبایی‌های کریک در یک قاب
روستای کریک یکی از قدیمی‌ترین روستاهای شهرستان دنا به شمار می‌رود که در آن بافت تاریخی نیز وجود دارد. در واقع کریک یکی از ۱۴روستای گردشگری کهگیلویه وبویراحمد محسوب می‌شود که در دامنه ارتفاعات دنا قرار گرفته است. اگر هم بخواهیم به موقعیت جغرافیایی این روستا اشاره‌ای داشته باشیم باید گفت که کریک در ۱۵کیلومتری جنوب غربی سی‌سخت، مرکز شهرستان دنا و ۲۵ کیلومتری شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

روستایی که نام آن همچون سایر نقاط کهگیلویه و بویراحمد با بلوط و جنگل‌ها و طبیعت بکر و زیبا پیوند خورده و تاکستان‌ها و شالیزارها، زیبایی خاصی به مناظر دیدنی این روستا بخشیده است. این روستا در یک ناحیه کوهستانی، روی شیبی ملایم استقرار یافته و بافت مسکونی متراکمی دارد. بافت بسیار قدیمی روستا در کنار خانه‌هایی که به صورت پلکانی ساخته شده‌اند و حیاط هر خانه به منزله پشت بام خانه دیگر به شمارمی‌رود، چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند. شاید کمتر گردشگری در تصورش بگنجد که در این گوشه از ایران زمین، روستایی به این زیبایی و با شباهت بسیار به ماسوله وجود دارد.

اما این همه زیبایی‌های این روستا نیست و وجود جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی در کنار مقبره‌ امامزاده‌ها، گردشگری این روستا را غنای قابل توجهی بخشیده است.

 این روستا که در دوران هخامنشیان و در کنار یکی از راه‌های اصلی ساخته شده، همیشه مرکز توجه بوده و به دلیل سهولت در رفت و آمد، از نظر تجارت و کسب و کار از سایر روستاها موفق‌تر عمل کرده است. این اواخر گردشگرپذیری هم به دیگر شاخصه‌های خوب آن افزوده شده بود که البته زلزله، یک مانع و توقف بزرگ در این مسیر ایجاد کرد. هرچند با اختصاص اعتبار مناسب، به نظر می رسد این مشکل قابل حل باشد.  

انتظار می رود بازهم بتوان مسافرانی را در اقامتگاه روستایی دید که برای فرار از زندگی شهرنشینی و استرس‌های بالای آن، روانه این روستا شده‌اند تا میهمان روستاییان باصفا شوند، ریه هاشان از هوای تمیز پر شود و نفس‌های عمیق بکشند.

گردشگران در این روستا می‌توانند درختان بلوط، چنار، بید، انگور، گردو، سیب و شالیزارهای سرسبز را در کنار همدیگر و در یک قاب ببینند و این استان ۴فصل را برای همیشه در خاطر خود ماندگار کنند. این روستا برای همه سلیقه‌ها حرفی برای گفتن دارد. اگر کوهنورد باشید می‌توانید از این روستا که یکی از مسیرهای صعود به قله دناست استفاده کنید و اگر هم می‌خواهید از سکوت طبیعت بهره بگیرید راه را درست آمده‌اید. در زمستان می‌توانید یک برف بازی بی نظیر را تجربه کنید و در تابستان هم از میوه‌های خوشمزه این دیار نوش جان کنید. اگر هم به گیاهان دارویی علاقه‌مندید، تنها کافی است با اندکی پیاده روی و گشت و گذار در دامنه‌های مشرف به روستا، به گیاهان دارویی ازجمله ریواس، لُپُ، گَنَبو، بَنِه، کَنگَر، تمشک، بلوط و کاردِه دست پیدا کنید.

اگر هم زمان بیشتری برای سفر خود درنظر بگیرید می‌توانید از دیگر جاذبه‌های سی‌سخت مانند دریاچه زیبای کوه گل، دشتک، گردنه مشهور بیژن و چشمه‌ها و آبشارهای متعدد آن دیدن کنید.

دو آسیاب قدیمی موجود در کریک، یک رشته قنات و ۲ گورستان قدیمی که در این روستا دیده می شود، در کنار رودخانه بشار و پل کلو، چشمه زیر امامزاده، چشمه پشت آسیاب و آبشارهای کوچک در مسیر این دو رودخانه به عنوان جاذبه‌های طبیعی کریک، همگی زیبایی خاصی به آن بخشیده‌اند. وجود مقبره ۴امامزاده درون روستا و حوالی کریک وجهه گردشگری روستا راغنی‌تر کرده و گردشگران بسیاری تنها برای زیارت این بقاع راهی روستای کریک می‌شوند.

اگر به این روستا سفر کردید از سوغاتی‌ها همچون روغن حیوانی، انگور، کشک، برنج و همچنین دسترنج زنان کریک از جمله جاجیم، گلیم و قالی و قالیچه، سبدبافی، سوزن دوزی و... غافل نشوید تا به اقتصاد مردم این مرزوبوم هم کمک شود.

کد خبر 626922

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha